Több mint fél éve már annak, hogy rácsodálkoztam arra a tényre, hogy a LEGO a hőskorban a Matchboxokra emlékeztető kisautókat is gyártott, csak éppen alapvetően műanyagból és nem fémből. Azt nem állítom, hogy kifejezetten vadászom ezeket azóta – mert azt viszont állíthatom, hogy beléjük szerettem –, de azt megfogadtam, hogyha lelek LEGO kisautót megfizethető áron, akkor bizonyosan nem hagyom ott a forrásnál. Nos, jelentem leltem!
Heckflosse
Azt gondolom minden benzinnel oltott autószexuális tudja, hogy a Mercedes-Benz járműveket megkülönböztetendő – csakúgy mint a BMW-ket – gyári kódjukon szokás emlegetni. A száraz és könnyen feledhető W111 helyett azonban van egy olyan beceneve is ennek a típusnak, amit könnyű megjegyezni: Fecskefarkú. (Érdekes, hogy ez eredetiben Farokúszós, de bizonyára a németek több halat esznek, mint mi. Mifelénk inkább a fecske farkát látjuk e stílusjegybe.) A típus négyajtós változatát 1959 és 1968 között gyártották. A jól ismert, az 1940-es évekbeli amerikai szedánokra emlékeztető műszaki megoldásokra épülő Ponton már jócskán megfáradt, mikor 1956-ban elkezdtek dolgozni az utód tervein. (Aki nem ismerné a Pontont, annak szívből tudom ajánlani Csikós Zsolt – hajdan kedvenc, online autós periodikám, utolsó olyan újságírója, akinek az első karaktertől az utolsóig fogyaszthatóak a munkái – hőn szeretett Dezsőjének a kalandos történetét. Szép hosszú olvasmány lesz, de megéri!) Az autó tervezésekor az utasbiztonság és kényelem volt az elsődleges, így ez a modell lett az első a gyártónál, melyet első és hátsó gyűrődőzónával terveztek, illetve automata biztonsági övekkel látnak el. A biztonsági utastér egy magyar származású, osztrák mérnök, Barényi Béla nevéhez fűződik.
A gyártás 1959 augusztusában indult meg. Kezdetben háromféle változatban kínálták az autót – 220, 220S, 220SE. Az eltérések a – javarészt – kényelmi felszereltségben és a krómozás mennyiségében mutatkoztak meg, érdekes módon a középső modell fogyott a legjobban. Az erőmű mindhárom verzióban ugyanaz a 2,2 literes, sorhatos, de a teljesítménye más és más. Az alapverzió 95 pacit sajtolt ki magából 4800-as percenkénti fordulatszámon, ami 160 kilométer per órás csúcssebességre volt képes gyorsítani az autót. A dupla karburátorral szerelt S, már 110 lovat tudott és 165 km/h-t futott meg, míg az SE Bosch üzemanyag befecskendezője 120 pacihoz és 172 km/h-hoz volt elegendő.
1961-ben aztán négy új tagot kapott a család, egy négyhengeres belépő-, egy V8-as csúcsmodellt (bár ezeket már nem W111-nek, hanem rendre W110-nek és W112-nek hívja a Mercedes galaxis), illetve a kétajtós kupét, meg a kabriót. Összesen 161 119 darab 220S készült 1965 augusztusáig, a modell kivezetéséig.
A számokon és a műszaki adatokon kívül ajánlanék még egy kis csemegét! A TotalCar szebb napjaiban született egy élménybeszámoló arról, hogy milyen érzés a Fecskefarkút vezetni, bár az anyag a 230S-ről, egy későbbi változatról szól, a lényeg ugyanaz. Azért az anyag végére Csikós úrból kibújik a vérbeli veterános, de pont ettől – is – jó ez a cikk, mint tudjuk több szem többet lát.
Lángoló FecskefarkúBár pontosan tudom, hogy sok készült belőle és rengeteg a roncstelepen végezte, mégis mindig is volt bennem egy kis rossz érzés a mára már klasszikusnak számító, Ötvös Csöpi filmfolyamba tartozó, 1982-es, „Csak semmi pánik...” című alkotásban ropogósra sütött – mit sütött, robbantott – Heckflosse kapcsán. (Az ominózus jelenet kb. 2:55-nél található.)
„Hanyas vagy te...”
