Ha már úgy alakult, hogy idén, december 24-én Szentestére esne egy „Haszonjármű Hétvége” post valami karácsonyi témájút mutatok. Ha már a Coca-Cola karácsonyi és esetleg hozzá még jegesmacis is, haszonjármű cuccaimat „ellőttem” szezonon kívül, akkor felrúgom a hagyományt, vérbeli sportautók lesznek terítéken egy terjedelmes bejegyzésben! Igazából ezzel a 3-as pakkal átvágtak, de egyáltalán nem fáj, sőt!
C3
A
Chevy Corvette több generációja szerepelt itt nálunk, ez
a harmadik is
(C3). Az
első generációs Corvette-nél már pedzegettük a sportautó
történetét, ezért a harmadiknál olyasmikkel folytatnám,
amik érdekesek, de talán kevésbé ismertek róla. Nos, igen a
második generáció eddig kimaradt, de ami késik az a vonat!
Közbevetőleg:
ha az általam minden idők legszebbjének tartott Corvette-jéről
olvasnátok bővebben, akkor a
Vezess.hu anyagával melegítsetek, majd térjetek
át az Autónavigátor egy késői C3-asról szóló anyagára! A
magam részéről az 1969-es Corvette katalógust tudom hozzátenni.
Az asztronauták
autója
A dolog nem volt megszokott, a GM nem arról volt híres, hogy autókkal szór meg bárkit is, de a Mercury program asztronautáinak népszerűsége és ismertsége köröket vert akkoriban bármilyen színészére és rockszáréra. Tényleg ők voltak az amerikai hősök, kortól és nemtől függetlenül mindenki imádta őket.
A GM meg is állt volna itt. Nem úgy egy floridai Chevrolet dealer Jim Rathmann. Miután 1960-ban megnyerte az Indianapolis 500-as versenyt, a profi versenyző Chevrolet-Cadillac kereskedést nyitott a floridai Melbourne-ben, közel az űrközponthoz. A Chevrolet engedélyével, mind a hét Mercury asztronautának felajánlotta, hogy évi 1 (!) dollárért lízingel nekik Corvette-eket. Természetesen az űrpilóták kaptak az alkalmon, kivéve John Glenn-t, aki inkább egy családi kombit kért! A vicces a dologban, hogy mikor mind a heten együtt utaztak valahová, bizonyítottan Glenn családi batárja volt a közlekedési eszköz!
Ahogy mondani szokták, „a többi már történelem”. 1969-ben az Apollo 12 űrhajósai, Dick Gordon, Charles Conrad és Alan Bean egyforma, 390 lóerős, 427-es blokkal szerelt Stingray kupékat kértek. Az autók kéttónusú, „Riverside Gold”, középen fekete csíkkal festést kaptak amit Alan Bean tervezett. Mi több egy egyedi vörös-fehér-kék jelvény is került az autók első kerékjárati íve felé-mögé. Amikor a Life Magazinban megjelentek a képek a legénységről és autóikról, akkor botrány is lett a NASA-nál a termék tiltott reklámozásából.
A Mattel
szivárogtatott
A GM a szokottnál is jobban ügyelt, hogy a C3 ne szivárogjon ki idő előtt, de a Mattel „elszúrta” a dolgot, néhány hónappal előbb jelent meg a „Custom Corvette” az 1968-as mainline-ban, mint az igazi autó, rengetegféle Spectraflame színben, Redline kerekekkel.
A
népszerű legenda szerint, Harry Bradley a kisautó tervezője
lenyúlta az 1968-as Stingray C3-as terveinek másolatait mielőtt a
Mattelhez igazolt át tervezőként. Még azt is tudni vélik, hogy a
botjába rejtette őket – gyermekbénulásban szenvedett, ezért járt bottal.
Szerintem az egész egy nagyon jól felépített marketingmutatvány, el nem tudom képzelni, hogy a GM ne küldte volna rá a céges ügyvéd-nindzsákat a Mattelre ha tényleg ez történik.
(Kép: Redlinecollector.com)
Az 1968-as öntvényt 2005-ben újraszerszámozzák és még 2022-ben is használták. Jelen post tárgyának azonban nincs köze hozzá! Ez is valami olyasmi, amit soha nem értettem a Hot Wheels működésében, hogy miért jó az, hogy ugyanarról az autóról több öntvényt is használnak egy időben. Merthogy ez nincs példa nélkül.
Átvertek, de nem fáj!
2008-ban éppen úgy volt, hogy a Wal-Mart csak szólóban kínálta őket, a Target meg csak a 3-as csomagokat rőfölte. Összesen 16 különböző festésű kisautó készült a szezonra. A típusokban volt átfedés, igazából 8-8 modell került a kínálatba, mindkét láncnak más festéssel. Tehát ha az összes verziót birtokolni akartad, akkor a Wal-Martból nyolc szóló kisautót kellett beszerezned, a Targetből meg három, 3-as csomagot kellett összeválogatnod – nyilván egy valamiből ez duplikátumot jelentett.
Nos, az én Target 3-as pakkomat manipulálták. Hozzá nagyon ügyesen, nem vettem észre, hogy fel volt bontva és vissza lett ragasztva. Ebben az összeállításban nem létezett, ugyanis a világoskék Corvette a Wal-Mart-ból van és szólóban árulták, a sötétkék pedig valószínűleg a Targetes 3-as csomagban lakott eredetileg is. A zöldes-arany pedig igazi kakukktojás. Eleve nem a szezonális kínálat része, másfelől át van festve, amit egyértelművé tesz, hogy az alvázát picit meg is marta a ragasztó amivel rögzítették az átfestés után a karosszériájához. Nekem gyanús, hogy ezzel az árnyalattal a fentebb citált „Custom Corvette”, lime spectraflame színére igyekezett hasonlót kikeverni az ismeretlen művész – kevés sikerrel. Amúgy nem végzett rossz munkát.
Ami az öntvényt illeti, az 2006-ban debütált és még 2023-ban is használták, 2015-ben, illetve 2019 és 2022 közt pihent kicsit. A tervezője, Phil Riehlman az 1969-es, ZL1-es változatot mintázta meg. Szerintem nem végzett rossz munkát. A hátsó kerék szinte kötelező a Hot Wheels-nél, hogy nagyobb legyen mint az első, de ez esetben nem vészesen, úgyhogy nem zavar.
Őszintén
szólva egyáltalán nem bánom, hogy ilyen módon átvertek, mert a
két karácsonyi festésű Corvette kifejezetten tetszik, az
átfestett is mutatós és így lett egy 1969-es Corvette tematikus pakkom és gombokért volt. Legfeljebb nem verem nagydobra, hogy ezek
ilyen konstellációban sohasem voltak. Én hallgatok, ha ti is!
Azt hiszem az összes Hot Wheels jellegzetességet hordozza!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése