2014/07/25

Matchbox MB-11 Bedford Car Transporter

Így vagy úgy, néha becsúsznak a gyűjteménybe „nemszeretem” darabok is. Ezúttal egy nagyon jó mentségem van: gyerekkoromban ilyen szemetesautók teljesítettek szolgálatot Budapest utcáin. A szemetesautó pedig minden gyerkőc számára csodálatos dolog, hiszen nagy, zajos, feltűnő színe van, van rajta villogó fény és lógnak a hátulján a szörfösök. (Iniciálé: A Bedford logó. Kép: Wikipédia.)

Bedford TM
A Bedford Vehicles a Vauxhall Motors leányvállalata volt, ami pedig a General Motors brit leányvállalata. 1930-ban alapították abból a célból, hogy haszonjárműveket építsen. Bár a márka – a szemeteskocsiktól eltekintve, persze – jobbára nálunk ismeretlen volt, mégis az európai GM legjövedelmezőbb üzletága volt éveken keresztül. 1991-ben végül kivezették a márkát és azok a haszongépjárművek is Vauxhall, vagy Opel emblémát kaptak, amik amúgy eredetileg Bedfordok voltak.

Opel Blitz, született Bedford TM, a keskeny fülkével. (Kép: Commercialmotor.com)

A TM nehézjármű sorozatot 1974-ben dobták piacra és egészen 1986-ig gyártották őket. Bemutatásakor a dizájn letisztultnak és modernnek számított. Az ellensúlyokkal felszerelt fülkéjét egyetlen személy is előre tudta dönteni, míg a felnyitható első „hűtőmaszk” is engedett hozzáférést néhány fontosabb belső szervéhez anélkül, hogy a fülkét magát birizgálni kellett volna. Alapvetően az olyan hosszú távú árufuvarozásban résztvevő nyergesvontatók konkurensének szánták, mint a Volvo F88, vagy a Scania 110, de persze minden elképzelhető kivitelben készült. V6 és V8 elrendezésű Detroit Diesel, Cummins, vagy a Bedford saját turbófeltöltéses motorjával is rendelhető volt, Spicer vagy Fuller váltókkal. Szerepkörétől függően létezett keskeny, illetve szélesebb, ággyal felszerelt fülkével is.

Sokkal több mint Minden amit a Bedford TM-ről valaha is tudni akartál!

Érdekes, hogy a budapesti szemeteskocsik a szélesebb fülkével voltak szerelve, nyilván azért, hogy a telephelytől a begyűjtés helyszínéig legyen hol ülnie a brigádnak, akik kapualjtól-kapualjig amúgy hátul lógtak – innen a becenevük is: szörfösök.

Gyerekkoromból nagyon is jól emlékeztem rá. Bedford szemetesautó - talán - MUT felépítménnyel. (Kép: Az Égigérő fű cím film)

Itt most kéne egy átvezetés a budapesti Bedfordokra, de az a helyzet, hogy pont zéró adat áll rendelkezésre róluk. Sajnos nem tudom megmondani, hogy milyen motor dolgozott bennük, mint ahogy arra az érdekes kérdésre sem tudjuk a választ, hogy a mifelénk teljesen ismeretlennek tekinthető márkára vajh' hogy esett a választás. Lehet, hogy a szemétzúzó felépítményt készítő cégnek – aki ha jól tudom a MUT volt és nem a KUKA, ami menthetetlenül a szemetesautó szinonimája lett a nyelvünkben – ez volt a legolcsóbb ajánlata?

Nyugdíjazott Bedford szemeteskocsi az FKF múzeumában. Széles fülkével szerelték, gondolom azért, hogy a "szörfösök" is elférjenek benne. (Kép: Krepsz Zoltán)

Annyit sikerült kinyernem az internet bugyraiból, hogy a Bedford szemetesek sorsa a szétbontás lett a selejtezésük után, de az FKF múzeumában megőriztek egy példányt. (A múzeumról bővebben az Urbanista blogon olvashattok. Krepsz Zoltán fotóit a múzeum gyűjteményéről pedig itt találjátok meg.) Ott talán-talán lehetne több infót – már legalábbis ami a műszaki részleteket illeti – begyűjteni, de mivel csak legalább tíz fős csoportokban látogatható, valószínűtlen, hogy eljussak oda.

