2015/03/28

Matchboxon kívüliek: Welly/Autotime - Lada (VAZ) 2110

A Samara bemutatójakor írtam, hogy két testvért is sikerült vele együtt megvásárolnom. Nos, itt az első, aki nem is igazán testvér, inkább gyermek, vagy legalábbis közvetlen leszármazott.

VAZ 2110
Mint az köztudomású, a 90-es évek elejére a Szovjetunió gazdaságilag és politikailag is összeomlott. Elvesztette a kelet-közép-európai államok felvevőpiacait és az EU-ba se engedték be a termékeit a minőségi előírások és az emissziós normák miatt. Ki kellett tehát fejleszteniük egy új, modern típust, amit már a 80-as évek elején elkezdtek, s 1985-ben már teszteltek is 2110 kód alatt egy típust, melyben már befecskendezős motor dolgozott, karburátoros helyett, de természetesen szovjet módi szerint ebből nem lett semmi, hiszen akkor már egy éve készült a Samara, illetve készültek annak nyugati bevezetésére.

2110 prototípus 1985-ből.

A további fejlesztések is ennek megfelelően lassan haladtak, így az új generációs Lada első működő prototípusát, a "Katran"-t csak 1991-ben mutatták be. Külsőre inkább hasonlít a későbbi 2112 Super1600-as kategóriájú rali verziójára.

A Katran

A 2110-es széria - mely végül nem kapott semmilyen keresztnevet, egész egyszerűen 110-es néven került piacra - sorozatgyártása és oroszországi forgalmazása végül 1995-ben indult be. Egyetlen motorral, a korábbi Samara 1499 köbcentis egységének korszerűsített változatával kezdődött típus karrierje. 1997-től az európai piacon is elérhető lett a típus, 2000-re pedig elkészült a 16 szelepes, dupla vezérműtengelyes motor is, mely 25 lóerővel erősebb az eredeti 8 szelepesnél. Ettől kezdve gyakorlatilag komolyabb modernizáció nem történt a típuson a gyártás 2008-as befejezéséig. A szedánon kívül kombi, és három-/ötajtós csapotthátú karosszériával készült, utódja a Priora.

És most kicsiben
A megvalósítás jobb lett, mint a Samara esetén. Természetesen ennek sem nyílik semmije, de a Welly kisautóitól ezt nem is szoktuk elvárni.

A motorháztető kialakítása az eredeti autón is nagyon wartburgos.
A hátsólámpa festése itt sem az igazi.
Valójában piros, nem ilyen rózsaszín,...
...csak a fényképezőgépem nem bírta feldolgozni.
A műszerfal alapformája egészen hasonlít.
Ő is cirillbetűs dobozban lakik.
Édesapám azt gondolta, hogy ugyanolyan jó lesz, mint a Samara.

2 megjegyzés:

porsche írta...

Kár, hogy ezek nincsenek nálunk, jó lenne egy "retroautok" 1/64-es kiadás...
Nekem ebből egy új szériás Niva van, sajnos nem civil, de nagyon bejön úgy is.

Tommi írta...

Niva is van a repertoáromban. ;-)