Abszolút a Mattel bűne az egész! Jó darab időre hanyagolták a Convoy szériát, csoda hogy függőként más drog után néztem?! Na jó, porsche kolléga keze is benne van a dologban, hogy 1:64-es méretarányú kamionok gyűjtésébe fogtam.
Gyerekként is a Matchbox Convoy sorozata volt az abszolút kedvencem és felnőtt gyűjtőként is az maradt. Csakhogy a Mattel a 2010-es évek közepén jégre tette az 1:110 (körüli) méretarányú kamionokat feldolgozó sorozatot, hogy aztán tavaly ismét elővegye – benne nyálcsorgatóan zseniális dolgokkal – majd úgy döntött, hogy Magyarországon egyáltalán nem forgalmazza. (Komolyan mondom, azóta nem éreztem ilyet, mint mikor Magdi Anyus meghalt a Barik Köztben!)
Kapudrogok
A griffmadaras
nyergesvontatók
Azt
hiszem még egy olyan rajongott márka létezik a nehézjárművek
közt, mint a Scania, a szintén svéd Volvo. Elkerülendő a
nehéztüzérségi pofonokat, nem merem elsütni a „Scania a
teherautózás Volvója” poént Fábry Sándor után szabadon, de
az biztos, hogy én csak olyan kamionossal találkoztam, aki imádta
a Scaniáját... vagy a Volvóját. Az összes többi márkánál már
megoszlottak a vélemények. (A felmérés közel sem reprezentatív.) A ma a Volkswagen csoport kezében lévő
cég története egészen 1891-ig nyúlik vissza. Egy 2016-os céges
videóban 1 400 000-et említenek az ez idő alatt eladott teherautók
és buszok számaként. Egy Ford
T Modellhez (15 000 000), vagy VW Bogárhoz (21 500 000)
viszonyítva ez nem is tűnik olyan vészesen soknak de ezek a
járművek némiképp más kalibert jelentenek és nem csak méretben
meg árban.
Hogy egészen pontosan mit mintázott meg a Welly azt azért nehéz megmondani, mert ugyanazt a dolgot többféleképpen hívja a tudományos haszongépjárműviológia. Próbálok alapos lenni mint egy szadista fogorvos és nem bakot lőni. A Scania terminológiájában az R-sorozat (R-Series) a motor felett elhelyezett (COE – Cab Over Engine, bulldogfülke), legmagasabb kivitelű fülkével (high forward controll cab) szerelt járműveket jelenti. Tulajdonképpen a felépítésük moduláris, a fülke magassága – pontosabban elhelyezése – a különböző alkalmazásokhoz ideális módon változik: nyilván más jó egy hosszú távú fuvarokra használt nyergesvontatóhoz, mint egy dömperhez, tűzoltószerkocsihoz, vagy szemetesautóhoz. Az „R” az előbb említettek közül az első feladatra szánt modell. Az R-szériából ez az első generáció, amit 2004-ben dobtak piacra és 2018-ig gyártottak – két évig párhuzamosan a második generációval. Ígérem, most már közeledünk! A 2009-es ráncfelvarrás utáni modellt mintázott meg a Welly, a dobozára – nahát, honnan ismerős is ez? – azt a csúcshoz legközelebbi típusszámot írták rá, amit a kivitel elbírt. Tehát a 730 lóerős, V8-as erőforrással szereltét. Tehát ez a jelenleg újként kínált Scania R modellekhez képest az egyel korábbi generáció, amivel bőven találkozhatunk még az utakon és megkockáztatom, hogy még sokáig találkozni is fogunk.
Szeretlek is meg nem is
A félpótkocsiknak azonban nagyon jól áll a távolság. Teljes egészükben műanyagból vannak – kivétel az összetartó csavarok, a tengelyek és a vontató nyergébe illeszkedő aprócska pöcök. Hiába van tele olyan jópofa, működő részletekkel, mint a dobozos félpótkocsi nyitható ajtói, vagy a kihajtható lábai, ha ezek játék közben megjósolhatóan pillanatok alatt el fognak kopni, törni, használódni. A Matchbox Convoy vontatókra például egészen biztosan akárhányszor le- és felcsatolhatóak voltak a vontatmányok, mert ott a nyereg – nevezzük inkább lyuknak – és vontatmány kritikus része is fémből készült. Az oldalsó feliratuk egy egyszerű matrica. Szitanyomás? Ugyan! Ha alaposabban megnézitek, egyet fogtok érteni velem abban, hogy ezek a kéttengelyes félpótok bizony amerikai kivitelűek. Az arányok, a nagyon hátulra tolt, mindössze két tengelyen futó kerekek, a hátsó aláfutásgátló, a hátsó lámpák kivitele mind-mind a nagy vízen túli kamiont mintáz. Csúnya baki és nem, nem akarom azt hallani, hogy „gyereknek jó ez így is”. Szomorú, mert az 1:32-es méretarányban ugyanez a cég nagyon szép, európai félpótkocsit volt képes produkálni ugyanilyen Scania traktor mögé.
A tartályos kivitelhez szintúgy nem használtak el egy doboz gemkapocsnyi fémet sem. Szép ez a BP festés, de a részletek borzasztóan elnagyoltak, ami kiáll az le is fog törni játék közben.
Létezik
még pár festés a dobozosból és a tartályosból is, de azt
hiszem itt megállok, Scania vontatóval ennyi verzió azt hiszem
nekem elég. Létezik
egy autószállító szerelvény is ebben a méretarányban, de
drog ide vagy oda, könnyű szívvel mondok rá nemet. A fentebb
felsorolt hibák ellenére a MAN TGX vontatós szerelvényekből már
úton van felém pár és a Volvo FH-kat is változatlanul
beszerezném pár verzióban, de gyereknek, játékhoz nem merném
őket ajánlani jó szívvel.
Kezdetben valának a szólóban árult vontatók. A dobozok amúgy ugyanakkorák.
ez bizony 1:64 (körüli) méretarány. Teljesen jól aránylanak egymáshoz.
hogy foglalkoztak a beltér kialakításával.
A működő kitámasztó láb klasz, de nem tudom hány működtetést viselne el.
Szitanyomásról szó sincs, ez egy egyszerű matrica.
Ez bizony jenki félpót, nem európai! Meg... Mintha a Nagy Vízen innen az oldalsó aláfutásgátlók is kötelezőek lennének, nem?
3 megjegyzés:
Hú, én már azt hittem, csendben jobblétre szenderült ez a blog.
Hogy a témához is hozzászóljak, a dobozos félpót tényleg erősen amerikai beütés, furcsán is mutat előtte a Scania vontató.
Ami azt illeti, nem sokon múlott.
Eredetileg a dobozos félpót is háromtengelyes volt, utólag csökkentették kettőre a számát - ha megnézed a doboz foglalatában még ott a harmadik tengely gödre. A tanker maradt háromtengelyes.
Megjegyzés küldése