Gyerekként nem volt ilyenem soha, de – természetesen – az osztálytársaimnak igen. Irtózatosan menő járgánynak számított, fel lehetett vágni vele, ahogy kell. Akkor mi a klasszikus, utcai verziót futtattuk, a derivatívákról fogalmunk sem volt. De ne szaladjunk előre, kezdjük a típusismertetővel!
Az európai Mustang
Az a
szokatlan helyzet állott elő, hogy a Wikipédián kitűnő szócikk
olvasható magyarul a Capriról, úgyhogy mindenkit oda irányítanék,
egészen pontosan
a Ford Capri Mk I (1969–1974) szekcióhoz. A magam részéről
annyit tudok hozzátenni a dologhoz, hogy felvonultatom az 1970-es amerikai
katalógust arról az autóról, amivel a Ford az amerikai Mustangnak
a sikerét akarta az öreg kontinensen megismételni. Egy réges-régi
postban ejtettünk már szót arról, hogy a Mustang nagyjából
bárminek konfigurálható volt a
kényelmes, szolíd Grand Turismótól kezdve, a
Bullit-ámokfutásra
termett izomautóig. Elnézve a Capri motorválasztékát, nos
ezzel az autóval is nagyon hasonló volt a helyzet!
Majd fogjátok látni a képekből, hogy egyszerűen nem láttam értelmét külön-külön tárgyalni azt a három kisautót, amelyek egymás derivátumai – meg mocskosul jól is mutatnak egymás oldalán.
A szelíd
Az első a sorban a legszolidabb utcai változatot mintázta meg a Matchbox 1971-ben – bár jókora csavarral. Az MB-54 premierváltozata elvben rózsaszínű, fekete motorháztetővel. A hiba nem a Ti készüléketekben van és nem a fényképezőgép volt az, ami nem tudott mit kezdeni az árnyalattal, ez tényleg ilyen narancssárgába hajló színű. Olyannyira, hogy én is a Matchbox Bibliából tudom, hogy ez rózsaszín akar lenni.
Ha megnézitek az 1971-es Matchbox katalógust, akkor abban a transition modellek (a régi, gombkerekűek Superfast kerékhez átalakított változatai) az uralkodóak – a legkedvesebb szériám az 1-75 sorból. Nagyon kilóg az MB-54 Capri a túlzó, túl széles kerekeivel. Érdekes, hogy hasonlókat a Majorette is elkövetett jóval később, sőt náluk akár egész „úthengerkerék” korszakról lehet beszélni, amihez a Mustang SVO-jukat, Mazda RX-7 értelmezésüket, vagy a Porsche 911-üket (a piros) tudom citálni mint bizonyíték. A vékony Superfast kerekekkel ez egy teljesen más karakterű kisautó lenne. Megkockáztatom, hogy nekem úgy jobban tetszene.
A katalógusfotókat elnézve még jobban megerősödött bennem az érzés, hogy baj van az arányaival. A szélvédő előtti része nem elég hosszú. Biztos, hogy a kilógó, vastag kerekek rá is erősítenek az érzetre és nyilván nem tudom tudományos módszerekkel igazolni, vagy cáfolni magam, hogy kissé bumfordi lett az egész cucc, picit talán karikatúra szerű is.
Mint az jól látható, a motorháztető nyílik. Meglepő módon a motor megmintázása egészen élethű, ez a premiermodell, 1,6 literes, sornégyes, Ford Kent blokkja. Ha megnézitek, a kisautó jobbkormányos. Britanniában pedig 1970-ben ez volt a csúcsmotor – a másik egy 1,3 literes blokk volt.
Ami
az utóéletét illeti, az 1-75 szériában egészen 1976-ig marad,
de már egy metál-sötétbordó árnyalatban. 76-ban még két Twin
Pack-ben is előfordul, mindkettőben narancssárga színben.
A valószínűtlen
Valaki
nagyon szerethette ezt a modellt, mert 1973-ban MB-67 lesz belőle és
Hot Rocker névre keresztelik, ami egy nehezen lefordítható, ámde
igen buta szójáték. Leszerelik a motorháztetejét és egy
valószínűtlenül
nagy V8-as blokkot kap, úgy Mad Max-módra. A bal első kereke
megkapja a jellegzetes pöcköt, ami alulról böködi a
motorblokkot, amitől az ugrál – a tűzfal felőli oldala van
rögzítve valamiféle tengelyen – és buta, csattogó hangot
hallat. Igen, Rola-Matics
lesz belőle. Dragster ide, vagy oda, a korszakra jellemző
vonóhorog megmarad. 1973-ban és 1974-ben metál-világoszöld –
nem nevezném különösebben szépnek –, 1975-től 1977-ig pedig
sötétvörös színű lesz – na ezt viszont nagyon dögösnek
találom.
A dög nagy V8-as blokk csattog és ugrál, ha gurul a gép. Igen, Rola-Matics. A vonóhorog indokolatlan.
Az elmebaj
1982-ben
és 1983-ban visszatér a Hot Rocker, de már Maxi Taxi néven és
csak az Egyesült Államokba. A festést leszámítva teljesen
megegyezik a Hot Rockerrel. Természetesen a vonóhorga ennek is van.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése