2015/03/30

Matchboxon kívüliek: Maisto Ford Sierra XR4i / Merkur XR4Ti

Ma olvastam egy kitűnő postot a Totalcaron, ami arra késztetett, hogy előtúrjam ezt a kisautót és széljegyzetet írjak Sípos úr értekezéséhez a Ford Sierra amerikai változatáról.


Merkur, nem Mercury
Tehát a típus történetét tessenek kedves lenni itt elolvasni, hogy én előállhassak a folytatással. Sípos úr tulajdonképpen nagyjából elintézi azzal a Sierra amerikai históriáját, hogy „lehetett kapni ott is”. Igazándiból nincs is sokkal több benne, bár ami van az – szerintem – érdekes.

 Amerikába jöttem...
 ...Merkur lettem! (Képek: Wikipédia)

A Ford a nyolcvanas években megpróbálkozott azzal, hogy az európai – közelebbről német – Fordokat meghonosítsa az Egyesült Államokban és Kanadában. Valamiért úgy döntöttek, hogy nem a Ford termékvonalba illesztik őket, hanem egy külön márkát kreálnak neki, ez lett a Merkur. Az első fecske a sorban e post tárgya, a Sierra XR4i volt, amit mire odaért a tengerentúlra, már XR4Ti-nek hívtak, ami a „eXperimental Racing, 4 series, Turbo, advanced Injection system” – azaz kísérleti versenyzés, negyedik széria, turbo, fejlett befecskendező rendszer – rövidítése. Nos, hát igen, hagyjuk. A második – és egyben utolsó – a Merkurok sorában a Ford Scorpio lett.

A tengerentúli márka mindössze 1985 és 1989 regnált. Gyors és fájdalmas kimúlásának oka a béna névválasztás, a gyenge marketing, az erősödő márkaárfolyam és a légzsáknak az Egyesült Államokban eladott új autókban történő kötelezővé tétele volt.

Szerintem belejátszott még a dologba az is, hogy a Sierra valóban egy design atombomba volt, a konzervatívnak tekinthető amerikai piacon bevetni nem kis rizikót jelentett. Végül az öt modellév alatt összesen 42 464 példányt értékesítettek a Merkur XR4Ti-ből.

Az amerikanizált Sierra
A Merkur XR4Ti csak és kizárólag a háromajtós hatchback kivitelben értékesítették, de míg a Sierra XR4i-ben egy 2,8 literes V6-os dolgozott, az XR4Ti-ben 2,3 literes, turbós, üzemanyag befecskendezős sornégyes. Az, hogy milyen teljesítményt adott le, attól függött, hogy hogy milyen váltóval szerelték. 145 lóerőt tudott, ha háromsebességes automatával dolgozott duóban, és 175-öt, ha az ötsebességes manuálissal. A különbséget eltérő turbónyomással érték el. Amúgy ugyanez a motor dolgozott a Ford Thunderbird Turbo Coupe-ban és a Ford Mustang SVO-ban is – amiket miért is ne említenék meg, ha léteznek kisautóként és ha már írtunk róluk, nemde?

Saab, BMW, Audi... Hát nem akarok gonosz lenni, de egy picit túltolták, nem? Miért nem lehetett ez az, ami? Egy becsületes, rendes Ford.

Az amerikai Top Gear foglalkozott is az autóval ebben az epizódban – nem merem beágyazni, mert az ilyesmi jellemzően nem örök életű a neten. Az egyik műsorvezető a forgatás végén meg is vette a gépet, kemény 600 dollárt, azaz úgy 165 000 forintot csengetett ki érte. Szerintem jól járt.

Maisto, már megint
Sokkal könnyebb egy kisautóról úgy írni, ha sok baja van, mintha nincs. Merthogy ennek – már megint – nincs sok baja, már ami a tervezést illeti. Teljesen rendben van a játékautó árfekvésben! A kivitelezése viszont nem sikerült úgy ahogy azt a cégtől megszoktuk. A jobb hátsó kerekére túl sok króm jutott és az összeszerelésnél valahogy lekonyult a kormány – talán a beltér műanyagdarabja nincs pontosan a helyén, ez okozhatja.

A karosszéria festése egyértelművé teszi, hogy mivel van dolgunk, de az alvázon a Ford Sierra XR4Ti felirat olvasható, ami nyilvánvalóan sajtóhiba.

A típust a Matchbox is megmintázta és az a kisautó... De ez már egy másik történet lesz!

 Az első lámpák a szélvédő anyagából...
Szendvicsszerű felépítés... Hmm... Hol is láttunk már ilyet?
 A beltér részletes, de nem tökéletes, ami szerintem ennél a darabnál elkövetett összerakási hiba. A dekor egyértelművé teszi, hogy ez egy amerikanizált Sierra.
A jellegzetes, dupla légterelő. Az eredetin ezt aztán szimplára cserélték.

Nincsenek megjegyzések: