2011/01/28

Matchboxon kívülek: MC Toy BMW 750iL

Vannak olyan típusok amiket nagyon szeretnék birtokolni, 1:6x méretarányban, de valamilyen okból kedvenc gyártóm nem készített el őket. Tulajdonképpen ez vezetett oda, hogy elkezdtem őket keresni más gyártók kínálatában. Néha az ember talál hibátlan alternatívát máshol, néha nem – tényleg, látott már valaki 1:6x közeli Zöldséges Mercit? A Maisto hetes BMW-t először Rájen kollégánál láttam és rögvest felhorgadt bennem a birtoklási vágy. (Ez úton is csókoltatom a blog.hu keresőjét, mely a Maisto és BMW konstellációra nem tud értelmes találatot dobni.)

E32
Azt gondolom mindenki tudja, hogy a tudományos béemvéológia a különböző modelleket a karosszéria kódjuk alapján különbözteti meg. A kódok „E”-betűje a német „Entwicklung” (kb. evolúció, fejlesztés) szóból jön – bár a 2008-as 7-es szériától már „F” áll a kód elején, a számok meg gondolom növekvő sorrendben követik egymást, mint a lottósorsoláson. Az E32-es, a második generációja a BMW 7-es, zászlóshajó szériájának, mely 1986-tól 1994-ig készült. Ízig-vérig luxuskocsi, minden olyan technológiával felvértezve a motorháztető alatt, az utastérben és úgy általában az autóban, ami a 80-as évek végén elképzelhető volt. A ma sem éppen gyakori V12-es erőműveken kívül rendelhető volt az autóba például telefon, fax, borhűtő, TCS (kipörgésgátló), de még olyan rendszer is, ami nagy sebességnél megfeszíti az ablaktörlők rugóit, hogy azok megfelelő erővel tapadjanak a szélvédőre. (A hétköznapi halandók autóin erre egy pici szárnyacska szolgál, meg a menetszél.) Ez volt az első BMW – egészen pontosan a 750i változat – aminél bevezették a 250 km/h-ás elektronikus sebesség limitert. A limuzin értelemszerűen egyetlen karosszériaváltozatban létezett, leszámítva a hosszított, a nevében „L” betűt viselő („Lang” azaz hosszú) verziót, ami 11,4 centivel több lábteret biztosított a hátul ülőknek úgy, hogy a hátsó ajtók – és hát nyilvánvalóan a karosszéria is – voltak ennyivel hosszabbak, mint a szintén nem rövid (4910 vs. 5024 mm) normál testvérein.

Ami a motorházfedél alatti dolgokat illeti, oda összesen ötféle motor volt rendelhető, melyekkel az E32 10,5 és 7,4 másodperc közti idő alatt volt képes megugrani a 0-100 km/h-t, 185 és 300 paci közötti ménesek hathatós közreműködésével. Ha valakinek a kizárólag benzines erőforrásokkal szerelt autó sorhatos, V8-as és V12-es blokkjainak teljesítménye nem lett volna elegendő, akkor az Alpina Burkard Bovensiepen GmbH állt a rendelkezésére, három különféle hengerűrtartalmú változatra épülő tuningjaival. Hogy az ezekkel járó bodykittek mennyire állnak jól egy luxuslimuzinnak az ízlés kérdése, szerintem a kevesebb több – már hogy díszcsomagolásba bugyoláljam a véleményemet és ne jöjjek elő mindenféle hasonlatokkal suhimelegítőbe bújtatott németekről.

Vese
Elvben az E32-es hetes orráról is lehet arra következtetni, hogy mi van a motorházfedél alatt. A hathengeres változatok ugyanis keskeny BMW vesékkel ékített hűtőmaszkot hordanak az orrukon, míg a nyolc és 12 hengeresek pedig széleset. Viszont a keskeny vesés hűtőrács opcióként rendelhető volt a nagy motorokkal szerelt verziókra is. Tehát ha széles vesés E32-őt látunk – és feltételezzük, hogy gyári állapotú – akkor abban biztos, hogy a nagyobb motorok közül dolgozik egy, míg a keskeny veséjű – amúgy szerintem ez néz ki jobban – bármi lehet.
Bal oldalon a keskeny, a jobb oldalon a széles vesék. (Kattintásra ez a kép is megnövekszik.)

Az E32-ből 311 068 darab készült. Mint a nagy hengerűrtartalmú szedánok úgy általában, ez az autó sem volt mentes a gyors értékvesztéstől és sok példányuk hamar azok kezében végezte, akik nem éppen arról híresek, hogy sokat adnának a karbantartásra. Éppen ezért mára már nehéz szétkondácsolatlan, szép állapotút találni belőle.

MC Toy – Maisto
Mint arról már szót ejtettem, az 1:6x méretarányú E32-es létezésével először Rájen kollégánál szembesültem. Az ő makulátlan, ezüstmetál színű példányát a Maisto gyártotta. Akkor elkönyveltem, hogy nekem már pedig kell ilyen, de nem fogtam módszeres kutatásba utána. Aztán sokkal később, pont Rájennel kezdtünk áttúrni az egyik börzén egy „turkáló dobozt”, ahol az én példányom a kezembe vetette magát. Közel sem olyan makulátlan, mint a már említett darab, de cserébe az ára is turkálós volt.

Egészen addig, míg el nem kezdtem szövegszerkesztőbe írni ezt a postot, fel sem tűnt, hogy az én példányom valami más, mint a kollégáé. Nyilvánvalóan más a színe, pont egy olyan árnyalat, amit képtelen vagyok meghatározni. Legyen mondjuk... ööö... pezsgőszínű. Nyilvánvalóan az én példányom motorházfedelén egy jócskán túlméretezett BMW embléma látható és megint csak nyilvánvalóan egy akkorára szabott vonóhorog éktelenkedik a hátulján, hogy az már fáj. Ami nem annyira feltűnő, hogy az autó oldalán kifestették a koptató gumicsíkot, ami pedig egyáltalán nem nyilvánvaló addig, míg a hátára nem fordítjuk, hogy az én példányomat az MC Toy gyártotta. Róluk tudjuk, hogy a Maisto elődje és azt is, hogy egészen meglepően jó minőségű dolgok keveredtek ki a kezük közül, mely szokásuk a Maistonál is elő-előfordul időnként. A kisautóról az előbb említett eltúlzott részleteket leszámítva csak pozitívan tudok nyilatkozni. A Matchboxra emlékeztető mintázatú kerekek és azok rugózása csak dob rajta. Mivel a járgány hasán 750iL jelölés olvasható – tehát  ez a 12 hengeres, 300 lóerős, ötliteres, hosszított csúcsváltozat –, így az autó orrán lévő keskeny vesék tulajdonképpen hibának is felfoghatóak lennének, ha nem létezne a fentebb említett rendelési opció.

Figyeljétek meg, hogy egy-két éven belül az MC Toy is bekerül a „régen a kutya sem foglalkozott vele, mert nevenincs gyártó, ezért kevés maradt fent, tehát a szép állapotban megmaradt termékeik ára a csillagos eget fogja verni” kategóriába! Ne legyen igazam, mert akkor több ilyen gyártmányú járgányt kaparinthatunk meg elfogadható áron!

Túlméretes BMW propeller, kicsi vesék, sok kidolgozott részlet az orron.
Matchboxos kerekek és kifestett koptató gumicsík.
A visszapillantó tükrök még elférnének rajta, de ezt leszámítva oké.
Az a vonóhorog, na az brutális!
BMW E32 promó videó. Van benne bajuszos német mérnök is ám!

Így törik az E32-es.

3 megjegyzés:

pittlaren írta...

Nem vonóhorog az...a bazi izé, hanem az V. kerületi süllyedő oszlopos beengedő rendszeren való (necces) áthaladást imitálja épp a modell. Ezt leszámítva, tényleg pofás darab. Kéne.

Sam. Joe írta...

Hehe... Ez ült, én is a kerületben lakom és a mi utcánkban is van. A környéken konkrétan öt darab felett szoktam imádkozva áthaladni.

RÁJEN írta...

Ez a darab felújítás után kiált. Ha valaki olyan szinten nyúlna hozzá, mint nemrég a Maisto Honda esetében (jut eszembe, az enyémeket is ki kéne már posztolnom), nagyot lehetne alkotni! Hm?