Elérkeztünk az ötös csomagból ahhoz az egyetlen járműhöz amivel nem foglalkoztunk még e lapokon. A „Reptéri Tűzoltóautó” is egy valóban létező járművet mintáz – ennek a nyúlfarknyi információnak az előteremtésében lényegesen több munka van, mintsem gondolnátok!
Gloster-Saro Javelin
A
brit cégek története gyakran szövevényesebb, mint egy brazil
szappanopera családfája. A fenti névből a Gloster-Saro a cégnév,
a terméké a Javelin, azaz Dárda.
Az 1960-as évek végén, az 1970-es évek végén két jellemzően repülőgépgyártással foglalkozó cég, a Saunders-Roe Folly – leginkább hidroplánok gyártójaként ismert – és a Gloster – első- és második világháborús vadászgépek gyártójaként ismert – közösen alapították a céget, hogy az alumínium megmunkálásban való jártasságukat tűzoltószerek gyártásában kamatoztassák. 1984-ben egy másik cég, a Chubb csoport kebelezte be a céget és én itt fel is adnám a cégtörténet kutatását, mert egyrészt dög unalom, másrészt olyan mint a telefonkönyv: Irgalmatlan sok szereplője van, cselekmény meg nulla. A lényeg, hogy a szigetországban elég sikeresnek tűnnek mint tűzoltójárművek, különösen reptéri tűzoltószerek gyártói. (Ja, ha tudod, hogy mire kell keresni, úgy már nem nehéz megtalálni valamit!)
A Javelinről azonban gyakorlatilag semmit sem sikerült kikutatnom, mivel a Gloster Javelin nevű vadászgépről találnak meg mindent a keresők. A lényeg, hogy a brit állami tulajdonban lévő nagy reptereken a 80-as, 90-es években voltak rendszeresítve ilyen reptéri tűzoltószerek. Műszaki adatokról nehéz beszélni, hiszen rendszerint nagyon sok opció közül választhat aki ilyen eszközt rendel. Érdemes átkattintani ide egy a Gatwick reptéren szolgáló példány műszaki adataiért és fotójáért. Remek támpont a méreteit, teljesítményét és egyéb tulajdonságait tekintve.
24+
Tehát
egy újabb olyan Matchboxszal van dolgunk, ami ilyen vagy olyan okból
nem lett nevesítve, de létező járművet mintáz. Az 1-75
szériában MB-24-ként debütál 1992-ben egy a reptéri tűzoltókra
nagyon jellemző, neon-narancssárga festéssel. Kisebb-nagyobb
kihagyásokkal utoljára 2002-ben bukkan fel a sorban, speciális
kiadásokban is szerepel, az utolsó ilyenben 2003-ban. Legalább 24
festési változata van, aminek a zöme remek. Az utolsó 6-7
változat egészen rémes, de vicces módon ami alatt a 8-lyukú,
vagy gumiabroncsos kerék van, az mind kitűnő.
Amit ebben a postban láthattok az csak egyedül erre az ötös csomagra jellemző festés – mint ahogy a pakkban szereplő összes többi jármű esetében is az.
Eleve
egy nagyon jól sikerült darabnak tartom, ezzel a festéssel meg
igazán ütős. Jól példázza, hogy a kisautóknak általában az
eltúlzott méretű, közel sem arányos megkülönböztető
fénytechnikák „állnak jól”. Ezen nagyon is arányosnak tűnnek
a kék „cicik” a testéhez viszonyítva, de kisautó alkatrésznek
meg pont hogy kicsinek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése