2013/03/23

Matchboxon kívüliek: Fast Lane / Realtoy – Isuzu VehiCross

Mostanság veselkedtem neki a gyűjteményem rendezésének és olyan darabok kerülnek sorra a kezembe, melyekkel évek óta nem találkoztunk személyesen. A Realtoy Isuzu VehiCross szerepelt már e lapokon két fotó erejéig, de már akkor, 2007-ben is úgy éreztem, hogy ennél komolyabb postot érdemel. S lőn.

Szó bennszakad, hang fennakad, lehellet megszegik”
Nem tudom, hogy volt-e valaha is szerencsétek személyesen Isuzu VehiCrosshoz. Nekem igen és bizony Budapest belvárosában, aminek a valószínűsége nagyjából akkora lehet, mint sikeresen navigálni egy aszteroidamezőben – magyarázat később. Úgy reagáltam rá, mint a költő, az alcímben idézve. Döbbenés. Komolyan mondom, hogy nem értem, hogy valami ami ennyire brutálisan jól néz ki, az hogy a bánatban nem futott be nagyobb karriert. Bár lehetséges, hogy egyszerűen csak nagyobb gyártó kellett volna mögé?

A VehiCross egy háromajtós SUV – mások szerint crossover, de ezekkel a nyomorult címkékkel mindig is bajban voltam, itthon úgy hívnánk, hogy zsipp, na – ami 1993-ban debütált a Tokyo Auto Show-n. Gyártásba végül 1997-ben került – ekkor debütált japánban, ahol 1999-ig árulták, hogy aztán az amerikai piacra kerüljön, ahol 2001-ig volt forgalomban. Cakk-pakk 5958 darab készült, ebből 1805 talált gazdára a szigetországban, a maradék 4153 pedig az egyesült államokban, szóval nem az a gép, „amivel beleveszel a márkatársak szürke tengerébe az indexes topictalin” – már ahogy A Kéz mondaná.

 Isuzu Vehicross, a legizgalmasabb megjelenésű SUV, amit az autóipar valaha is gyártott! Na jó, a hűtőrács két - majdnem - függőleges krómdíszében van egy kis Hannibal Lecter beütés, ezt el kell ismernem.
 Ha csaj lenne és nem autó, akkor Pippa Middletonnak hívnák.

A VehiCross alkatrészeinek nagy részét ugyanabból a kosárkából szedték össze, amiből a méltán népszerű Isuzu Trooperét is, így köztük a 3,2 literes – japán piac – és 3,5 literes V6-os mocikat is, melyek egyaránt 215 pacis ménest szabadítanak az útra, 312 newtonméteres nyomaték mellett.

Rövid és viccesVehiCross reklám.

Remek felvételek a VehiCrossról, a zene az viszont büntet.

A váltója, pontosabban a négykerékhajtású rendszere még érdekesebb történet. A BorgWarner készítette a Torque on Demand (TOD), azaz kb. „igényre nyomaték” elnevezésű összkerékhajtású rendszerét, ami valamiféle hibrid a kapcsolható- és az állandó összkerékhajtás közt, de bevallom nekem magas a működési elve, mint tehénnek az ólajtó. (Okosodni itt lehet róla, már aki...) A japán VehiCross változat tudott kétkerékhajtású nem TOD üzemmódot, illetve négykerékmeghajtású TOD üzemmódot, míg az amerikai állandó összkerekes, TOD üzemmódban nyomta és a 12 független szenzor azokra a kerekekre küldte a nyomatékot, amik tapadtak, így nedves és jeges utakon a VehiCross nagyon jól szerepelt. Az általános megítélés szerint a VehiCross nem valami nagy szám aszfalton, de terepen köszönhetően az alvázas konstrukciónak, a felfüggesztésnek, a minimális túlnyúlásnak, meg persze az összkerékhajtású rendszerének annál inkább elemében van.


Vigyázó szemeteket...”
Mondogatom már egy ideje, hogy érdemes odafigyelni az ázsiai, nem annyira pedigrés gyártókra, mert időnként nagyon el tud sülni a kezük és olyan kisautók kerülnek ki tőlük a játékszer kategóriában és árfekvésben, amik súlyos köröket vernek a sokkal drágább és patinás nevű gyártók termékeire. Ez a konkrét darab Tajvanról kísért haza még 2007-ben, az amerikai Toys''R''Us lánchoz tartozó tajpeji boltból. A „Fast Lane” a cég saját márkája, de a gyártó a Hong Kong szigetén székelő Realtoy. Ők tipikusan az a gyártó, akinek a kínálatában a minőséget tekintve nagyjából minden megtalálható, illetve számos cég beszállítóját is tisztelhetjük bennük, például a Tesco, saját márkás kisautóit is ők készítik. (Igen, ezekre is érdemes odafigyelni.)

A kisautóról magáról röviden csak annyit, hogy közel tökéletes. Két ponton nem hozza az eredetit, a kerekeinél – ez valami olyasmi, amit csak a gyűjtői darabok szoktak tudni és azok sem mindig és már csak ez a részlet is ötszörös-hatszoros szorzót jelent egy játékszer árához képet –, illetve a harmadik ajtó feletti pici szárny az eredetin fekete – ez meg nyilvánvalóan a kákán való csomó esete, nem is gondolom komolyan. Minden más részlete az 1:6x méretarányban csillagos ötöst érdemel nem csak a játékszer, hanem a gyűjtői darab kategóriában is! A festéssel kiemelt világítótestek közt még az oldalsó indexlámpák is ott vannak, az összes ablak – a harmadik ajtójé kivételével – kapott gumi szigetelést festékből, mint ahogy a tetőcsomagtartó tartórúdjai és a kilincsek is. Az összes apróbb-nagyobb típusjelzés ott van a helyén, a beltérről csak szuperlatívuszokban lehet beszélni, megtalálni a dupla váltókart, a műszerfal összes apró részletét és még a kormánykerék sem csak egy son-go-ku pizza.

Igazán kitűnő megmintázása egy ritka autónak, remek példája annak, hogy a kisautószexualitásban a végeredményre érdemes odafigyelni, nem pedig egyik vagy másik gyártó logójától vakságot kapni!

 A visszapillantóból nézve még kicsit fenyegetőnek is tűnhet ez az orr...
 Részletek, részletek, részletek!
 A legszebb SUV, amit az autóipar eddigi története során produkált, a Realtoy pedig kitűnő munkát végzett, amikor megmintázta.
 Azért jó ez a fotó, mert egy csomó dolgot el tudok így olvasni a farán, amit szabad szemmel amúgy nem. Szerintem ilyen kaliforniai rendszámtábla sohasem volt, de annyi baj legyen! Ja, és a hátsó spoilernek feketének kéne lennie. Ez meg ugye a kekeckedés kategória.
 Belül legalább olyan részletes, mint kívül! Még a dupla váltóbot is megvan.

A szavazás eredménye a VehiCross külleméről:
Ronda mint a bűn!
  0 (0%)
Nekem túl űrhajó!
  6 (42%)
 
A feneke az szép!
  1 (7%)
 
Gyönyörű! Akarom!
  7 (50%)
 
Szavazatok száma: 14 
Érdekes, hogy többen meggondolták magukat, mert a szavazás hat napja alatt, legalább 3 szavazat jött arra, hogy ronda.

6 megjegyzés:

Tommi írta...

Az egy japánosított kaliforniai rendszám. ;-)

Egyébként meg KELL.

wmormo írta...

Jók a részletek tényleg. De a befotózás a váltókarokhoz... gratula. Én is sokszor próbálkozok ilyennel de a sok automatika nem akarja támogatni a befókuszálást/fénybeállítást. Nem könnyű dolog, úgy hogy még éles is legyen.

Andrew0807 írta...

Nekem azt hiszem átutazóban volt egy pirosom. Amúgy én is nagyon szeretem ezt az autót. Meg is van 1:72-ben. Emlékeim szerint én is futottam már össze vele itthon.

Sam. Joe írta...

wmormo: Most arcoskodhatnék, de nekem úgy szokott az ilyesmi sikerülni, hogy bekapcsolom a Sony DSC-W1 - nem egy mai csirke - vakuját és akkor 4-5 próbálkozásból valamelyik szokott így sikerülni.

Sam. Joe írta...

Ahogy elnézem a szavazást, Ray Charles és Steve Wonder is jár a blogra... 8-))))

Rudi írta...

Na, most haza megyek és megkeresem én is a Vehicross-omat valamelyik polcon. Én nagyon megfontoltam egy kerékcserét. Az az egyetlen hibája.