Én a makettezéshez mit sem értek, de pont ezzel kapcsolatban érdekes ez a katalógus. Egy évvel vagyunk az után, hogy a Lesney piacra dobja az első makettjeit. Az egyáltalán nem értem, hogy a katalógusban miért vannak két külön szekcióba bontva a repülőgépmakettek. Kézenfekvő lenne, hogy civil és katonai gépek, de erről - mint a mellékelt ábra mutatja - szó sincs. Az majd csak 1979-ben lesz, hogy felvásárolják a makettgyártó amerikai AMT-t, szóval az sem jön szóba, hogy egyik rész a saját fejlesztésű darabokról, a másik az átvettekről szólna. Ha valakinek van erre egy jó tippje, ne habozzék megosztani!
3 megjegyzés:
Mitől makett egy repülő és mitől nem az egy autó? Először a makett vs. modell fogalmát kellene tisztázni a Matchboxok és társaik tekintetében.
Egy barátom szerint aki repülőmakettezés téren nemzetközi szaktekintély: "A makett statikus, azt csak nézegeted, a modell úszik, gurul, repül - attól függően hogy mit mintáz." A mi kisautóink egyértelműen modellek - azon belül is játékszerek. De vannak vitrinlakók, amiket szintén csak nézegetesz, mert ha birizgálnád, letörte róluk minden apró részlet, de ettől még modellek. Pl. Convoy Collectibles, DeAgostini buszok. Amiről szó van, azok egyértelműen makett kittek. Még a leírásuk is szórul-szóra ugyanaz, úgyhogy végképp nem értem a kettébontásukat.
Makett: a valóság nagyon pontos kicsinyített mása, sok részlettel, statikus kivitelben.
Modell: a valóság - többé-kevésbé - működő, lekicsinyített mása, lehetőleg minél több mozgó résszel.
A Matchbox sokszor nagyol(t) el részleteket, arányokat a "működőképesség" érdekében, tehát itt már sérül a "makett elv".
Bár az említett repülőjük még nem volt a kezemben, de láttam már Matchbox gyártmányút és az tragikusan pontatlan volt.
Szumma: nem lehet egyértelműen eldönteni a kisautók esetében a modell-makett elnevezést.
Megjegyzés küldése