Vanitisz ide vagy oda, ezt az elektromos kisáruszállítót én bizony nem találom szépnek. Meglep, hogy a Matchbox miért nem nyugdíjazta úgy ahogy van. Talán mert a története nagyon hányatott és lehet, hogy már nem kell licencdíjat fizetni utána?
Migráncs
A
teljesen elektromos eStar-t 2010-ben kezdte gyártani az International
Harvester utódja, a Navistar. A közepes- és nehéz teherautóiról
ismert amerikai cég 2009-ben licencelte a brit Modectől. Amikor a
nagy ambíciókkal induló brit cég 2011-ben csődbe ment, a
Navistar a felszámolóktól megvásárolta az eStar jogait.
A 2300 kilogramm tömegű rakományt szállítani képes járművet 4,2-, vagy 4,8 méteres raktérrel szerelték. A 102 lóerős elektromos motorját 80 kilowattórás akkupakk szolgálta ki. A gyári adatok szerint 160 kilométeres hatósugara volt és 6-8 óra volt teljesen feltölteni a telepeit, melyeket a fékezéskor töltött is a jármű. 150 000 dollárt kért érte a gyártó, ami mai árfolyamon cirka 55,5 millió forint. Az első megrendelő a FedEx volt, akik Los Angelesben használták az eStarokat, de a Pacific Gas and Electric Company (PG&E), Coca-Cola és a Kanadai Posta is az ügyfelek közt volt.
Az
eStar nem bizonyult profitábilis terméknek, 2013 márciusában a
Navistar felhagyott a gyártásával. A közel sem alacsony ára
mellett ezért felelős lehet az a tervezési hiba is, hogy a
vezetőnek nincs külön ajtaja egyik oldalon sem, hanem a raktér
jobboldali tolóajtaját kell használnia neki is, ami elképesztően
rontja a raktér kihasználhatóságát. A felhasználókat sikerült
alaposan az út szélén hagyni, ugyanis az eStar nátrium-nikkel
akkukat használt, amik sem élettartamban, sem költséghatékonyságban
nem vették fel a versenyt az elterjedt lítium-ion telepekkel.
Ezeket pedig gyakorlatilag lehetetlen pótolni.
Az eStar eredeti marketingvideója. Gyanítom ez fentmaradt véletlenül a YouTube-on a Modec csődje után. A marketing bika... bullshit olyan vihara, hogy érdemes megnézni! Nektek is feltűnt, hogy nem mutatják sem a rakteret, sem a hátulját? A belteret igen, ami hát elég gyászos.
Felejthető
2018-ban
kerül be először az 1-xxx sorba az eStar, mint MB-06. Hogy minek?
Na, ez jó kérdés! Gyanítom akart a Mattel valamit, ami
elektromos, meg furgon, hátha rákapnak Code 2-nek bizonyos cégek.
Ha én marketinges lennék azért ennyire sikertelen valamin biztos
nem akarnám viszont látni a cégem emblémáját, de hát nem
vagyok marketinges. Gyanítom a Navistar sem kért túl sokat a
licencért. A premiermodell Matchbox emblémát visel és nem
mondanám, hogy valami túl jól sikerült és még ez a legszebb
mind közül. 2021-ben MB-59, 2022-ben MB-76 lesz belőle és ezek,
de a köztes időben megjelent 5-, 9-, 12-es csomagokban lévő
verziók is igazi tüskemelengetők (lásd: szlengszótár). 2022-ben
két 12-es csomagba is bekerül, ugyanolyan
motívummal, mint ez a 2010-es, álcázott UPS-truck.
A 2019 karácsonyi „Thank You Heroes” szettben is szerepelt, amiről itt írtunk, illetve meg is mutattuk.
Ami ezt a konkrét darabot illeti... 2020-ig, azaz az első három verzió szélvédője és a raktér „világítóablaka” átlátszó anyagból készült, mert volt – bár igen elnagyolt – beltere is. 2021-től azonban „besötétítették” és a belteret eltávolították. Bőségesen tartalmaz műanyagot, egyedül az alváz az, ami fémből készült – tehát ami zöld és nem nyúlik a kerekeken felülre.
Az eredeti jármű sem egy szépség, de valami izgalmasabb festéssel – ha már a Coca-Cola, meg a FedEx is üzemeltetett ilyeneket eredetileg, lenne ötletem – sokat lehetne dobni rajta. A Matchbox azonban nem törekszik erre. Ha jól értem, ez valami mozgó villanyautó-töltő állomás akar lenni és hát kb. annyira izgalmas, mint egy online közvetítés egy felhagyott kőszénbányából. Ritka az olyan szett, amiben ne lenne legalább egy, „nem szeretem” darab, ebben a készletben ez az.
Szegény eStar „életében” sem volt egy sikertörténet. Kisautónak meg... Hát... Ha film lenne, akkor az ingerszegénységi versenyben a második lenne, az NSZK büszkesége, Müller Dintelmann rendezte „Viccesen szárad a festék*” című, monstre, négy órás alkotás után. (*A film és rendezője egyaránt a fantázia szülte. Eredetileg létező személyt és mozifilmet írtam, de rájöttem, hogy nem akarok én megbántani senkit, meg van elég bajuk anélkül is hogy én is beléjük törölném a lábam.)
Ezzel a 2022-es, MBX Electric Drivers 5-ös csomag tartalmának a végére is értünk. A címkefelhőben külön tag-et kapott, így könnyen megjeleníthető egy oldalon.
Nincs mit kiemelni rajta, úgyhogy a festék sem sokat segítene rajta. A szélvédő átlátszatlan.
3 megjegyzés:
A pakk összes kocsijára reagálva: ezek azok a tipikus mai autók, amik már csak használati tárgyak és amikkel szimplán A-ból B-be lehet menni. Nyilván sokan a múltban is így tekintettek az autókra, csakhogy míg mondjuk egy első szériás Mustang, egy E23 BMW vagy egy W123-as Mercedes ma is kedvelt, érzelmeket kiváltani képes autó külföldön és belföldön egyaránt, addig nehezen tudom elképzelni, hogy 40 év múlva Teslák, Nissan Leafek vagy nyomi i3-as BMW-k lennének az akkori veterántalálkozók sztárjai! Szerintem akkor is a 20. század derekának autói fognak a többségnek tetszeni, ezeket a jellegtelen elektromos vagy hibrid "csodákat" meg úgy lecserélik egy másikra, mintha sose léteztek volna.
@Trolleybus: Majd 40 év múlva kiderül - na, nem valószínű, hogy megérem.
Nem vagyok benne biztos, hogy így lesz, mert alábecsülöd a nosztalgiafaktort. Például számomra meglepő, hogy már új korában is rettenetes autó iránt hogy lehet nosztalgiát érezni és veteránozni velük, közben meg van aki Zaporozsecet dédelget. (Tisztelem mindenki becsípődését, ez nem beszólás, csak meglepődés a részemről.) Másfelől könnyen lehet, hogy akkor már egyáltalán nem lesznek manuálisan vezethető autók, vagy ha igen akkor az vészhelyzeti üzemmód lesz csak, szóval lehet máris vonzó egy olyan elektromos autó, amiben az ember az elsődleges pilóta. Főleg ha az egy szép, vagy legalábbis nem bűnronda jármű. Pl. BMW i8, a legújabb Toyota Prius, de akár egy Tesla S is.
Majd akkor kiderül.
Persze, majd kiderül, de szerintem ebbe a folyóba ezekkel az autókkal már nem lehet újra belelépni – hogy egy kis képzavarral éljek. 😁
Megjegyzés küldése