Csak felnőtt találhat ki ilyen béna játékszert!
A bevezetőben már említettem, hogy gyerekként mennyire nem szerettem azt a kisautót, ami 1977-ben mint MB-11 debütált az 1-75 szériában, ahol egészen 1981-ig az összes piacon kapható volt, hogy aztán 1982-től 1984-ig még tanyázzon kicsit a „Világ Többi Része” kínálatban is. Hogy miért? Hát milyen autószállító az, amin ilyen semmire se jó, nem leszedhető – már hogy roncsolás nélkül –, „még csak kereke sincs” autóimitációkat hord a hátán? Egy autószállító minimum legyen olyan, mint ez az 1982-es Convoy!

Aztán lehetetlenül apró volt a többi kisautómhoz képest. A méretaránya 1:111 ami biztosan nem liliputisági rekord a cég termékei esetében – példának okáért az Ikarus 325 Coach az 1:140 – de mindenképpen zavaróan kicsi volt az összes többi Matchboxomhoz képest. (Itt szúrnám be némi önelégült vigyorral a képemen a GyET listát, a harmadik számú GyET okán. Merthogy én megmondtam.)

Azzal együtt, hogy én nem szerettem, másnak beindította a fantáziáját ez a modell. Illegális másolat is készült róla, amit javaslom mindenképp nézzetek meg, beczl kolléga, a magyarországi legális és illegális kisautógyártásról szóló, remek cikksorozatának hetedik részében!

A Matchboxnál valakinek nagyon tetszhettek a Bedford TM-ek, mert a SuperKings sorba is bekerült – bár jellemzően nem gyűjtjük ezt a méretarányt, erről pont van postunk –, illetve ugyanazokra az alapokra, mint amire ez a szegény járgány is épül, amit éppen most aláztam tönkre, azt hangoztatva, hogy mennyire nem szeretem, készült egy lószállító kivitel is. Ez utóbbiról pedig a közeljövőre ígérhetek postot.

Az MB-11-ből 91 (!) változatot jegyez a kitűnő BAMCA.ORG, de ezek pont úgy verziók, amiktől én sikoltó frászt szoktam kapni, és abból jönnek, hogy festékkeverő Johnny alkoholszintje mennyiben befolyásolta színfelismerési képességeit és hogy sikerült neki előállítani a meghatározott árnyalatot. Illetve attól, hogy a három, különböző színű kisautó imitációt milyen konstellációban helyezte el a szalagon dolgozó munkás – már ha éppen nem futott ki valamelyik színből és nem került két, azonos színű ilyen bigyó rá. Na jó, ez utóbbi leosztás már szerintem is majdnem „normális” változatnak vehető.

Bedford TM apróságok. A bal oldali a gyakoribb színösszeállítás.
Ez a rozsdavörös a fura szürke műanyag felépítménnyel aljasítva viszont már ritkának tekinthető.
Ilyen béna játékszer is csak felnőtt agyból pattanhat ki!
A kisautó imitációkkal egy dolgot lehet csak csinálni: nézni őket! Mint játékszer, rettenetesen unalmas.

4 megjegyzés:

porsche írta...

Gyerekkoromban volt egy narancssárgám, nagyon én sem kedveltem, de azért idén vettem belőle magamnak egy pótlást.

pittlaren írta...

Protestálok! Egyik (gyerekkori) kedvenc volt. Most azért nem venném meg, legfeljebb szentimentális rohamomban.

Trolleybus írta...

Az enyémről le lehetett venni a felső piros és sárga autókat, de kb. annyit tudtak, mint minden Z méretarányú autó: egy darabban álltak, mint valami gyümölcsmag, emiatt én sem játszottam velük túlságosan. Az alsó kéket megpróbáltam kioperálni, de csak darabokban sikerült, de a játszhatatlanság miatt ez már nem is számított. Valóban olyan darab volt ez is, ami emiatt tényleg nagyon uncsi volt.
Az itthoni kukásautókkal kapcsolatban annyit figyeltem meg, hogy a kéttengelyes mellett volt háromtengelyes változat is, az talán nagyobb, vagy hosszabb felépítményt cipelt, és igen MUT felépítmény volt.

RÁJEN írta...

Vicces, hogy tegnap mindkettőnknél pont kukás téma merült fel. Egyre jár...