Hűtlen
bár, de talán bocsánatos módon a Corgi magyar blogját böngészve
találtam egy utalást egy bizonyos Ford Consulra. Felrémlett, hogy
mintha nekem is egy ilyenem volna a vitrinben. Eddig csak annyit
tudtam, róla, hogy nagyon régi és Ford Consul. Ennek megfelelően
óvtam is. Most beazonosítottam. A blogban leírtak alapján még
jobban fölértékelődött a kiskocsi a szememben. Ráadásképpen
hozzájárult ehhez az értéknövekedéshez az én Fordom története
is.
Közlekedési pillanatkép 1956-ból
Múltba révedés
Ugyanis ez a kis modell szó szerint megfordult már a világ
több helyén, mi több, a Föld túloldalán is. A történet
röviden annyi, hogy egy nagybátyám Ausztráliába bírt kimenni
annak idején és egy ilyen kocsit vásárolt magának. Talán
büszkeségből, talán mert csak némi tétova információt akart
adni a közlekedési körülményeiről megvásárolta a kocsija
modelljét és postán eljuttatta az itthoniaknak. Mindegy volt, hogy
Corgi vagy nem, de az ő kocsijának a mása volt. A nagyszüleimnél
ez egy közepesen megbecsült játék volt, de mivel elég stabilra
sikeredett, túlélt egy-két-három nemzedéket különösebb
sérülés vagy fogyás nélkül. Aztán amikor sajnálatos módon
eljött az ideje, hozzám került, mint családi kisautó felelőshöz
és autórajongóhoz. Ez akkor még számomra mindig csak egy régi,
tehát megbecsülendő játékszer volt, így bekerült a vitrinbe.
Csak mostanában kezdtem belegondolni az általa megtett hatalmas
útra.
Consul a világ körül
Valahol Nagy Britanniában legyártódott, becsomagolták,
aztán még nagyobb dobozokba majd konténerekbe rakták. Hajóra
került és a világot körbeutazva megérkezett Melbourne-be, a
kikötőbe, ahonnan az ausztrál játéknagykerbe szállították. A
sarki játékboltos megvette, polcra tette és így várta a
magyarországi származású Ford Consul tulajdonost aki
megvásárolta. Becsomagolta ismét és postára adta. Hosszú hajóút
következett Európa felé, valahol, talán Hamburgban ismét
szárazföldre, tranzitraktárba került a csomag. Hosszú vonatút
következett, több átrakodással, zötykölődéssel egészen
Budapestig, majd onnan Miskolcig. Itt nyilván valami vámhivatalba
került először, talán valamit még fizetni is kellett a
csomagért. A kibontás és a levél elolvasása után kezdte meg
hazai játékkarierrjét a kis Ford. Sok-sok gyerekkézen át
vándorolt, dobozból fiókba, ládából a homokozóba,
betonjárdáról a konyhaasztalra. Míg egyszer – egy utolsó,
Pécsre vezető útjával - nyugdíjba vonult és nálam végső
garázsra talált. Tudom, hogy kissé hosszú volt a történet, de
talán érdekes lehetett olvasni, hogy mi minden történhet meg,
milyen nagy utat járhat be egy látszólag semmi kis játékszer. A
kocsi megjelenése gondolom a vele előttem játszóknak is szép és
szokatlan volt a hatvanas évek utcáin röfögő ritkás
Moszkvicsok, Pobjedák és Škoda Octaviák világában. Ez a kocsi
nyugati volt, egy Ford. Azt meg hogy a modell egy Corgi gyártmány,
még jóval később sem értékelte senki, a mostani időszakig.
Magyarországon ez a márka ismeretlen volt, minden kisautó
„mecsboksz” volt, ezt a nevet azonosították az ilyen és
hasonló kis méretű fém játékszerekkel (mint minden láncfűrészt
„stíl”-nek hívnak, holott hát...). Már akinek volt ilyen és
tudta, hogy létezik egy ilyen márka. Ezen történeti háttér
tudatában nagyot emelkedett a kiskocsi ázsiója nálam. Mégiscsak
egy Corgi és nem valami „nóném” gyártmány.
Technikai jellegű rácsodálkozások
A
Corgi történetét, rejtelmeit és modelljeinek egy részét
bemutató blogban sem találtam meg ennek az autónak az
ismertetését, így magam kezdtem egy kis adatgyűjtésbe, az
eredeti kocsit illetően. Nem volt egy igazán emlékezetes típus,
így viszonylag kevés adat áll rendelkezésre az amúgy sem
túlbonyolított kocsiról.
Az első Ford Consul 1951-ben jelent meg. Angliában gyártották, és 470 fontba került. Önhordó karosszériája volt és – elsőként az angol autógyártás történetében - McPherson első felfüggesztése. 1508 köbcentis négyhengeres, 48 lóerős motor hajtotta.
Az első Ford Consul 1951-ben jelent meg. Angliában gyártották, és 470 fontba került. Önhordó karosszériája volt és – elsőként az angol autógyártás történetében - McPherson első felfüggesztése. 1508 köbcentis négyhengeres, 48 lóerős motor hajtotta.
A Corgi
1956-61-ig gyártotta 1/43-as léptékben. Az első tízdarabos
sorozat az „üveges” verzió tagja volt. Egyes források szerint a
Corgi legelső modellje ez a kocsi. Alumínium keréktárcsákon
gumival szerelt kerekekkel. Összesen hatféle színben, például zöldben, plusz egy
kétszínű kéttónusú változatban is. Ma
meg már egy jó állapotban levő példány akár 25 fontot is
kóstál a licitálós piactéren.
Itt a lemezbe domborították a szöveget
A kézbe vett történelem
A
kocsit kézbe véve egyből érezhető a masszív kialakítás. Az idő
bizonyította a méretezés helyességét. A karosszéria
részleteinek kialakítása az eredetit ábrázoló fotók alapján
elég pontosnak és kellően kidolgozottnak mondható. Az ablaküveg
valamikor nagyon mutatós zöld színű volt, mára kissé kopottas
lett, de még emlékeztet egykori fényére. Rugózása nincs,
viszont jól gurul és az összes kereke ép, minden gumiabroncs a
helyén van.
Ez
a kocsi nem kerül felújításra, ez így emlékeztet engem is a
gyerekkori nyarakra, amikor ezzel játszhattam a kertben.
Beelőzte egy Skoda
Akkoriban is hasonlítottak egymáshoz a hétköznapi kocsik, nem csak ma
Megkopva bár, de törve nem!
Arisztokrácia és proletariátus
Kortársakkal
Azért a Ford megelőzi a Moszkvicsot
Egy kissé eltúlzott ez a forgalom, az elhagyatott vidéki úton
A stabilitás nem igazán tartozik az erényei közé
4 megjegyzés:
Én nagyon szeretem, ha tudom egy-egy szerzeményem sztoriját, szóval nagyra értékelem ezt a részét is. A képeknek lett egy kis 1984 hangulatuk.
Jó történet és klassz kisautó!
Valóban ez a modellgyűjtés egyik legizgalmasabb oldalhajtása.
Én is szeretek néha belegondolni, mi mindent láthatott egy-egy régi tárgy. Szép darab, és a története se rossz.
Csatlakozom, a háttérsztori plusz adalék.
Ezeknek a régi Corgiknak - állapottól függetlenül - van egyfajta patinájuk. Ez (is) nagyon tetszik!
Megjegyzés küldése