2012/07/30

Matchboxon kívüliek: Majorette No. 367 – Renault Semi-Covered Trailer


Hűséges látogatóinknak nem mondok újat azzal, hogy a Matchbox kínálatából nekem a Convoy sorozat a kedvencem. Sajnálatos módon a Mattel évek óta jegeli ezt a szériát, ami miatt kénytelen vagyok más gyártóknál keresni 1:110 körüli méretarányú kamionokat.

Ritka és fura
Igyekszem mindig azt a módszert követni, hogy először bemutatom az eredeti járművet és csak aztán térek rá a konkrét kisautóra, de ez alkalommal nem tudom a jól bevált sémát követni, mert szerintem az, amit a Majorette készített el, a valóságban nem is létezik.

Mivel doboz nélkül került hozzám ez a Majorette szerelvény, sem a doboz, sem a nyergesvontató alvázán található nem vezetett nyomra azzal kapcsolatban, hogy pontosan mivel van dolgom. Azt magamtól is tudtam, hogy ez egy Renault tehergépjármű – és ebben nem csak a jókora felirat vezetett nyomra a ponyván –, de azt, hogy ezen belül milyen típus, azt nem tudtam.

Túrtam a Majorette katalógusgyűjteményem is, mert elég sokszor előfordult már a múltban, hogy a katalógusban szereplő elnevezés több információt szolgáltatott. Ez a vontató először 1982-ben bukkan fel először, de ott a felettébb lakonikus „Nyergesvontató” megnevezés szerepel, egy évvel később meg már mint „Nyergesvontató, ponyvás trélerrel” aztán soha többé sincs nyoma. Hmmm... Érdekes!

Maga a vontatmány is 1981-ben bukkan fel először, egy csinos, Michelin témájú szerelvényen, aminek külön érdekessége, hogy egyáltalán nem tudom azonosítani a vontatóját – az biztos, hogy nem ilyen mint a jelen post tárgyánál – és az soha többé nem bukkan fel a katalógusokban. Az is érdekes, hogy a Majorette-nek van más, hagyományos, ponyvás félpótja a 300-as sorozatban, ez a „lépcsős” kivitelű csak ennél jelenik meg, szóval még ez is – ezek szerint – ritka.

Ilyen állat pedig nincs is!
Tehát semmivel nem lettem beljebb az ügyben, hogy mi ez a Renault, de a fülke formája, a hűtőmaszk, illetve a hűtőmaszkon belül a fényszórók helyzete alapján odáig eljutottam, hogy ez a Renault, S Midliner, vagy a Saviem felvásárlásából származó J szériájából lehet valami. Viszont semmiféle információt nem leltem a neten arról, hogy ezeket mettől-meddig gyártották, milyen motorokkal szerelték és milyen kivitelekben készültek. Viszont nyergesvontató verziókról egyáltalán nem találtam képet!

Renault S180 Midliner billencs. (A kép innen származik.)


Renault J széria, ami még Saviem örökség. A fülkét elnézve szerintem ez a helyes megfejtés.

Erős a gyanúm, hogy ilyen Renault nincs, ezért egyáltalán nem véletlen, hogy sehol nincs típusjelzés a nyergesvontatón, illetve hogy ilyen rövid idő után lekerült a palettáról.

A vontató amúgy kissé csenevésznek tűnik a jókora félpót előtt és igazából az egész szerelvényből nekem ez utóbbi tetszik igazán, de mégis van valami, ami miatt az összhatás szerintem jó. Például a nyolcvanas évek európai vontatóira annyira jellemző jókora légterelő a kabin tetején.

Érdekes vadhajtás, nemde?

 Abszolút 80-as évek, szögletes fülke, jókora légterelő a tetőn.
 Ez valami Renault, vagy Saviem, de gyanús, hogy nyergesvontatóban ilyen SOHA nem létezett.
 Ez a "lépcsős" kivitelű félpót tetszett meg. Érdekes, hogy a Majorette-nek van hagyományos, síkplatós félpótja is. Ez - ha jól láttam a katalógusokban - mindössze három évet szolgálhatott.
 A ponyva elvben levehető, de nem kísértettem a sorsot, nem molesztáltam.
A hátsó ponyva feltekerve, így be lehet pakolni ide mindenfélét, ami egy játékszernél nem éppen hátrány!

3 megjegyzés:

RÁJEN írta...

Kamion-témában nem szoktam odatenni magam, de ajánlom magamat szerdán, majd nézz át a szirszarjaimra, állad leesik... ;) Ez a kis Majorette amúgy helyes darab!

Szabó Dániel írta...

Nekem egy 1980-as R Series darabnak tűnik, abból volt nyerges is, főleg a brit szigetekre szállították.

Sam. Joe írta...

Biztos nem R, annak más a fülkéje és a lökhárítójában vannak a fényszórói. Néztem már én is. 8-)