2008/12/14

Matchboxon kívüliek: Grell Modell Barkas B1000 Magyar Posta

„Egész úton hazafelé, azon gondolkodám”, hogy mi szépet és jót írhatnék a Német Demokratikus Köztársaságban készült kétütemű motorral szerelt kisáruszállítóról, a Barkas B1000-ről. Bár 1991-ben felhagytak a készítésével, az 1961-től készült 175 740 példányból még mind a mai napig szeli útjainkat számos példány, javarészt immár mint építőiparban tevékenykedő brigádok és felszerelésük nemtörődömségtől megrúgott mobilizáló eszköze. Tehát ha 17 évvel a gyártásuk felfüggesztése után is részei még az utcaképnek, akkor kell ezeket úgy igazán bemutatni? Röhögjetek ki, de ez a félig elszopogatott savanyúcukor alakú forma nekem tetszik. Annak azért örülök, hogy nálunk nem használták a mentőautó kivitelt, mert hát a háromhengeres kétütemű ködfüggönygyárral mindent lehetett, csak sietni nem és akkor még nem is beszéltünk az alá szerkesztett futóműről! A gyártás legvége felé, még készült közel 2000 darab Barkas – B1000/1-jelzéssel, hoppácska! – a VW-től vásárolt négyütemű motorral, de szerintem ilyennel szerelt példány hozzánk már nem került.

Tehát hála a KGST-nek a Barkas mentő mifelénk kimaradt, de annál több volt a Magyar Posta emblémájával felszerelt, jellegzetes zöld dobozból. Ezek közös vonása volt, hogy pilótáik ütötték-vágták őket és igyekeztek bebizonyítani, hogy a háromhengeres kétütemű ködfüggönygyárral igenis lehet sietni és akkor még nem is beszéltünk az alá szerkesztet futóműről! Abban biztos vagyok, hogy a „hű de gyorsan megyünk” élménye megvolt odabent. Én egyszer utaztam ilyen cuccban és megmaradt bennem, hogy a kéziféke az valahogy nagyon murisan volt elhelyezve, a pilóta hónaljáig kellett nagyjából felhúzni a kart. Hogy ez aztán annak az egy darabnak volt a sajátossága, vagy mind ilyen volt, azt nem tudhatom.

A mütyür még a Matchbox börzén került hozzám, a szomszédos asztalnál árusító úrral cseréltem. Ő azt mesélte, hogy az extra kivitelű Wartburg 353W kapcsán már említett Grell Modell gyártotta járgányt „ő szitáztatta fel a Magyar Posta korhű emblémájával”. Így volt vagy másként, a példány és a kivitel telitalálat, nem tudtam neki ellenállni, elcserélődött.




A Barkas, ahogy Lóránt Barnabás szakavatottan feleleveníti. (Kb. 1:45-nél.)

Barkas B1000 a Grell Modell-től. A Magyar Posta korhű emblémájával.
Nekem ez a forma még mindig tetszik és nem csak nosztalgiából.
Nagyjából 2000 példány készült négyütemű motorral is. Meglepne, ha kerültek volna belőlük hozzánk.

6 megjegyzés:

Névtelen írta...

Nekem is tetszenek a Barkasok, itt Szécsénybe is van pár darab. Régebben volt (talán még van is) itt Szécsényben egy ugyan ilyen postás, csak máshogy volt rajta a minta. Utána leszedték róla a matricát, de a nyoma ott maradt, és a sulinkba volt ételhordozó.

Névtelen írta...

Hehe, ezt én is fogtam ott a kezemben :)

Amúgy elírtad, mert kisárúszállítót írtál, kisáruszállító helyett.

És ha szabad felrónóm: Igazán linkelhetted volna az Autófílián lévő bejegyzésemet a "börze" szóra.

http://autofilia.blog.hu/2008/11/10/matchboxborzen_jartam

Ikarus 256 írta...

Ez nagyon szép! Mikor boltoltad ezt le a szomszéddal? Nem is láttam a börzén.

Sam. Joe írta...

Ikarus 256: A legvégén, amikor már pakolásztunk.

Tommi: Tökre igaza van, pótoltam mindkettőt! Köszi!

BogZoo: Sok postától leselejtezett darab élt tovább, míg végképp szét nem estek. De szerintem azért volt rajta másként a minta, mert amikor változott a Posta emblémája, máshová ragasztották a matricákat. Meg gondolom nem is volt kőbe vésve, hogy az, aki a matricát ragasztja, az hová tegye.

Névtelen írta...

Hát ezen a Posta logója a hátsó rakodó ajtó mögötti ablak helyén volt.

AndrewBoy írta...

Nekem csak H0 Barkasom van meg egy Barkas jel az elejéről de csatlakoznék az elöttem szólókhoz mert nekem is üt a Barkács!! Nagyon kedves barátoméknak volt egy sőt unokabátyám egy autószállítóval nyomult ha jól emléxem