2014/03/08

Matchboxon kívüliek: Efsi - Jonckheere Bermuda Mercedes-Benz - KLM

Erős a gyanúm, hogy ez a mai post bajnok az egyetlen címbe belesűrített cégnevek számát tekintve. Ezzel együtt ígérem, hogy értelmes olvasnivaló kapta.

Jonckheere
Valószínűleg csak a busszexuálisok számára cseng ismerősen a belga cég neve. Azt a keveset, amit tudok róla én is az internet bugyraiból ástam ki.

A céget egy Henri Jonckheere nevű úr alapította 1881-ben, Flandria nyugati részén, egy Beveren nevű városban. A cég ló vontatta kocsik építésével foglalkozott, míg 1902-ben megépítették az első “luxus automobiljukat”. Jellemzően fából készítettek felépítményeket, olyan neves gyártók teljesen működőképes alvázaira, mint a Minerva, vagy a Rolls-Royce. 1922-ben Henri fia és egyben utódja megépítette az első busz felépítményét. Az 1930-as évek elején pedig már csak ezzel foglalkozik a cég, amivel piacvezető lesz Belgiumban és ismert Európában. A második világháború után éli a cég a virágkorát, amikor óriási igény van mindenféle és fajta buszra.

A Bermuda típust a Jonckheere az 1970-es években dobja piacra és a révén sikerül betörniük az Egyesült Királyság piacára is. A Mercedes-Benz, DAF, Volvo és Scania alvázakra épülő típust 1982-ig gyártják.

1994-ben a cég a Berkhof Group tagja lesz, amit a VDL Groep kebelez be négy évvel később, így a cég neve VDL Jonckheere-re változik. (Lásd iniciálé.)

Verziók
Blogunk hűséges olvasóinak számára nem újdonság, hogy az Efsi nagy kedvencem a cég története és a termékeik minősége miatt egyaránt. Amikor észleltem, hogy Andrew0807 kolléga garázsában felbukkant a KLM festésű, Jonckheere Bermuda akkor tettem rá egy csere ajánlatot, amit ő elfogadott, így az inkább többé, mint kevésbé ütött-kopott hollandus átigazolt hozzám.

Időben sajnos nem tudom elhelyezni, hogy mikor készültek ezek a modellek, csak az eredetik gyártása segít levonni azokat a következtetéseket, amikre a nyájas olvasó is képes jutni a fenti információk alapján.

Azt gondolom, hogy a legtöbb autóbuszmodell jobbára érdektelen a többség számára, de az Efsi járgánya több érdekességet is rejteget. Egyfelől nyithatóak a padlószint alá rejtett csomagtérajtajai, amitől messze izgalmasabb játékszer lesz, mint bármelyik másik, szerintem amúgy klassz busz.

Másfelől négyféle változatban létezik és itt nem a festéséről van szó, mert számos különböző üzemeltető cég motívumával készítették. Az első lökhárítóval egy egységet képező frontend – a valódi buszhoz híven – hordozhat DAF, Volvo, Scania és Mercedes-Benz feliratot is! Az ilyesmi nem túl gyakori a kisautók világában, mert a gyártáshoz szükséges szerszámok elkészítése méregdrága. Igazából érthető is, hogy ilyen apró, a fogyasztók többségének jelentéktelen és gyakran egyáltalán nem is felismert eltérés kedvéért nem áldoznak extra szerszámokra pénzt a gyártók. Külön érdekes, hogy az Efsi termékeknél nincs példa nélkül az ilyesmi!

Mivel az Efsi nagyon alul dokumentált, nehéz az ilyesmire következtetni, de az a gyanúm, hogy ez a példány ritkának számít, mert a négy szóba jöhető típus közül pont a Mercedes-Benz tűnik a legkevésbé gyakorinak. Az is biztos, hogy az Efsi az azonos – vagy legalábbis közel azonos – festésű buszokon belül is cserélgette az alváz típusjelzését hordozó elemet.


