2009/11/09

Kutyából nem lesz szalonna - avagy a Corgi Toys története - Negyedik rész: Baljós Árnyak

Minden bizonnyal a sors keze volt benne - illetve állítólag a konkurencia egyik volt dolgozójának a keze is közrejátszott a dolgokban, akit nem vettek fel a swanseai gyárba - az 1969-es év baljós történéseiben. 1969 március 10-én tűz üt ki a swanseai gyár több épületből álló raktáregyüttesében. Elég a cég majdnem teljes nyilvántartása, tervei egy része és a gyár nagyjából egy évre elegendő nyersanyag készlete és készáruja, köztük közel kétmillió darab elkészült Whizzwheels kisautó is. Mivel a rendeléseket a cég nem tudja teljesíteni, számos forgalmazó felmondja a szerződést, ezáltal egyre több kereskedő is átáll a Dinky termékek forgalmazására a Corgival szemben. Phillip Ullman ennek hatására lemond igazgatói státusáról és nyugdíjba vonul. A Corgik fantasztikus világa összeomlani látszik.





A visszaesés kezdete
Az 1970-es évben lassan helyreállni látszódott a termelés a gyárban. 1,3 millió fontba kerül a cégnek a gyár újjáépítése. Így ismét felfelé ívelhet a termelés. Ezzel párhuzamosan a forgalmazás is növekedni látszik, mivel a Corgi sorra kezdte visszafoglalni az elveszett piacait. Sajnos azonban mire megerősödnének 1971-ben meghal az alapító Philip Ullman, az igazgatótanács elveszti vezető emberét. Ennek folyományaként a kereskedelmi mutatóik drasztikusan visszaesnek a kezdeti 60-as évekbeli szintre.

Jóval egyszerűbb kinézetű Corgi katalógus 1970-ből. (forrás: www.gasolinealleyantiques.com)

Pennyburn Workman's Trailer. Az új fejlesztések egyike. (forrás: www.alniva.be)
Ezek a történések magával hozták a termelőkapacitás egyharmadát magába foglaló northamptoni gyár bezárását és ezzel együtt 900 alkalmazott elbocsátását. De sajnos ez nem volt elég a fennmaradáshoz. A cég mindezzel együtt kénytelen volt eladni a New York-i székhelyű Fisher-Price Company-nak a Corgi európai forgalmazási jogait.


A TV korszaka
Egy év „vegetálás” után új stratégiát állít fel magának a cég. 1972-ben megjelentek a cég kínálatában a sikerfilmek járművei. Többek között a James Bond, The Saint (Az Angyal), Star Trek, Kojak, Superman, Magnum, Flinstones, Tom and Jerry, Starsky and Hutch, Popeye, UNCLE, Charlie Angyalai filmekben és tévésorozatokban látható járművek hű másait kezdték el gyártani a megszokott minőségben és méretarányokban. Viszont a csomagolást egyszerűsítették, annak az elvnek a szellemében, hogy: Egyszerűsített csomagolás = alacsonyabb árak, nagyobb profit. Így mind a gyártó, mind a vevő elégedett lehetett.

'57 Ford Thunderbird 1980-ból még dobozban. A Vega$ sorozat részeként, mely klasszikus amerikai autókat jelenített meg (forrás: www.portholeauthority.com)


És kibontva. Jó rugózás, nyitható motortér. (forrás. saját kép)

A TV sorozatok nyomán. Egyszerűsített csomagolás = olcsóbb árak, nagyobb profit. (forrás: www.gasolinealleyantiques.com)


Egy kis ízelítő az akkori palettából. Star Trek, Superman, Tom & Jerry, James Bond, Kojak és Magnum szettek. (forrás: www.hollywood-diecast.com)

Betör az elektronika
A 70-es években a mindennapi életbe betörő TV-ben és az elektronikában a cég egy új fejlődési irányvonalat lát, így számos műsorban és reklámokban is megjelennek termékei tévék képernyőjén. Először a Magpie című ifjúsági műsorban láthatja a nagyközönség viszont a Corgit, ami nagymértékben segítette fellendíteni az eladásokat és újra a régi fényében tündökölhetett a gyár és vele együtt a Corgi név is.