Azt már a fentebb linkelt postban is említettem, hogy a LEGO kisautók méretaránya mindössze 1:87, de hogy ez mennyire valószínűtlenül apró az 1:6x méretarányú Matchboxokhoz és társaikhoz szokott szemnek, azt nem igazán adják vissza a képek, ezt látni kell. Ha valaki esetleg foglalkozik ilyesmivel, akkor jó viszonyítási alap az, hogy az 1:87 a H0 modellvasút méretarány. A Brickipedia – még mindig nem tudok vele betelni, hogy milyen zseniális név is ez – két helyen említi a 220S-t. Szerintük először mint 264-es (készlet) létezett 1955-től 1969-ig, a már szintén méltatott garázzsal egységet képezve, tíz különböző színben. Ez bizonyosan tévedés, hiszen maga az eredeti autó csak 1959-ben jelenik meg és ez az adat biztos, a Mercedes-Benz gyári oldalon is ez áll, ők meg már csak tudják. (Nem jöttem rá, hogy hogy lehet hibát jelezni, a Brickipedián, valaki?)
1964-re datálják viszont a 664-es készletet – már ha lehet egy szóló kisautót készletnek nevezni, de úgy tűnik, hogy a LEGO terminus technicus szerint igen – ami szintén tíz színben jelent meg és itt a dátum is teljesen hihető. Hogy mennyire jók ezek a színek, az kiderül erről az oldalról, a fehér egyenesen botrányosan jól néz ki! Érdekes, hogy itt már 1960-ra datálják ezt a készletet, szóval a káosz teljes a „hány éves is tulajdonképpen ez a kisautó” ügyben!
UPDATE: A post írásakor teljesen elfeledkeztem arról - mea culpa, mea maxima culpa -, hogy a Matchbox feldolgozta a Heckflosse kupé változatát és én bizony ebből több verzióval is rendelkezem. Verzió 1 itt, verzió 2 itt, verzió 3 pedig itt tekinthető meg. Nem mai csirkék és nagyon szépek, szerintem érdemesek a figyelmetekre!
Azt gondolom, hogy a részletgazdagság ebben a méretarányban tökéletesen kielégítő. Még az sem tűnik fel, hogy nincs beltere, mert annyira apró, hogy egyszerűen nem is kezdi el keresni az ember. Ami pedig a kifestett részleteket – világítótestek, hűtőrács – illeti, nos szeretnénk, ha néhány kortárs Matchboxon meglennének ezek a részletek!
Nagyon szerethető darab, őszintén kíváncsi lennék rá, hogy megállja-e a helyét egy igazi H0-ás vasúti terepasztalon, de erős a gyanúm, hogy minden további nélkül illene oda.
LEGO 664 Mercedes-Benz 220S. De örülnénk, ha a mai Matchboxokon mind ki lenne festve a hűtőrács, meg az első lámpa!
A mellékelt LEGO elem jó viszonyítási pont, az 1:87 az nagyon kicsi!
Beltér nincs és a kerekek ez úttal is fémből vannak. Minden más a LEGO megszokott, kitűnő minőségű műanyagja.
A rendszám: 220 S, a csomagtérfedélen a jól ismert embléma.
A hátsó világítótestek is kaptak festést.
Nem csalás, nem ámítás, ez a kisautó bizony LEGO gyártmány!
Újabb viszonyítási kép, ami porsche fantáziáját dicséri: a háttérben egy LEGO minifig - stílusosan egy crash test dummy - és H0-ás PIKO modellvasút.
6 megjegyzés:
Nekem van terepasztalom, úgyhogy van fogalmam arról, milyen kicsik ezek. Egszer biztos, hogy leakasztok magamnak egy ilyen LEGO autót, elég szépek ahhoz, hogy amolyan easter eggként felkerüljenek a terepasztalomra.
Gyönyörű ez a kisautó! És a képek is nagyon jók, a leírás pedig élvezetes volt. Jobb híján mások alkotásain csámcsogok :)
SomyTomy: Úgy legyen! Tényleg kíváncsi vagyok rá, hogy megüti-e a "terepasztalon is megállja a helyét" mércét, de fogadok, hogy igen.
Rájen: Köszi. Lesz majd időd, meglásd!
Nagyon szép! Kicsit hunyorítva engem egy Regular wheels verzióra emlékeztet.
Pittlaren: Jaja! És egy csomó RW egészen hasonló méretarány, csak picivel nagyobbak.
Nekem ebből a Karmann tetszik nagyon. Az jöhetne. Bár ez is :)
Megjegyzés küldése