1968-at
írunk amikor a korábbi Le Mans és egyéb sikereket hozó Ford GT40 helyére egy új modellt hoz a gyár a Group 6 kategória
(Versenykategória volt a GT autók számára. Az általában 1000
kilométeres versenyeken kiegyenlítődött a kis és nagy
teljesítményű motorok közti különbség és a hangsúly a
megbízhatóságra és gazdaságosságra tevődött át.) előírásainak
megfelelően: A Ford F3L vagy hivatalos nevén a P68 jelű
versenykocsit, azaz a Ford Group Six-et.
Goodwood feeling
A Len Bailey tervezte, Alan Mann Racing építette
igencsak gömbölyű kinézetű kocsit elsősorban Európa nagy
versenypályáira szánják. A motor és a kaszni felépítése is egy későbbi
F1-es autó alapjaival egyezett meg. Szegecselt alumínium önhordó
kialakítású karosszériája volt acél merevítőelemekkel, melyek
a futóművet tartották. Háromliteres nyolchengeres motort kapott
és a karosszériáját szélcsatornában alakították ki. A
kétüléses zárt karosszéria igen alacsony kialakítású volt,
ezért igen jó, Cw0,27 értékkel bírt. A tetőn egy kis ablakot
képeztek ki, hogy minél inkább a nyitott autókhoz hasonló
legyen. A korai példányokon még a visszapillantó is itt az ablak előtt a tetőn volt elhelyezve. Később – némi
szerencsétlenségek után - a még nagyobb stabilitás és
leszorítóerő érdekében kisebb első és nagyobb hátsó
légterelőket is tettek rá. A hűtőt előre tették, ezért később
a levegőnyílást meg kellett nagyobbítani a hatékonyabb hűtés
elérése érdekében. Két flexibilis tankja volt a két szélén.A
kocsi végsebessége 350km/h volt. A Ford Cosworth DFV V8 motort a
hosszában a fülke mögött erősítették a karosszériához,
tartószerkezeti szerepe nem volt. A kornak megfelelő Forma 1-es
elvek szerint teljesen független kerékfelfüggesztése volt.
Kétségtelenül nagyon lapos és áramvonalas
A
rövid tesztek után a kocsi első versenye az 500 mérföldes Brands
Hatch-i futam volt. Az összesen három épített példány közül
az egyik indult a versenyen és végig vezetve a második legjobb
köridőt futotta. Azonban a verseny vége előtt motorhiba miatt
kiesett. A további versenyeken is sorozatos problémák jöttek elő.
Ennek ellenére a csapat erősen bízott a kocsi sikerében, mivel a
műszaki hibák ellenére, amikor a kocsi versenyben volt igen
kimagasló teljesítményt tudott nyújtani. Pénzügyi problémák
és a Ford hezitálása miatt a kocsi végül is nem futott be
versenykarriert, de a „mi lehetett volna belőle” kategória
egyik legszebb példánya lett. Három példány van belőle jelenleg
is, Goodwoodban szokták mutogatni az éves vonuláson.
Bár nem az eredeti színe ez, de nagyon szép meleg zöld árnyalata van ennek is
A
Matchbox által megformázott kis Ford hozza az eredeti autó
nagyszerűségét, ami elsősorban a formai kialakításra értendő.
Mivel az eredeti autó nem volt sikeres a versenypályán, ezért ma
nem is annyira ismert, viszont a dizájnja még mai szemmel is
teljesen profi, érdemes volt kicsiben is megjelentetni 1969-ben.
Ekkor még ismert is lehetett, hiszen párhuzamosan a versenypályákon
is futotta köreit. A zöld mindig is az angol versenyautók színe
volt, talán ezért is jelent meg alapszínként a zöld. Igaz, hogy
metálos, igaz, hogy nem az az árnyalat de mégiscsak zöld. Később
több színben is kiadták, többféle versenyszámmal az elején.
Volt szögletes és kerek matrica is köztük. Ezek között akadnak
meglehetősen ritkák is, például az első kocsikon a kör alakú
mezőben a hetes szám ilyen.
A hátsó rész nem teljesen hű a valósághoz
A
karosszéria kialakítása jól követi az eredeti kocsi nyúlánk
formáját. A legelső változatot mintázták meg, a
karosszéria módosítások ezért nincsenek rajta még. Egyedül a
tetőablak hiányzik, csak a helye van kijelölve. A hátsó lámpák és a
kipufogók köszönőviszonyban sincsenek a valósággal. Mintha a
hátsó fal magassága kissé nagyobb, magasabb lenne (lejjebb kezdődne) a valóságban (a két nyílás a kipufogók mellett csak
a későbbi verziókon került rá). Az elején a lámpák alatti
kerek – talán index - lámpa és mellettük levő kerek levegőbeömlő nyílások
hiányoznak a modellről, még jelzés értékkel sem karcolták
bele (igaz, ezek egy későbbi verzió jellemzői). Az ablaktörlő és a belső elrendezés a helyén van, csakúgy
mint a fölső légbeszívó rések. Az első kerekek között, a
légbeszívó nyílást is körbefutó karosszériaelem illesztési
vonal túlságosan hangsúlyos, bár kétségkívül a helyén van,
ott és úgy. A hátul fönt levő dupla hűtőrács is valószínűleg
még az első példányok jellemzője, mert miután az eredetire
rákerültek a hátsó stabilizátor spoilerek, egyetlen képen sem
lehet ott nyílást látni.
Jó
belegondolni, hogy egy hangulatában és stabilitásában is jól
eltalált kisautót tarthatunk a kezünkben. Bár az én példányom nem makulátlan, lévén az eredetivel közel egyidős, de m indig jó ránézni és elképzelni egy korabeli verseny hangulatát. Egy olyan korszak
versenyeinek emlékét melyek még valóban a küzdésről, az
izgalmakról az autó-autó elleni harcról szólt.
Még a motorimitáció is a helyén van
Arányok, formák, élek, vonalak, görbék mind a helyükön
A beltér is rendben van
Az ős mellett egészen újszerűnek hat
Kár, hogy nem lett sikeresebb és nem ismerhettük jobban
Tökéletes a modell
2 megjegyzés:
Alapvetően sohasem szerettem ezt a kisautót. Versenyautónak sohasem volt elég harsány, utcai autónak meg nyilvánvalóan elképzelhetetlen. Pont ezért a mai napig nincs nekem belőle - már ha jól emlékszem. Pont azt szeretem az átalakításaidban, hogy vagy teljesen megreformálsz valamit, ami fényévekre kerül az eredetitől, vagy mint most is, olyan leheletfinoman nyúlsz hozzá, helyezel el apró részleteket, hogy ha nem ismered az eredetit, akkor sokszor meg sem tudod mondani, hogy ez nem az eredeti állapot, ezen biza' változtatva lett. Most is elérted azt, hogy így, ebben az állapotban nekem ez kéne. 8-) Szép munka, jó leírás, köszi!
8-))
Megjegyzés küldése