2011/05/13

Matchboxon kívüliek: Mondo Motors - Pagani Zonda C12


Manapság egyre nagyobb a felhozatal az 1/64-es kisautók kategóriájában is, nem nehéz egy addig ismeretlen gyártó termékeire bukkanni a boltok polcain. Így voltam én a Mondo Motors-al, amikor először megláttam az egyik hiperben őket, ám az ötszáz forintos ár elsőre elriasztott, hogy megtapizzam közelebbről is a terméküket. Aztán egy akció keretében kétszáz forintért elhoztam egyet - arról majd később írok bővebben. A minősége elég silánynak mondható, egyenetlen élek és hasonlóak, a termékkínálatukat átböngészve az a benyomásom, mintha valamelyik kínai kisautókat készítő cég levedlett öntőmintáit hasznosítanák vagy másolnák termékeit - például a Welly-ét. Le is mondtam arról, hogy bővítsem a gyűjteményemet ezen termékekkel, amíg meg nem pillantottam ezt a Zonda-t. Hirtelen azt hittem, hogy egy sérült csomagolású Hot Wheelst tuszkoltak bele a dobozba, annyira egyben levőnek látszott az egész, nyoma sincs a többiek gagyiságának. Attól függetlenül elhoztam, hogy Matchbox árban volt és nem bántam meg.

Zonda nagyban
1999-ben a genfi autókiállításon lepleződött le Horacio Pagani első, saját maga alkotta szuper sportkocsija. A Zonda C12 nevet kapta ez a rendkívül áramvonalasra karosszériával ellátott olasz gépcsoda, ami ráadásul nem is rossz szemmágnes. Az autó anyagát tekintve főként szénszálas műanyag, az alváz és a karosszéria is ebből az anyagból készült, ami által könnyű alacsonyan tartani a jármű tömegét - maga a karosszéria mindössze hatvan kilogrammot nyom. Egy könnyű autóba nem szükséges egy túl erős motor, hogy jó menetteljesítményeket lehessen vele elérni - lásd Lotus modellek - , de itt erről szó sincs, hiszen a cél a sportkocsik legfelsőbb kategóriájának a "lenyomása" volt. Ehhez egy már bevált erőforrást választott a Mercedes kínálatából, mégpedig az M120-as kódjelű motort. Ez egy hatliteres, V12-es elrendezésű szívómotor, ami 558 lóerőt és 750 Newtonmétert présel ki magából, így a 320 km/h-ás végsebesség nem is annyira meglepő. Hatsebességes, kézi kapcsolású váltóval vihetjük át eme teljesítményt az útra a hátsó kerekeken keresztül, amikre 345 mm széles Michelin Pilot gumiabroncsokat húztak. A gyorsulás százra 4,2 másodperc alatt abszolválható, a gazdagon bőrözött beltérből irányítva. És ez még csak az alapmodell, később még ennél is erősebb motorok kerültek bele.

Sajnos nem az ős, 1999-es Zonda C12-ről, hanem a 2008-as testvéréről, a Cinque-ről szól ez a Top Gear rajongó által feltöltött videó - a BBC nem mindenhol engedi beágyazni a YouTube-os anyagait -, de arra tökéletes hogy az eredeti Zondáról ne csak statikus képek szerepeljenek.

Zonda kicsiben
Kibontás után pozitívan szembesültem azzal, hogy tényleg nem tükrözi a korábban megismert silány minőséget. Rendben, szépen futnak a vonalak és az élek, minden apró részlet a helyén, simán bekerülhetne egy kerékcsere után a Mattel kínálatába is, anélkül pedig a Realtoyéba. Az alvázat hasznosították a spoilerek kialakításához, ami nálam plusz pontot jelent, a Matchboxnál is szeretem az ilyen apróságokat. A fényezés is megállja a helyét, a szép metálkék színt csak a dekorációs festések törik meg. Elöl és hátul a szellőzőnyílások, a lámpatestek, valamint a szélvédő kerete az ablaktörlőkkel együtt ki lett pingálva. Utóbbinál van egy kis hiba, ugyanis az ablaktörlő alatti rész teljes egészében festést kapott, de ez legyen a legnagyobb baj. Ezen kívül kapott még két logót és tetőfestést is. A beltérről is csak szuperlatívuszokban lehet beszélni, szépek az ülések, a műszerfalon a kijelzők, kapcsolók, szellőzők helyet kaptak, van váltó és kézifék kar, valamint rendes, küllős kormánykerék is. A kerekek pofásak, mennek az autóhoz, talán a felni rész pereme lehetne kicsit kisebb, de ezen kívül tényleg rendben van. Gurításkor sajnos ez is a kemény műanyag hangján szól, ezért is említettem, hogy mehetne a Realtoy kínálatába. Összességében egy nagyon rendben levő kisautó, nem tudok belekötni, egy Matchbox vagy Hot Wheels modelltől szinte csak a műanyagok minőségében tér el, ráadásul hiánypótló darab, a "nagyok" kínálatában még nem találkoztam Zonda-val.

Apró érdekesség, hogy az alvázon gyártói névként Motor Max olvasható. A linkre rákattintva azonnal észrevehetjük, hogy az 1/64 -es - én csak arra koncentráltam - termékkínálatuk megegyezik a Mondo Motorséval.

Első blikkre Hot Wheels-nek mondanám
A lényeges elemek ki vannak festve
A kipufogókra még mehetett volna pár pötty ezüst festék
A felni is mutatósra sikeredett, jól néz ki alatta
Sajnos nem nagyon látszik az aprólékosan kidolgozott beltér
Az alvázon Motor Max szerepel, mint gyártó
Mondo Motors - Pagani Zonda C12
Ilyen az eredeti Pagani
A hátulja nem hálás kisautós lemásolós szempontból

6 megjegyzés:

Sam. Joe írta...

Amikor ilyen totál nevenincs gyártónál találunk klassz dolgokat, akkor mindig úgy érzem, hogy közszolgálati jelleggel is dolgozunk. ;-) Nagyon tetszik, abszolút kéne.

RÁJEN írta...

Én még nem láttam ilyet üzletben, csak képen valami akármilyen kisautós blogon - de a lényeg, csatlakozva Joe-hoz, hogy kéne. Ha látok, veszek.

Andrew0807 írta...

Csatlakozom az előttem szólókhoz! Határozottan kéne. De még én is max a vatin láttam.

Tommi írta...

Nekem is van!
Meg van egy Gallardo Superleggera-m is. Annak van egy nem elhanyagolható extrája. ;-)

pittlaren írta...

Teljesen vállalható kisautó, tetszik!

Ferenc írta...

Teljesen rendben van, kéne.