2011/02/20

Matchboxon kívüliek: Majorette Porsche 924

A Matchbox Porsche 944 Turbo-ról szóló írásomban említettem annak elődjét, a 924-est, ami a Volkswagen megrendelésére készült, amire végül aztán nem tartottak igényt. Porsche-ék nem hagyták veszendőbe addigi munkájukat és 1975-ben megalkották belőle a saját, belépő szintű modelljüket. Talán ez lett a leginkább lenézett típus a cég kínálatában, sokan nem is tekintik igazi Porsche-nak, mindenki egyből ráböki, hogy Audi motoros. Ami tulajdonképpen igaz is, de azért ezt a két literes erőforrást picit átfésülték a stuttgartiak, 125 lóerőt sikerült belőle kihozni. Az "idegen" motornak volt egy olyan előnye, hogy elég olcsón lehetett javítani, ha az ember a Volkswagen konszern alkatrészbázisát túrta és nem a Porsche sajátját. Sajnos éppen ez a fő ok, amiért annyian lenézik ezt a típust, pedig a konstrukció maga igen jó, a hátsó tengelyre szerelt váltójával, ami lehetett négy vagy öt sebességes manuális, valamint három fokozatú automata. Kiviteltől függően 1080 és 1180 kilogramm között mozgott a tömege, amit a 125 lovacska éppen tíz másodperc alatt röpítette 100 km/h-ra - a végsebessége 200 km/h volt. 1979-ben készült turbóval megspékelt változat is 170 lóerővel, amit 1981-ben további héttel toldottak meg. Így már egész jól alakult a menetteljesítmény, több mint két másodpercet javult a gyorsulási érték, a végsebesség 30 km/h-val. Az 1981-es év a 924 Turbo kivitel mellett hozta magával a 924 Carrera GT és 924 Carrera GTS típust is 210 és 245 lóerővel. Ezek már igazi bestiák voltak - GTS 0-100 km/h 6,2 másodperc - az alap típushoz képest, igaz az áruk is ehhez volt fogható. Míg az alap kivitel 25 000 márka körül volt megvehető, a Turbo 42 000-ért volt elérhető, addig a Carrera GT 60 000, a Carrera GTS 110 000 német márkát kóstált, igaz utóbbiból csak ötven darab készült. 1986-ban 924 S típusjelzés alatt a kétliteres blokk helyét egy 2,5 literes, 150 lóerős veszi át. Ez a típus tulajdonképpen egy átmeneti állapot a 924 és a 944 között, ami 1988-ban került piacra, leváltva elődjét, amiből 150 667 darab látott napvilágot.

Kicsiben a Majorette készítette el, ráadásul kitűnően. Minden apró részlet a helyén van, a tanksapkától az ablakspricniig mindent megtalálunk. A karosszéria mellett fémből készült az alváz is, amiből az orrkötény és a hátsó lökhárító került kialakításra. az első lökhárító egy külön műanyag betét, gondolom így könnyebben megvalósíthatóak voltak a részletek, ami jelen esetben az irányjelzőket, a ködlámpákat és a rendszámot érinti. A rendszámot hátul is megtaláljuk, amit a piros beltérből kialakított hátsó lámpák fognak közre. Hátul van az autó nagy extrája, a nyitható csomagtérajtó, amit kinyitva a pótkereket és két dipótáskát szemlélhetjük meg közelebbről. Az utastér is hasonlóan részletes, a műszerfal a kormánnyal külön műanyag elem, ami a küllős kormányt is magában foglalja. Rugózása elsőrangú, de Majorette lévén ez nem is lehetne másként. Minden tekintetben tökéletes kisautó.

Az autentikus Majorette környezetet adó Citroent és Datsunt sógorom cipősdobozából kölcsönöztem, ahonnan a Rába és az Ikarusok is származnak.

Az apró részleteket tartalmazó rész műanyagból készült
Csak a visszapillantók hiányoznak
A hátsó lámpa a beltér anyagából készült
A tetőn már látszik,...
...hogy a csomagtartó fedele, vagyis a hátsó ablak nyitható
Két kis táska és egy pótkerék található a csomagtartóban
Majorette Porsche 924
Így néz ki az eredeti
Később kapott egy kis spoilert a hátsó szélvédő mentén
Egy korabeli katalóguskép a műszaki adatokkal
A röntgenrajzon jól látszik a hajtáslánc

4 megjegyzés:

RÁJEN írta...

Magában még nem láttam ezt az újabb kiadást, de szerintem majd ha látom, megveszem, hogy legyen egy NRFB is.
Tetszett az írás!

porsche írta...

Eddig még én is csak ötös pakkban láttam.
Ennek örülök, köszi.

Sam. Joe írta...

Világosan emlékszem rá, hogy ez a kisautó gyerekkoromban megvolt az egyik osztálytársamnak. Átnyálaztam a katalógusokat és valóban, ugyanez a modell 1978-ban debütál! (Mert ha nem lenne világos valakinek, akkor ez egy "kortárs" kisautó.)

Amúgy én lehet, hogy fordítva vagyok bekötve, de nagyon szeretem a low-end Porschékat, még a 914-et is. De persze lehet, hogy a Porsche 2000/Unleashed tehet róla.

Andrew0807 írta...

Kell egy ilyen!