2021/10/01

DeAgostini Kultowe Autobusy PRL-u sorozat – Ikarus 250

Váratlan fordulat! Igen, DeAgostini, Ikarus is, de nem a Legendás Buszok a Múltból sorozatból! Ennek ellenére itt a helye, nagyon is.

Az eredeti terv az volt, hogy a megmintázott eredeti járművek bemutatásának időrendjében kerülnek fel ide majd a buszok, de nyilvánvalóan csak a Magyarországon elérhető Legendás Buszok szériával számoltam. Hivatalos dealerem, porsche riasztott az egyik közelmúltban zajló börzéről, hogy bizony a lengyel sorozatból is árul valaki Ikarust és hogy kell-e. Naná hogy kellett! Érdekes, hogy a Lengyelországban mennyivel inkább az országra szabott szériát sugall a széria elnevezése, lévén a címben szereplő szöveg fordítása: „Legendás Buszok a Lengyel Népköztársaságból”. Hát nem is tudom, az előbb linkelt weboldalt elnézve azért felhorgad bennem a kérdés, hogy például a GMC iskolabusznak, vagy a Leyland RTW75, londoni emeletesnek mennyire sok köze van a Lengyel Népköztársasághoz?

1970-1996
Tehát az időbeli sorrend az borult, de meg tudom magyarázni, mert a 250.59 – merthogy konkrétan erről van szó – jó ide, mert ebből jóárasították a 256-ost, ami pont az előző Ikarus postunk volt. A Wikipédia szócikk létrehozója becsületes munkát végzett, ezért alapvetően rá támaszkodnék – picit finomítva az eredeti szövegen: Az Ikarus 250 az Ikarus 200-as típuscsalád legelső típusa, 1970-től 1996-ig gyártották. Különféle prototípusok jártak nemzetközi kiállításokra, ahol mindig nagy sikert arattak. A legtöbb példányba a 220 lóerős Rába-MAN D2156 HM6U típusú hathengeres dízelmotor került. A
250-es a 256-osnál egy méterrel hosszabb, 12 méteres túristabusz. Eggyel több ablaka van oldalanként, melyek felváltva eltolható- és nem eltolható kivitelben követik egymást. A tetőből kiemelkedően négy légbefúvóval, vagy légkondicionálóval szerelték.

A 250.59 a legelterjedtebb altípus, a Volánok és a Szovjetunió számára készült – ennyit arról, hogy ez a verzió menyire lehetett legendás Lengyelországban, bár persze benne van a pakliban, hogy oda is ebből szállította az Ikarus a legtöbbet. A Wikipédia szócikk szerint Rába-MAN D2156HM6U motor hajtotta. Ennek ellentmond az Omnibuszblog e bejegyzése, mely szerint az városi buszokba szánt erőmű volt, a távolságiakat Rába-MAN D2156 HM6 hajtotta, 215 lóerős ménessel. A Wikipédiás bejegyzésnek amúgy máshol is ellentmond és én inkább ezt tartom pontosnak. Az viszont biztos, hogy lengőajtajai 1-0-1 elrendezésűek.


Azon kívül, hogy nagyon kedvelem az Aeropark Budapest videóit, az is indokolja hogy pont az ő Ikarus 250-es anyaguk kerüljön ide, hogy pont az is .59-es altípus. Meg hát, hogy gyönyörű a jármű!

Még mindig jó
Megpróbálom nem ismételni magam, ami a DeAgostini buszoknál nem könnyű. Szerintem azt a pénzt bizony megérik, amit kérnek értük. Például a 250-es összes a szócikk említette fontos részlet pontos rajta, a légbefúvók számától kezdve, az ablakok számáig és elrendezéséig. Nem voltam rest, mellé állítottam a 256-os kistesót és bizony, a hosszbéli különbséget nem sumákolták el.

Ahogy nézem ez a busz nálunk egy jóval korábbi, Editions Atlas sorozatba került be, szóval a börzén fülön csípett, lengyel származású példány jutányos áron lett az enyém.

Eddigi Ikarusos bejegyzések a megmintázott eredetik gyártásának sorrendjében:

  • 1951-1957 Ikarus 30

  • 1952-1973 Ikarus 66, és egy másik Ikarus 66 post, illetve egy harmadik is

  • 1954-1973 Ikarus 55

  • 1959-1971 Ikarus 630

  • 1960-1972 Ikarus 31, és Ikarus 311, illetve egy még egy Ikarus 311

  • 1965-1973 Ikarus 556

  • 1970-1996 Ikarus 250 - a post amit most olvasol

  • 1972-2002 Ikarus 260, és egy második Ikarus 260 post is

  • 1973-2002 Ikarus 280

  • 1974-2002 Ikarus 256

    Ha nem lenne, nem tűnne fel, de van, így nagyra értékelem, hogy olyan apró részlet is megvan rajta, mint a lökhárítóban a ködlámpák és nem csak festve!

    Négy légbeszívó a tetőn, pipa!

    Elhúzható, nem elhúzható kivitelű ablakok a megfelelő sorrendben, pipa!

    Lengőajtó elől, nem kézzel nyitós, pipa!

    Lengőajtó hátul, nem kézzel nyitós, pipa!

    Az összetéveszthetetlen fenék.

    B-oldal. Bé, mint bal.

    A vezérnek nincs külön művészbejárója.

    Előttem az utódom! A 250-esből jóárasított 256-os tényleg rövidebb, szóval nem csaltak a különbségekkel, mint mondjuk ahogy a Matchbox a Greyhound Scenicruiser ablakaival.

    A lengyel kiadáshoz mellékelt sajtótermék. Kicsit nagyobb, mint A4, ezért a szkennerem belevágott kissé.

Nincsenek megjegyzések: