2013/11/28

Matchboxon kívüliek – Movie Cars: 2013 Hot Wheels HW Workshop #191 - The Love Bug

A Hot Wheelsnek pár éve megvan az a jó szokása, hogy a hétköznapi sorozatában (aka. Mainline) amlékezetes filmes autókat dolgoz fel. Ezek hol jól, hol jobban sikerülnek, néha egészen viccesek, de van bennük egy közös pont: megfizethetőek. Ezt úgy kell érteni, hogy megfizethetőek amikor kijönnek és ott vannak a játékboltban, aztán a gyártás leállításával, a másodlagos piacra kerültükben – börzék, internetes piacterek – ez a tulajdonságuk megszűnik. Néhány általuk feldolgozott autót más gyártók is megmintázták már, de ezek sokkal kisebb szériában futottak és az áruk jelenleg a Tau Ceti felé jár félúton. A megfizethetőségnek azonban ára van, nem olyan pontosságúak amibe egy gyűjtő ne tudna belekötni, viszont ha mondjuk az én kölyökkoromban lettek volna ilyenek a birtokomban, bizonyosan én lettem volna az iskolai szünetek császára. (Az anakronizmus felett most lendüljünk át, hogy én mikor voltam kölyök és ezek a filmek meg mikor futottak a mozikban.)

Szerelembogár
Tisztázzunk gyorsan pár dolgot azzal kapcsolatban, hogy ez a járgány melyik filmből való! 1968-ban mutatják be a „The Love Bug” című filmet, ami – azt ne kérdezzétek, hogy mikor – de nálunk a „Kicsi kocsi kalandjai” címmel fut. Az átdolgozott cím – merthogy az angolul egészen minimális szinten értők is azonnal levették, hogy az eredeti cím „A Szerelembogár” –, nem egy újabb rettenetes leiterjakabság, hanem annak a jele, hogy a fordító egészen egyszerűen nem tudott mit kezdeni az eredeti címbe beledolgozott utalással. Eszem ágában sincs szegényre köveket hajítani, sőt meg szeretném védeni az illetőt. A „love bug” angolul azt a lényt jelenti, amit latinul Plecia Nearcticának hívnak, magyarul meg lövésem sincs, hogy hogyan. Van egy olyan szólás is az amerikaiul beszélők földjén, hogy „Megcsípett a szerelembogár” és bármilyen meglepő is ez, azt jelenti, hogy „szerelmes lettem”. A filmcím erre épít: a VW Bogár a filmben a kerítő, ő a szerelembogár aki megcsípi a főszereplőket. Aki ezeket az infókat be tudja építeni az eredetihez hasonló, frappáns módon a filmcímbe, az jelentkezzen a Disney Stúdiónál, szerintem alkalmazni fogják.

Herbie jövik és menik

A filmbéli autónak neve is van, ő Herbie – aztán a későbbi folytatásokban lesz más neve is, de ezeket most ne feszegessük – és amikor éppen rájön, akkor igazi egyéniségként viselkedik, ezért is vagyok hajlamos e postban is élőlényként utalni rá.

Szükségtelen bemutatni
Teljesen feleslegesnek tartom, hogy a VW Bogár történetéről írjak akár egy karaktert is, mert egy felmérés szerint azok is megismerik a bogárhátú Volkswagent, akiknek az autók világa kimerül a szín megállapításában. Korábban e lapokon is szerepelt már a típus számos gyártó értelmezésében. A teljesség igénye nélkül említeném itt a Matchbox két korszakából való értelmezését is, a Schuco egészen rendkívüli Sárga Angyalát, a Corgi sárga, osztott hátsó ablakú bogárkáját, az MC Toy késői kékségét, személyes kedvencemet, a Johnny Lightning szörfös Bogarát, kakukktojásként a sokunk gyerekkorából ismerős trafikárú, homokozós Bogarat, végül pedig a Welly Choro-Q Bogár karikatúráját.

 Próbálok azért valami érdekeset mutatni Bogár ügyben - ha már mondani nem tudok. Ez az 1949-es holland Bogár katalógus.
A készítője pedig az az úriember, akinek a VW Transportert is köszönhetjük, a hollandiai forgalmazó, Bernardus Marinus "Ben" Pon, pontosabban az ő cége.

Ez nem is az!
A Volkswagen Bogarak kormeghatározása apró eltérések felismerése alapján egy olyan sport, amit tisztelek, de nem művelek. Hogy végképp ne legyen egyszerű a dolog, legalább kétféle iskola van, az egyik az amerikai elnevezésekkel, a másik a német elnevezésekkel operál. Szépen kérem ne küldjétek rám a Levágott Lófejet az Ágyban Elhelyező Kommandót, ha tévednék, de én úgy tudom, hogy az egészen biztos, hogy a filmbéli Herbie egy 1963-as, napfénytetős Bogár szedán – a szedán dolgot én sem értem, de akik igen azt mondják, hogy az.

Amit a Hot Wheels felhasznált a megszemélyesítéséhez, az meg biztosan nem olyan. Mármint biztos, hogy nincsen vászonnal borított napfényteteje. Az évjárat megállapításához az én tudásom nem elegendő, de azt gondolom, hogy annak, aki ebbe a feladatba vágja a fejszéjét a megfelelő tudás birtokában, annak sincs. Merthogy a HW-ről hiányzik egy csomó, fontos részlet a precíz kormeghatározáshoz.

Egészen egyszerűen az történt, hogy a Mattel elővette a ládafiából azt a Hot Wheels Bogár értelmezést, amit 1989 óta használ, vegyesen a mainline-ban, meg spéci kiadásokban is. Tulajdonképpen szerepelt is már nálunk, mint egy 2009-es, ötös csomag lakója. Ennek az öntvénynek megvannak a maga erényi, mint például a fém alváz, ami manapság már sajnos megemlítendő extra és az ennek az anyagából kiképzett első világítótestek, valamint első-hátsó „krómozott” lökhárítók. Aztán persze a hátrányai is, mint az oldalra rettenetesen kinyúló, elől-hátul eltérő méretű kerekek, ami általános Hot Wheels betegség és amitől én hajlamos vagyok agybajt kapni más HW modellek esetében is.

Most következzék itt az a bizonyos „de”. Herbie készült már sokkal pontosabb kivitelben is a háromhüvelykes méretarányban, például a Johnny Lightning gondozásában - ilyenje van Rájen szomszédnak is, ami őszinte irigységgel tölt el. Ez már a piacra dobásakor is drágább volt mint a Hot Wheelsek, arra meg már fentebb utaltam, hogy hol tarthat most az ára. Ha valakinek bármiféle kis melegséget is indukál a szíve környékén Herbie és szívesen birtokolná, de nem Jay Lanonak hívják, hogy meg tudjon fizetni egy 1:1 méretarányú példányt, akkor most, azaz a post keletkezésének idejében, 2013 végén kellene ellátogatnia valamelyik hipermarketbe! Most biztosan fog találni a karácsony előtt kirakott nagy hombárokban egy példányt, ami nincs hiba nélkül, de az 500-600 forint környéki áron később nem fog a Kicsi Kocsira ennyire emlékeztető tárgyat találni, az biztos!

 Vannak hibái, de ennyiért egészen biztosan nem lehet többé Herbie-nek, azaz Kicsi Kocsinak látszó tárgyat vásárolni!
 Csak az a bődületes hátsó kerék, az ne lenne!
 Fém alváz, a legfőbb Herbie ismertetőjegyek és az apró festékpöttyel kiemelt hátsó világítótestek az erényei.

7 megjegyzés:

Micuir írta...

Ez a "biztos fog találni" erősen optimista álláspont. Már egy halom gyűjtő ezt kutatja, de eddig nem sok sikerrel...

RÁJEN írta...

Nos, egyrészt tetszik, kéne, de úgyis meglesz.
Másrészt ejnye-bejnye, hogy a JL Herbie kapcsán valami idegen szart linkeltél, és nem ezt: http://szirszarjaim.blog.hu/2012/05/02/majusi_csodabogar
Végül és utolsósorban de igen, lehet ennél olcsóbban venni ilyen portékát a témában, ami még hűtőmágnes is: http://m.blog.hu/sz/szirszarjaim/image/K%C3%A9p%20408.jpg

Sam. Joe írta...

Micuir: Ez nagyon meglep, a dunakeszi madarasteszkóban az elmúlt 2-3 alkalommal mindig bőségesen volt.

Rájen: Nem emlékeztem, hogy neked van ilyened - már arra sem nagyon emlékszem mindig, hogy nekem mi van-, na mindjárt meg is kapod a linked, a hűtőmágnes az erős határeset, de kéne. Hol, mennyi?

Sam. Joe írta...

Micuir: Sőt! A Blahán lévő Müllerben is láttam a héten.

Micuir írta...

Holnap megyek Bp-re, szóval erősen bízom benne, hogy találok. De Pécsről is már vagy 6 db-ot rendeltek. :-)

RÁJEN írta...

Köszi! A hűtőmágnes időnként feltűnik különböző játékboltok kosaras szekciójában, 250-300 Ft körül lehetett anno, kettőt vettem, egyet a hűtőre, egyet a polcra.

Trolleybus írta...

Az Ecto-1-hez hasonlóan mindenféle Hot Wheelsszel találkoztam, de ezzel eddig még nem, bár tudtam a létezéséről, mert kérték, hogyha látok vegyek. Nos ez eleddig még nem sikerült, de ami késik nem múlik.

Ja, amúgy Herbie-ügyben: http://www.imcdb.org/movies.php?title=herbie