Őszintén megmondom a klasszikus tradicionális Brit modellgyártók közül mindig is a Corgi volt a kedvencem. Számos szép, híres és egyben forradalmi modell került ki a műhelyeiből, elég csak a James Bond 007 Aston Martint, vagy a Batmobil-t megemlítenem, mégis – hazánkban - sok ember számára a Corgi név ismeretlen fogalom a kisautók terén, holott a Corgi Toys szinte egyszerre, egy időben született számos más kisautót gyártó céggel egyetemben, és hazájában még ma is rendkívüli népszerűségnek örvend. A céget a többi tradicionális Brit gyártóhoz (pld. Matchbox, Dinky, stb..) hasonlóan számos átalakítás kísérte végig és alakította 50 éves történelme folyamán, és alakult át azzá ahogyan ma 2009-ben ismerjük.
Mettoy:
A Corgi-ról mint modellautó gyártóról ténylegesen 1956-tól beszélhetünk, azonban a kezdeti lépések 1934-re nyúlnak vissza. Ekkor találkozik ugyanis a két alapító a Németországból emigrált Philip Ullman - a Német Tipp and Co.-nál töltött 21év játékgyártási tapasztalattal a háta mögött - és a dél-afrikai illetőségű, akkor éppen Angliában tartózkodó üzletember Arthur Katz. 1936 február 29-el céget alapítanak Mettoy Company Ltd.-t néven Winteringham-ben Northamptonban. (Mettoy = Metal Toy)
Első körben még csak egyszerűbb termékekben gondolkodtak, nem is gondoltak kisautó gyártásra. Kizárólag nagyobb méretarányú, olcsóbb és egyszerűbb, saját tervezésű és gyártású lemezautóikkal kívántak megjelenni a piacon.
Felhúzhatós Mettoy busz, az elsők egyike
(forrás: www.traditional-tin-toys.co.uk)
Korai Mettoy plakát (forrás: www.casglwr.org)
(forrás: www.traditional-tin-toys.co.uk)
Korai Mettoy plakát (forrás: www.casglwr.org)
A termékeik nagy részét Amerikába exportálták, a hazai forgalm,zást logisztikai okok miatt csak a nagyobb városokra szűkítették. A Németországban kibontakozó események hatására azonban történetük más fordulatot vett, mint amire számítottak. Négy év után 1938-ban szerződést kötöttek a Védelmi Minisztériummal, különböző kiegészítő fém hadi anyagok (lőszerhüvely, aknavető gránát, fém tárolódobozok) gyártására. Ezzel egy időben a játékgyártási kapacitásukat részben szüneteltették. A hadianyag gyártása a háború végéig, egészen 1945-ig folytatódott. Az 1938-1945 közötti időszakban megszerzett tapasztalatoknak és az időközben a gyártástechnológiába és gépekben befektetett tőkének köszönhetően épült fel 1942-ben a későbbi főhadiszállásuk a Swansea / South Wales-ban lévő gyár is.
Swansea a háború befejeztével. A Mettoy gyár épségben átvészelte. (forrás: wikipedia)
A háború befejeztével a gyár visszaállt a békésebb termékek előállítására. Ebben az is segítségükre volt, hogy a bombázásokat sikerült kár nélkül, épségben átvészelni. Így 1945-ben a Swansea / South Wales-i gyárban megkezdték Mettoy márkanév alatt az eddigi lemez kisautók mellett a műanyag játékok gyártását hazai és külföldi piacra egyaránt. Gyártottak többek között kisautókat a Marks & Spencernek (hat különböző típust), és számos egyéb áruháznak is.
A gyártási kapacitásuk fokozatosan növekedett, köszönhetően a növekedésnek induló felvevő piacnak. 1949-ben „Casttoy” márkanéven 1:35-ös méretarányú felhúzható modelleket dobnak piacra, melyeket egészen 1951-ig gyártanak. A csekély termékpaletta miatt a termékei népszerűsítésére a cég már a kezdetekkor odafigyelt.
A Télapó a Mettoy egyik üzletében (forrás: Picasa)
A gyártási kapacitásuk fokozatosan növekedett, köszönhetően a növekedésnek induló felvevő piacnak. 1949-ben „Casttoy” márkanéven 1:35-ös méretarányú felhúzható modelleket dobnak piacra, melyeket egészen 1951-ig gyártanak. A csekély termékpaletta miatt a termékei népszerűsítésére a cég már a kezdetekkor odafigyelt.
Casttoy lemezautó utánfutóval
(forrás: www.diecast-toy-auction.com)
Szintén egy korai Mettoy játék (forrás: www.mesminiatures.com)
(forrás: www.diecast-toy-auction.com)
Szintén egy korai Mettoy játék (forrás: www.mesminiatures.com)
A tervezést Philip Ullman fia Henry vette át, és olyan modellek kerültek ki a kezei közül, mint a Standard Vanguard és a Rolls Royce. Ekkor terveztek előszőr 1:18-as méretarányú kisautót. Ez a Mark & Spencernek gyártott Vanwall racing car volt, ami sajnos nem hozta meg a várt sikert, így ezt a méretarányt elvetették. Emellett sok kisebb céggel szerződött promóciós - ajándékautók gyártására, ilyen volt pld a CWS Soft Drinks livery-nek gyártott Karrier Bantam Van is.
CWS Soft Drinks - Karrier Bantam Van
(forrás: www.dj-auctions.co.uk)
Mettoy Luxury Coach, ahol a fém és a műanyag találkozik
(forrás: www.geocities.jp/ds_3298)
(forrás: www.dj-auctions.co.uk)
Mettoy Luxury Coach, ahol a fém és a műanyag találkozik
(forrás: www.geocities.jp/ds_3298)
Mettoy - Corgi Toys:
A Corgi Toys előfutáraként 1950-ben a Mettoy új sorozatot indít 1:43-as méretarányban Miniature Numbers névvel. Illetve ezzel egy időben megjelenteti az első képes katalógusát "Entirely New Miniature Numbers" néven. Mindamellett a cég vezetői a 1953-as év végi tanácskozáson termékváltást határoznak el, mivel a piac a lemezautók terén kezd telítetté válni. Így az 1954-es év új kihívásokat hoz a cég életébe.
Mettoy Streamline Bus (forrás www.ebay.com)
Az első új széria tervrajzai a régóta a Mettoynál dolgozó újonnan kinevezett vezető tervezőmérnök Marcel Van Cleemput kezei közül kerülnek ki. 1955-re el is készül az első Austin Cambridge modell tervrajza, ami számos változtatásokon megy át, mire 1956-ban addig finomítják, míg elérkezettnek nem látták az időt egy önálló kizárólag öntéses technológiával előállított termékek gyártására specializálódott cég létrehozására.
A név/logóválasztásnál sok minden szóba jött, de végül a Corgi névre és a hozzá tartozó Corgi kutyát ábrázoló logóra esett a választás. Elsősorban a cég Skót gyökerei miatt, és mert rövid, karakteres és könnyen megjegyezhető volt. Így cég neve 1956 július 9-én megalakulásakor „Corgi Toys Brand” lett. A gyár Swansea-i székhellyel, közel 6000főt foglalkoztatva, mint a Mettoy Ltd. és a Playcraft Ltd. leányvállalata működött ezután. Ezért jelenik meg a Made in Great Britain felirat a modelljeiken a többi Angol modellen megszokott Made in England helyett.
A Corgi-val szinte egy időben indította be a szintén Brit Matchbox ltd. is a hasonló kisautók gyártását Angliában. A Corgi azonban már akkor felismerte, hogy a piacra betörni és az eladási mutatóit szinten tartani illetve növelni, csak valami olyannal egyedi termékkel tudja, amit a versenytársai nem tudnak nyújtani. Ezért lépett egy merészet előre, és elkezdett részletgazdagabb modelleket piacra dobni.
A Corgi a Dinkyvel és Matchboxal szemben úgy hirdette magát, hogy „The First with Windows” magyarul - „Az első ablakos (modell)”, mivel új modelljeit a kidolgozott belsőtér és műanyag ablak jellemezte. Ez az innováció és precíz kidolgozottság tette a kezdetekben egyeduralkodóvá a piacon, mivel ezek a részletek a versenytársainál sok esetben még hiányoztak. 1956 decemberében beindítják a Corgi Clubot és hírlevelet.
Corgi Club magazin (forrás: www.specialistauctions.com)
201/201M Austin A50 CambridgeAz 1956-és 1960 közötti Corgi Toys repertoár nem volt nagynak mondható. A gyártás beindításakor 10 különböző Brit autó modellt dobott piacra 15p-s áron. Ezek az alábbiak voltak:
200/200M Ford Consul
200/200M Ford Consul
202/202M Morris Cowley
203/203M Vauxhal Velox
204/204M Rover 90
205/205M Riley Pathfinder
206/206M Hillman Husky
300 Austin Haley 100
301 Triumph TR2
422 Bedford 12cwt Van
Az akkori trendre jellemzően az egyes modelljeik között sima és lendkerekes típusok is voltak. A lendkerekes típusokat „Mechanical” M jelzéssel különböztették meg a simától. A lendkerekes mechanikát az érdeklődés hiánya miatt később 1960-ban a 300-as modelltől kezdve elhagyták. A továbbiakban csak „Glimatic” lengéscsillapítóval ellátott „S” jelzésű modellek kerültek gyártásra. A meglévő modellekből kiszedték a lendkerekes mechanikát és sima „S” modellként kerültek vissza a játékboltok polcaira.
203 Vauxhal Velox (forrás: www.theoldtoyguide.com)
Kiadta első illusztrált katalógusát, hirdetett a korabeli újságokban, és akkor még elsőként a TV-ben is. Ennek hatására 1957-ben a termékeinek az eladott darabszáma felkúszik 0,7 millióról közel 2 millióra. Először ebben az évben karácsonyra dobják piacra - a később minden évben kiadott – a több kisautót magába foglaló olcsóbb ún. „Gift Set”-eket is. Ebben a gift setben jelenik meg a kínálatukban az első nem Brit autó a Citroën DS19 is.A cég kereskedelmi mutatói jók voltak. Ideje volt egy kicsit terjeszkedni. Ennek folyományaként 1957-ben megkezdte a cég első média kampányát.
Az első nem Britt autó a palettán, a Citroen DS19 (forrás: scale-models.co.uk)
Új stílusú szélvédőt, belső teret, üléseket, kerekeket és „Glimatic” lengéscsillapítókat kapott. Az 50-es évek végének globális innovációja megjelenik termékeikben is.Ezután az első teljesen átdolgozott modelljük az 1957 októberében bemutatott Renault Floride lett.
Korabeli hírdetés (forrás: www.specialistauctions.com)
Számos fém alkatrészt váltanak fel a mind gyakoribbá váló, és olcsóbb különféle bakelitokkal, műanyagokkal. Ezzel együtt a modelljeik részletgazdagsága és funkcionalitása is új korszakba lép. Nyithatóak lesznek az ajtók, a motorháztető, csomagtér. Részletesebb a motor kidolgozása, a modellek lengéscsillapítókat kaptak, Átlátszó anyagból készültek az első lámpák és a sort még folytathatnánk majdnem a végtelenségig. 1958-ban bevezetik a Corgi Major Series-t, mely az eddigiektől eltérően nagyobb 1:43-as méretarányú modelleket tartalmaz.
Corgi Major Series - Mobil field radar, a kidolgozás figyelemre méltó (forrás: www.theoldtoyguide.com)
Bedford Tractor 1959-ből. A fülke belseje ekkor még "zizegős",
vékony műanyag lapból volt vákumformázva. (forrás: saját kép)
Bedford Tractor 1959-ből. A fülke belseje ekkor még "zizegős",
vékony műanyag lapból volt vákumformázva. (forrás: saját kép)
folyt.köv: következő rész: Második rész: A boldog 60'as évek
6 megjegyzés:
Egy szóval fejezném ki a reakcióm: Hű! Hálás kössz, rengeteget tanulok a postjaidból. A Corgi nekem mindig is terra inkognita volt.
Örülök, hogy egy ilyen szerzőt szereztél a csapatba Joe! Ezek a történelmi áttekintések nagyon tetszenek. Minden elismerésem, beczl!
Ugye? Ugye? 8-) Abszolút Lacié az érdem, ő keresett meg azzal, hogy vannak ilyen anyagai, és érdekel-e. Én meg úgy gondoltam, hogy óriási pofátlanság lenne az én nevem alatt megjelentetni ilyen melókat és rávettem, hogy társuljon.
Szeretem én is ezeket az olvasmányos posztokat, köszönet értük. hamarosan nálam is lesz két szép Corgi.
Köszönöm a dícséreteket, igyekszem megszolgálni :-)
Szerintem is jól tetted, hogybevetted a kollégát. Én is szeretem olvasni az ilyen postokat, nagyon tetszenek, olyanok vannak benne, amiről még soha eddig nem tudtam... ;-)
Megjegyzés küldése