A másik három verzió, balról-jobbra: DAF, Scania, Volvo. (Kép: 87thscale.info)

Íme egy verzió abból, ami az enyém: DAF, más kerekek és egy extra csík az alsó fertályán.
(Kép: 87thscale.info)

Mekkora?
A busz az alvázán azt állítja magáról, hogy 1:87-es léptékű és bár én nem vagyok túl jó az ilyesmi megítélésében, szerintem ez nem a H0-ás modellvasútéval megegyező méretarány. Véletlenül birtokolok egy Busch gyártmányú – amúgy méregdrága, 4000 forint környékét karcolja árban egy ilyen – Smart For Two-t, ami dedikáltan terepasztalra szánt kiegészítő és nem játékszer, ezért bátorkodom az 1:87 méretarány tekintetében etalonként elfogadni – szóval olyan nekem, mint Grafitembernek a Mérőmókus. A Smart pedig túl nagynak tűnik a Jonckheere mellett, nekem az a gyanúm, hogy sokkal inkább az 1:100 körüli méretarányú Matchbox Convoyok közeli méretezésű lehet, ami magyarázat is arra, hogy miért is tetszik ez a holmi nekem.

 Valószínűleg a négyből a legritkább frontend, a Mercedes-Benz. Ahelyett, hogy szétbombáztam volna az egész képet, kiemeltem a kritikus részt.
 Nyilván játszottak vele. Felirat: "KLM Autóbusz Cég".
 Na, ilyet sem lát gyakran az ember, nyílnak a csomagtérajtók mindkét oldalon. Nagyon jól állnak neki ezek a kerekek!
 Annyira szeretem az ilyen apró részleteket!
 Ebből a szögből nem annyira feltűnő, de szerintem igazándiból nem 1:87 a méretaránya, mint ennek a méregdrága, Busch terepasztal kiegészítő Smartnak.
 Ebből a szögből viszont elég egyértelmű: nem létezik, hogy egy Smart hosszabb legyen, mint amilyen széles egy busz és nem a perspektíva teszi.
Nem Jonckheere, de busz és Smart együttállása. Kell tovább magyaráznom ezt a méretarány dolgot?
(Kép: www.examiner.com)

6 megjegyzés:

somytomy írta...

Szép busz, nem láttam még ilyet. Csak egy oldalon nyílik?
PS1: Nem tudom, hogy csak a szemem csap-e be, de engem a Smartod nagyon emlékeztet a sajátomra. Ami viszont széltében és magasságában akkora, mint a Herpa VW Bus (ami H0-ás).

PS2: Miért kell mostanában lottószámokat begépelni ahhoz, hogy bizonyítsam, hogy nem vagyok robot?

Sam. Joe írta...

"Na, ilyet sem lát gyakran az ember, nyílnak a csomagtérajtók mindkét oldalon."

A CAPTCHA legalább 5 éve be van kapcsolva a kommentelésnél, mert egy időben megtalált valami komment spammer robot és egy éjszaka alatt teletolta a postok kommentjeit malware oldalakra mutató linkekkel.

Tommi írta...

Bocs, de ez a Busch Smart semmivel sem tűnik jobbnak, mint a Kinder tojásokban néhány éve fellelhető társai. Lehet, hogy változna a véleményem, ha élőben látnám, de így képek alapján nem.

Amúgy meg hozd el a buszt az áprilisi börzére, aztán összefotózhatod a H0-s Herpa Opel Kadett-emmel. ;-)

Sam. Joe írta...

Abszolút egyetértek! Ezért is kőkemény az ára. Meg nem mondom már, hogy hogyan került hozzám, de valami ajándék volt. Lehet, hogy a Buschnak volt egy marha nagy beragadt készlete és a Kinder tojgliban szabadult meg tőle?

somytomy írta...

Na jólvan, szövegértés egyes leültem :-)

Azt tudom, hogy a Captcha (úgy egyébként hogy ejtik ezt a szót?) mindig volt, csak furcsálltam, hogy mostanában betűk helyett számokat kell beírni, de abból kétszer annyit. Bár a szám legalább nem tud case-sensitive lenni

Sam. Joe írta...

Hááát... Szóval ez egy betűszó, a "Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart" (teljesen automatizált nyilvános Turing-teszt a számítógép és az ember megkülönböztetésére) rövidítése. Mint ilyen, nagyjából úgy ejted ahogy jól esik, gondolok itt arra hogy a Földön nincs ember aki az SCSI "eszszíeszájnak" ejtené, hanem mindeni szerint "szkázi". Szerintem amúgy "kapcsa"