A Magpie 1974-es évkönyve. (forrás: adoscobblestoneblog.blogspot.com)
A vállalat ezzel együtt az elektronikával felszerelt kisautók felé is ki-kikacsingat. Számos Major szériájú terméküket szereli fel szirénával, villogóval. Ezzel együtt megjelentetik a megszokott méretarányban az elektromos hajtású ElectroRockets szériát is, ami egy tölthető akkuval felszerelt elektromos kisautót takar.

ElectroRockets Manta készlet 1975-ből (forrás: www.tradera.com)
Ezzel párhuzamosan egy új típusú elektromos, lyukkártya vezérlésű kisautót is piacra dobnak 1971-ben "Computacar" néven. Azonban nem volt iránta nagy az érdeklődés, így csak csekély számban adtak el belőle.

A lyukkártya vezérelt Computacar. A kocsi aljába kellett bedugni a lyukkártyát, és az autó az előre a kártyára felvitt adatoknak megfelelően végigjárta a kijelölt útját. (forrás: toyscollector.co.uk)


A Whizzwheels vége
A megerősödött vezetés több stratégiai döntést is hoz a "hagyományos" piacon lévő kisautóival kapcsolatban. Többek között végleg elveti a kisebb méretarányú, nem gazdaságos Whizzwheels sorozatot. Utolsó húzásként 1972-1973-ban Hong-Kongban újraindul egyes kisméretű Whizzwheels modellek kisszériás gyártása, de a termék ár-érték aránya nem állja meg a helyét a piacon, így rövid úton eltűnik a süllyesztőben. A nagyobb méretű modelljeinél még 1976-ig alkalmazzák ezt a keréktípust, ezután azonban végleg megszűnik. (A HK-i gyártmányok felismerhetőek a Made in G.B. Felirat hiányáról.)


A karakteres Whizzwheels felirat. A sorozat 1971-ben befejezte pályafutását (forrás: www.toysofthepast.com)

Az utolsó karcsapások
1974-ben az erősödő gazdaságnak köszönhetően ismét fejleszteni kezdenek. Összesen 1,3 millió fontot költenek a swanseai gyár bővítésére. Olyan híres bestseller modelljeik voltak ez idő tájt, mint a VII. Edvárd koronázási-, illetve a királynő hintójának modellje (Edward VII’s Coronation state coach, 1902 State Landau Queen’s silver jubilee). Egyéb másirányú próbálkozásaik is voltak, például az 1977-ben kiadott, 2-5 éves gyerekeknek szánt Corgi Cubs széria, ami végeredményben egy egyszerű szélvédő (ablak) nélküli, leegyszerűsített, apró részek nélküli kisautó sorozat.

Corgi Cubs. Azt éppen nem állíthatom, hogy sok alkatrészből áll. (forrás: saját kép)

Sajnos nem tervezték meg a szériát elég alaposan. Sok kisgyereknek a szélvédő hiánya miatt beszorult az ujja az autóba, illetve az éles belső szegélyek gyakran okoztak vágott sebeket is. Ezért egy év után ki kellett vonniuk a Corgi Cubs-ot a piacról.

A digitális korszak kezdete, ami egyben a Corgi vége
A 80-as évek elején a trend drasztikusan megváltozott. A gyerekek kezdtek a régi tradicionálisnak számító játékoktól a számítógépek és elektronikus játékok felé fordulni. 1980-ban a cég közel 5 millióval kevesebb kisautót volt képes eladni, mint egy évvel korábban. Ez nagyjából 3 millió font bevételkiesést jelentett a cégnek. 1982-ben még megpróbálkoztak egy saját fejlesztésű, kiméretű, nyolcbites családi számítógépet piacra dobni, "Dragon 32/64" néven, ám nem jártak sikerrel. (Szegény beczl nem tudhatta, hogy a második nagy hobbymba nyúlt bele, a nyolcvanas évek mikroszámítógépeinek történetébe. Nem voltam képes megállni, bele kellett okoskodnom, ezért most pár sor erejéig átveszem tőle a szót. Sam. Joe) A cég Dragon Data néven hozott létre egy leányvállalatot Wellsben, de pechükre pont abban az évben akartak a piacra betörni a 32-, illetve 64 kilobájt memóriával ellátott gépükkel, amikor a legendás, szintén brit Sinclair ZX Spectrum is megjelent a szigetországban, illetve a nem kevésbé legendás, kanadai Commodore 64 is megszületett. Mindkét gép fejletebb volt grafikailag és - vitathatóan ugyan, de szerintem - más szempontokból is. Óriási hibát követtek el azzal, hogy a gép nem volt alapértelmezésben képes kisbetűk megjelenítésére, csak körülményes programozói trükkök árán tudta ezt a más gépeknél alapszolgáltatást, így ezzel kiszorultak az akkor igencsak virágzó oktatási piacról is. A kezdeti jó eladások hamar katasztrofálissá gyengültek, így1984-ben a gép gyártását beszüntették és a Dragon Datát, annak minden tartozékával egy spanyol, Eurohard nevű cégnek értékesítették. A cég a kezdetektől financiális problémákkal küzdött és pár évvel később csődbe is ment.

Dragon Data (Mettoy) Dragon 32 1982-ből (forrás: http://www.dragonhost.es/historia.htm)

Visszatérve a kisautókhoz: 1982-ben kénytelenek megszüntetni a kisebb méretarányú Corgi Juniors típus 1970 óta tartó gyártását. Azonban már ez a lépés sem segített a cégen, így 1983-ban csődvédelmet kértek maguk ellen ezáltal a cég mint kisautógyártó megszűnt létezni.

Közel 40év modelljei a vitrinben (forrás: www.corgidiecast.org)
Corgi Toys Limited
Nem sokkal a csődeljárás befejezése után a cégcsoport a részvényesek nyomására Corgi Toys Limited néven 1984. március 29-én újjáalakult. Célja a korábbi piacok visszaszerzése, új arculat és külső kialakítása, szélesebb körű export és a korábbi piacvezető helyének elérése volt. Természetesen újraindítják a népszerű Corgi Juniors és Corgi Classics típusokat, azonban már megújult logóval, és típusokkal egészítve ki a meglévő sorozatot.


A régi és az új Corgi logó (forrás: en.wikipedia.org)

Corgi Classics Ford Model T Tanker 1985-ből (forrás: www.gasolinealleyantiques.com)
1985-ben a Brit piac mellett elkezdtek terjeszkedni az dél-amerikai, amerikai, ausztrál, arab és az európai piacokon is, meglepően nagy sikerrel. A forgalmazás mellett a Corgi kereste a lehetőséget, hogy gyártási kapacitásának egy részét is kihelyezze Nagy Britannián kívülre. Ennek keretében 1985-ben megbízza a Brazil A Kikoler Com Ind De Plasticos S.A.-t (KIKO), 150-féle különböző modellautó, 1986-ban pedig a Magyar Metalbox Gmk-t 13-féle modell gyártásával és forgalmazásával, ezzel is növelve az ismertségét és piacait.

Magyar gyártású Pathfinder tűzoltó a Metalboxtól (forrás: homepage.nifty.com)

Az arab országokba exportált Pathfinder tüzoltó (forrás: www.diecastfire.co.uk)

A német változat (forrás: www.diecastfire.co.uk)

Ugyanez a brazil KIKO köntösében (forrás: www.diecastfire.co.uk)

A fúziók meglepően sikeresnek bizonyulnak, ugyanis olyan termékeket (típusokat) sikerült akkoriban piacra dobni, amit egyik kisautó gyártó sem tett meg addig. 1987-re annyira megerősödtek, hogy a kereskedők és a fogyasztók szavazatai alapján a Brit Nemzeti Játékforgalmazói Testület az év brit játékgyártója díjjal tüntette ki. (British Toy Company of the Year)

Bezár a bazár
A cég utolsó brit terméke az 1989-ben gyártott Corgi Cameo sorozat volt, ami a Cubs és a régi nagyobb méretű autók kereszteződéséből jött létre.


Az alvázuk a Cubs-nál megismert egyszerűsített műanyag volt, a kasznijuk vékonyabb fém volt, nyitható ajtók és mozgó alkatrészek nélkül.


Corgi Katalógus 1988-ból (forrás: www.gasolinealleyantiques.com)

1989 decemberében a Mattel megveszi a céget, majd 1990-ben a gyártást teljes egészében áthelyezi Kínába, ezzel egy időben drasztikusan csökkenti a gyártott típusokat. Ezzel a lépéssel a nagy múltú swanseai gyárra 1991-ben a végleges bezárás vár. A cég vezetését a Mattel leicesteri központjába teszik át.

