2021/10/04

Matchbox MB-51 Combine Harvester

Ha van valami, amihez egyáltalán nem értek és igazándiból nem is nagyon izgat a téma, az a mezőgazdasági munkagépek. Hogy mégis miért foglalkozom most mégis olyasmivel amiről csak azt tudom bizonyosan, hogy betakarít és nem kitakarít? Mert olyan változatai vannak, amiket úgy fejlesztettek, hogy visszafejlesztették őket!

Típusismertető helyett
A fenti okokból típusismertetőre ne számítsatok, mert ha ez valamiféle valós mezőgazdasági gépezetet is mintáz, arról nekem elképzelésem sincs, hogy milyet. Régen nekünk volt Ikarus 256 Tamásunk, aki kente-vágta az ilyesmit... Amúgy ez valami szado-mazo gépezet lehet, mert szegény gépkezelőt nem védi semmi, nincs kabinja. De vigasztalódjunk Heavy Metal Farmer ide vágó művével, melyben van arató-cséplő gép is!


Nyomokban arató-cséplő gépet tartalmaz! Hangerővel vigyázzunk! Én szóltam!

Változatok egy témára
A Matchbox biblia nekem meg- és kéznél lévő példánya 12 változatot különböztet meg az 1978-ban debütáló Combine Harvesterből és ebből öt, ami piros színű – ami azért egy ennyire szög egyszerű valamiből nem kis teljesítmény. Nem kevés ideig tartják bent a kínálatban. 1978-tól 1982-ig MB-51. Akkor pihen egy jó darabig, majd 1999-ben Németországban MB-03, az Egyesült Államokban MB-89, mindenhol máshol MB-03. 2000-ben MB-47 lesz az USÁ-ban. Én úgy tudom, hogy a sztenderd 1-valamennyi sorozatban többé nem fordul elő, de tematikus szettekben még a köztes időben igen – nekem is van még feldolgozásra váró ilyen pakkom, amiben van. Szerintem többé nem fogják elővenni, mert annyi fémből van, mint manapság egy jobb 5-ös csomagnyi kisautó.

Ami érdekes benne, hogy már a piacra dobás évében, 1978-ban is két verziója készül, egy alvázzal és alváz nélkül. Az első verziónál a teste három fém alkatrészből állt:

  • Felépítmény*
    Az a rész, ahol a kezelő széke van, amiből az a műanyag, csőszerű készség áll ki, ami a mellette bandukoló teherautóba továbbítja a learatott terményt – mondom, nem értek hozzá.

  • Alépítmény*
    Az összes többi része a gépnek, beleértve a vágóasztalt, és a forgókaszát tartja. Ha már szóba jöttek: Ez valóban forog és még bonyolult hajtószerkezet sem kell hozzá, mint a Rola-matics holmiknál. Van két rés, amin leérnek a pengéket tartó kerekek a felületre, amin a tolják a gépet. Egyszerű, nagyszerű, igazi játékszer!

  • Alváz*
    Az első verziónál a tengelyeknek csak mélyedések voltak az alépítményben, azokat az alváz tartotta a helyén.

Igen hamar rájöhetett valaki, hogy az alépítmény öntvényének megváltoztatásával teljességében el lehet hagyni az alvázat. Elképzelésem sincs, hogy lehet-e utólag módosítani a bitang drága szerszámokat, vagy teljesen újat kellett készíteni, de valamelyiket megtették. A későbbi verzióknak már négy kicsi lyuk van az alépítményén, a tengelyeken pedig látszik, hogy nem előre a tengelyre szerelt kerekekkel készülnek, hanem – nehéz kitalálni – „egyik kerék fent a tengelyen, tengely átdug a lyukon, másik kerék felhúz a tengelyre, tengely vége eldolgoz” munkafolyamat révén kerültek a helyükre.

Nem voltam rest, lemértem – ez úton is köszönet a patikamérlegért a feleségemnek. Az eredeti verzió 61 grammot nyom, míg a későbbi, Combine Harvester Superleggera 55-öt. Darabonként hat gramm fém megspórolása – ezek szerint – megérte a változtatást és a kétségkívül pepecselősebb kézi munkát. Mondjuk ameddig gyártották, egészen meg tudom érteni a dolgot, bár elképzelésem sincs, hogy mennyi készülhetett belőle. Gyanítom nagyságrendileg a nagyon sok és a rengeteg közt.

*A használt elnevezések csupán a megkülönböztetést szolgálják, nélkülöznek bármiféle hozzáértést, mint ahogy a részletezésüknél is nyomon követhető a hozzáértés teljes hiánya. Ez úton kérek elnézést mindenkitől aki emiatt sértve érzi magát, vagy a nem bináris rendszerben arató-cséplő gépezetként azonosítja magát.

Fedezze fel az apró különbségeket! Nem lesz könnyű, ezért inkább felsorolom őket. Elől az eredeti, alvázas verzió, Regular Wheel kerekekkel. Utána két példány is a Superleggera, alváztalanított változatokból, már Superfast első kerekekkel. Szerencsére a fényképezőgépem szereti a pirosat, így látni a kikönnyített verziók közti árnyalatkülönbséget. Normálisan nem gyűjtök ilyen "festékkeverő Johhny túltolta a Guiness-t" változatokat, de ha már így alakult megmaradnak.

Az eredeti verzió, még alvázzal - na ez innen pont nem látszik. A kerekek a Regular Wheel-ekre hajaznak, de meg nem mondom, hogy más Matchboxon vannak-e ilyenek. Kilenc évvel vagyunk a Superfast éra kezdete után, úgyhogy talán nem.

Még a premier évében rájön valaki, hogy lehet egyszerűsíteni a szerkezeten. Ennek a változatnak már nincs alváza - pont nem látszik ezen a képen. Az viszont igen, hogy az első kereke Superfast.

Másik példány az alváz nélküli változatból, teljesen véletlenül világosabbra sikerült pirosban. Csóri gépkezelőt nem védi semmi. A Matchboxnál nem lennék kombájnos.

Hátraarc parancs végrehajtása után. Nyilván nem szimmetrikus a két oldaluk.

Elejük, meg a hátuljuk. Jól látszik, hogy a valóban forogni képes forgókasza két darabból áll.

Itt már valami már sejthető abból, hogy milyenek az "alul semmi" változatok.

Alvázzal és alváz nélkül. Jól látszik, hogy mi a különbség a tengelyek rögzítésének két módja közt, illetve hogy a tetőn lévő holmi, ami a terményt juttatja a teherautóba elforgatható.

Az első változat, alvázzal.

Későbbi verzió, alváz nélkül. Ez a kabrió inverze! Alja nincs, nem teteje.

Eltérő színárnyalat.

Az első verzió.

Combine Harvester Superleggera!

Nincsenek megjegyzések: