2010/11/09

Matchboxon kívüliek: Maisto Honda Civic és Hot Wheels Honda Civic Si

Az 1996 és 2000 között gyártott hatodik generációs Civic-el kapcsolatban picit elfogult vagyok, ugyanis volt a birtokomban egy ilyen autó.

Az egész úgy indult, hogy egy kis német háromajtós autóra terveztem lecserélni a Trabimat. Sajnos hot hatch nem jöhetett szóba, tartanom kellett magam az 1500 köbcenti alatti sávban. Sokáig az egynégyes 6N2-es Polo volt képben - közben a klíma is szempont lett -, de egy elszabadult pillanatomban kíváncsiságból rápillantottam, hogy mi is kapható az adott feltételekkel japánból. A szűrőmön főként Civic-ek akadtak fent. Az ötödik generáció képviselőit élből lehúztam, ugyanis azok gyakorlatilag nem rendelkeznek csomagtartóval. Maradt tehát a hatodik generáció, ami gyorsan belopta magát a szívembe, főleg az ezerötös, 114 lóerős motorral szerelt változat. Lefelé az 1,4 literes 75 vagy 90 lóerős változatai kínálták magukat, amik még nem változó szelepvezérlésűek - VTEC. 1600 köbcentis motorból is volt kétféle változat, egy szintén 114 lóerős, és a hot hatch kategóriás 160 lóerős VTi kivitel - Type R 185 lóerő, de ez a kivitel gyakorlatilag nem létezik, annyira ritka. Az autóvásárlási hercehurcám végén egy háromajtós, 1,5-ös motorral szerelt változat forgalmijában landolt a nevem. Tulajdonképpen csak egyvalami nem stimmelt az eredeti elképzelésekkel, mégpedig a "kis" jelző. Háromajtós létére csak tíz centivel rövidebb, mint egy Opel Astra F Caravan, ami mellett anno parkoltam - a szélessége közel azonos. A jó vezetési élménye köszönhető az alacsony hasmagasságnak, valamint a sarkokba kihelyezett kerekeknek, melyek az átlagosnál leheletnyit keményebbre hangolt futóművel igen jó kanyarsebességre teszik képessé. A fékei lehetnének picit markánsabbak is, ekkora teljesítmény már megérdemelte volna a négy tárcsaféket. A motorról ugyanakkor csak jókat tudok mondani, ha kell gazdaságos városi cirkáló - van ECO lámpa a műszerfalon -, de ha szeretnénk kicsit megkergetni a ménest, abban is partner. Alul picit nyomatékszegény - főleg dugóban araszoláskor érződik -, de ha elkapja a megfelelő fordulatot és vált a vezérlés, érezni lehet egy kis lökést - mint ha működésbe lépne egy kis turbó - és üvöltő vadállattá válik. Amíg nem tapasztaltam, nem tudtam, hogy mit lehet szeretni a túlpörgetett japán vasakban, de most már tudom. Merőben más élmény, mint egy sornégyes európainak lepadlózni, aki teheti, próbálja ki. Én a mai napig visszasírom, ezért is szerettem volna már, hogy legyen megint egy, még ha csak kicsiben is.

Hatchback a Maisto-tól
Tökéletes mása az enyémnek, vagyis széria állapotú, tetőablakos és a ráncfelvarrás előtti modellt mintázza. A cég nagyon oda tette magát, a legapróbb részleteket is megtaláljuk a kisautón, igaz a lökhárítóban található betéteket van ahol megeszi a festés. Sajnos minőségi szintje hagy némi kívánni valót magán, ami az ablakok és a tetőspoiler éleinél fellelhető sorjában érhető tetten. A szélvédőre stilizáltak egy igen randa ablaktörlő lapátot, hátul szerencsére ezt nem ismételték meg. Beltere jónak mondható, van küllős kormány a műszerfalon, váltóbot, könyöktámasz az ülések között, valamint egy kalaptartóra is futotta. A gyártótól megszokott Matchbox-ra hasonlító kerekek vannak alatta, amiknek nyomtávja picit karcsú lett, ám cserébe jól rugózik, és jól is gurul. Összességében teljesen elégedett vagyok vele, hiánypótló típus, részletgazdag megvalósítással.

Coupe a Hot Wheels-től
A Mattel műhelyéből is kiszabadult egy hatodik generációs Honda Civic-et mintázó kisautó, ám ők a Coupe verziót vették górcső alá. Abból is a legerősebb, Si verziót, ami nálunk VTi-ként futott. Nem lenne a Hot Wheels az ami, ha megelégedtek volna az alap kivitel kiadásával. Alapos tuning kúrán esett át, ám szerencsére egy pillanatra sem rugaszkodtak el a valóságtól. A netet böngészve számtalan, hasonló kinézetű, átépített Civic-be botlik az ember. Szerintem elég szép munkát végeztek, 1:1-es méretarányban is vállalható lenne, bár ez ügye ízlés kérdése. A piros fényezés egy még épp tűrhető dekorációt kapott. Tetőablak itt is van, ám csak jelképesen, mint amiként a B oszlop is ilyen, amit a szélvédő műanyagjából alakítottak ki, hasonlóképpen a szép első ablaktörlőkkel. Mivel ez a műanyag elég sötét színű, így hiába világos a belső tér, alig vehető ki a kipakolt, sportosra épített belső, amiből a bukócsövek mellett a nagy hangszórók sem hiányoznak. A kerékválasztásnál sem nyúltak mellé, illik hozzá ez az ötküllős felni. Egyedül a tükrök hiányát tudnám felróni, valamint egy első lámpafestés sokat dobna rajta - amiként a Maisto-n is. A dolog pikantériája, hogy erről a Hot Wheels kivitelről, a legutóbbi börze előtt pár nappal szereztem csak tudomást, akkor ki is néztem a nekem legjobban tetsző, idei Mistery Car sorozatban futó darabot, ami persze nincs nálunk. Legnagyobb szerencsémre, azonban a börze vasárnapján nagyon hamar elém vetette magát ez a 2001-es First Edition darab. Persze habozás nélkül elhoztam, elvégre ritkán van az embernek ilyen szerencséje.

A Maisto-nál nagyon alapos munkát végeztek, leszámítva az első ablaktörlőket
Minden apró részlet meg van
A nyomtáv picit szűkösre sikeredett
Jelen esetben a Hot Wheels nem rugaszkodott el a valóságtól
A kipufogó is elég markánsra sikeredett
Merőben más kivitelezés
Ilyen az igazi
Tipikus ferdehátú
Ilyen a Coupe modell

4 megjegyzés:

RÁJEN írta...

Egy ilyen Maisto Civic-re tök régen vágyom, nekem az Accord van csak meg, jó múltkor, amikor valaki együtt árulta a kettőt, lecsúsztam róla. Lehet, h pont ez volt, nemtom... Tetszik nagyon.

porsche írta...

Magam is vadásztam rá már egy ideje.

pittlaren írta...

A maisto- változat tetszik! Semmi sallang, mégis tetszetős. Jópofa a napfénytető. Mostanában mifelénk a Maisto - finoman szólva - kevésbé sikerült darabjai lelhetőek csak fel, szörnyszülött felnikkel...

Tommi írta...

Mivel ez egy családbarátnak szánt blog, nem írom le, hogy mennyire vagyok irigy a Maisto Civic miatt. :-D

INSTANT GET, na.