Ezzel egy időben a Mattel irányvonalának hatására a Corgi név ismét bekapcsolódik a tévé és mozifilmekben látható járművek gyártásába. Többek között Mr. Bean Mini-jét, Inspector Morse Jaguárját, és még sok akkori tévéfilmben szereplő járművet is megformáznak. Végül, de nem utolsó sorban számos régi klasszikus gyártású modellt elevenítenek fel és dobnak piacra a 30-, 40-, 50- és 60-as évekből, számos új haszongépjármű, tűzoltó és busz kerül le a tervezőasztalukról.

Fawlty Towers - avagy Vaczak Szálló -, Mr. Fawlty-ja - a
Monty Python óta legendás színész John Cleese - és az ő Austin 1300 Estate-je (forrás: www.fanpop.com)





Corgi Classics 1952 Dennis F12 Wheeled EscapeFire Board (forrás: www.gasolinealleyantiques.com)

Ping-Pong
1995 augusztusában a céget a Mattel „továbbpasszolja” egy magán befektetőcsoportnak. Akik Corgi Classics Limited néven Chris Guest vezetésével - aki 1984-től van a Corginál, mint értékesítési igazgató -, újjáélesztik a céget. A jó hír, hogy számos régi Corgi licenc marad meg így a Corgi tulajdonában, például a Batmobil, Mr. Bean's Mini, Beatles és a többi. A gyártást Hong-Kong-ban szervezik újjá, felhasználva számos korábban a raktárakban porosodó közel 30 éves gépet is.

A régi Corgi Classics új köntösben (forrás: www.janestrains.co.uk)

1999-ben a Corgi Classics Ltd.-t megvásárolja a hongkongi Zindart Manufacturing Ltd, amely pár hónap után a céget ismét eladja, ez úttal egy amerikai vevőnek, aki a forgalmazást a korábban csődbe ment és megvett Lledo/Corgi márkanéven kezdi meg, újraindítva a Days Gone, Vanguards és Trackside sorozatokat.

Corgi Vanguards Vauxhall Astra (forrás: www.ebay.com)
1999-ben betör az amerikai piacra, majd 2000-ben már Chicagoban nyit központi irodát. 2001-ben a repülés úttörői sorozattal elindítja Corgi Aviation néven az első 1/72-es fém repülőgép modell sorozatát.

Corgi Aviation 1:72-es Thunderbolt P-47D (forrás. www.gasolinealleyantiques.com)
Szintén ekkortájban jelenik meg az első történelmi katonai sorozatuk a Fighting Machines, amelyek a II. világháború és a vietnami háború harcjárműveit eleveníti fel.

Ezt a trendet folyatatják egészen 2005-ig, amikor is a Showcase Collection névhasználatot elvetik és ismét Corgi néven forgalmazzák termékeiket.


Az 50 éves évfordulóra kiadott D-Day szett (forrás: www.bostontoyclub.com)

Az 50 éves évforduló Bostonban (forrás: www.bostontoyclub.com)


2006-ban a cég 50-éves évfordulóját még megéri az akkor 89 éves Arthur Katz. A Corgi azóta is töretlenül halad előre a kijelölt úton, és vesz részt a kisautógyártók piacán.

Előzmény: Harmadik rész - A felívelés

3 megjegyzés:

Sam. Joe írta...

Egy szó: Hű! 8-) Ez a T-Bird nekem is megvan, de arról fogalmam sem volt, hogy ez is filmes autó. Külön érdekessége, hogy az alvázából kilóg egy kis pöcök, ami felül, a motorházban a motorblokk felett a légszűrőházban ér véget. Ennek segítségével könnyen nyitható az amúgy ebben a méretarányban szokatlan precizitással záródó motorházfedél.

RÁJEN írta...

Na, ez az írás már tartalmilag is nagyon tetszett :) Az az egyszerű Bogár nekem is megvan, és van hozzá egy Kacsa is. Erről jut eszembe: a börzén háromszor mentem vissza és háromszor hagytam ott egy Corgi P1800-as Volvót...

Andrew0807 írta...

Egyébként érdekes az az elektronikus kisautó.A hot wheels is megcsinálta pontosan ugyanezen az elven.Van nekem is belőle egy autóm.1969-van az aljára írva,de szerintem újabb.Ha valakit érdekel eladó.Csak töltőm nincs hozzá.