A prototípusokból, illetve koncepcióautók alapján készült Matchboxok közül talán a Lamborghini Marzal
a legkevésbé misztikus. Ez a kocsi talán a leginkább dokumentált
és hozzáférhető. Ferruccio Lamborghini az akkoriban gyártásban
levő kétülésesek, a Miura és a 400GT mellé szeretett volna egy
négyszemélyes, nagyobb, de elegáns modellt is felvenni a gyártásba.
Ez az igénye vezette őt a Bertone Studiohoz, ahol is elkészítették
neki ennek a korát megelőző, mégis hétköznapiban is teljesen
elképzelhető kocsi terveit.
Ilyen kategóriájú autók csak úgy előtűnnek a semmiből... és sajnos ugyanarra tűnnek tova
Ready to Manufacture
A terv jónak tűnt és az 1967-es
Genfi Autószalonra elkészítették a teljes méretű, működő (!)
prototípust. A kocsi megvalósítására még merész dolog volt
gondolni, hiszen számos olyan megoldást tartalmazott amelyek
sorozatgyártásra még nem voltak érettek. Gondoljunk csak itt a
két hatalmas, felfelé nyíló, szinte keret nélküli üvegajtóra,
az üvegtetőre, a hatalmas ablakfelületekre. Mégis a kocsi
működőképes volt, olyannyira, hogy mozgás közben is meg
lehetett figyelni a bemutatók alkalmával. A kocsi ismertségét az
hozta meg amikor Rainer monacói herceg és felesége az 1967-es Monacói Grand Prix futam megnyitásakor végigment vele a pályán. A
benne ülők számára viszont inkább szenvedés lehetett. Egy videó itt a kocsi mozgásáról, melyben kiderült, hogy elég nagydarab járgány volt.
A
TP200 kódú kocsi, a Miura meghosszabbított padlólemezére készült.
Ennek a hátsó tengelyvonala mögé helyezték el keresztben a Miura
hosszában kettévágott V12-ét. A sorhatos, ötsebességes,
kétliteres motor 175 lóerős volt. A súlyeloszlásnak nem tett jót
ez a megoldás, bizonytalan lett az úttartása a hátsókerék hajtású
kocsinak. A tank és némi csomagtartó előre került, míg a hűtőt
hátra tették. A Bertone által épített kocsi megjelenése nem
hozott egyértelmű sikert Lamborghininél. Túlzottnak találta
többek közt a több, mint 4,5 négyzetméter üvegborítást a
kocsin. Emiatt a légkondicionáló alapfelszerelés lett benne,
viszont egy-egy kis elefántfülön kívül nem volt nyitható
ablaka. A kocsit sorozatgyártásra tervezték, tehát a kaszni acél
részei elég merevek voltak az üveg megtartásához. A kocsi belseje elég tágas volt négy személy részére akik a különálló,
ezüstösen csillogó bőr ülésekben ülhettek. A fölfelé nyíló
ajtónak köszönhetően könnyű volt a ki- és beszállás is. A
talpig üveg oldalfal teljes betekintést engedett a bent ülők lábára (is). Ez sem tetszett a megrendelőnek. Az ajtók mechanikája a motortér hátuljában keresztben elhelyezett rúgókból
és kormányműhöz használt kardántengelyekből készült
bonyolult szerkezetre sikeredett. Ez sem igazán sorozat érett
megoldás. Bertone abban az időben hatszögkorszakát élte, így
ebben a kocsiban is – következetesen – megjelenik mindenhol a
méhsejt szerkezet. A rácsoktól kezdve a dekoráción és
kapcsolókon át egészen a műszerekig, minden hatszögalakú. A
motorházfedélen levő feketére színezett alumínium hatszögprofilú rácsozat a motor hűtését hivatott segíteni,
valamint, - mivel nem volt hátsó ablak, a hátratekintés is ezen
keresztül történt(!), ami szintén nem egy szériagyártásra érett
megoldás, ezt be kell látnunk.
(Az alcím egy kikacsintás az informatika világába. Így hívják - legalábbis a Microsoftnál biztosan - azokat a próbaverziókat, amik a tesztelési fázis utolsó stációját jelentik és a cég ezt szánja gyártásba - CD/DVD gyárba - küldeni. A jelentése pedig csak annyi, hogy "gyártásra kész". Sam. Joe)
A
kocsi igencsak lapos elejére, a fekete gumi lökhárító és az
alumínium csomagtérfedél közé kétszer három quartz-jodid lámpát
helyeztek. Akkoriban ez volt a legkisebb, de nagy fényerejű lámpa.
A Gandini vezette formatervezésnél és a részletek kialakításánál
a dinamikus és gyors autó hatás elérése volt a cél. Jóllehet a
Marzal nem került sorozatgyártásra, de a két évvel később
megjelenő Espada az alapkoncepció mellett, nagyon sok részletet
hordoz magán belőle. Az eredeti kocsit nemrég adta el a Bertone
Studio 1,3 millió euróért.
És
most következzen az én Marzalom története. Szokás szerint hozzám
egy erősen lejátszott példány került. De nem volt reménytelen, az
már látszott. A kérdés az volt, hogy miként lehetne megújítani. Jobban megnézve rá kellet jönnöm, hogy a jó formájú
és hitelesen megszobrászkodott kocsinak egy nagy hibája van. Nem
olyan szemet szúró, ha valaki nem ismeri tüzetesen a kocsit, de
nekem egyből feltűnt - talán mert gyerekkorom óta van egy 1/43 méretű, viszont agyonjátszott, sokszor szerelt,
tehát jól ismert példányom belőle. A tető nem üvegből van!
Kispórolták a tetőn levő lemez kivágását. Gyaníthatóan
statikai-mechanikai okokból, mert a vékony oszlopok biztos idő
előtti töréshez vezettek volna. Ami valóságban lehetséges a
jobb anyagminőséggel és méretezett acélprofil kialakítással az
ilyen léptékben képtelenség. Vagy mégsem? Egyedi megoldásként
létrejöhet egy ilyen verzió.
Érkezési állapotrögzítő fotósorozat. Van itt minden hiba: a roggyant keréktől a törött és átlátszatlanná vált ablakon át a mély barázdás és ragyás kaszniig
A tetőkivágás fázisai: körbefúrás a határoló élektől befelé, a lemez kitörése, a helyes nyílásforma kialakítása és becsiszolása végül a fényezett karosszéria
Neki is láttam a szétszedés és
tisztogatás után a tető kivágásának. Az átalakítási
sorozatban ismertetett fúrásos módszerrel „vágtam körbe” az
eltüntetendő részt, jó ráhagyással. Szerencsére a tetőablak
kontúrja rajta volt a tetőn, így azt nem kellett rárajzolnom.
Miután a nagyja kiesett, következett a reszelős fázis. Nem kis
munkával kellett leszednem a maradékot. Viszont így nagyon
pontosan lehetett kialakítani a helyes alakot. Ha már
léptékhelyesen és részlet azonosan közelítünk az eredeti és
egyetlen példány felé, akkor az autó legyen fehér. Nem értem
egyébként a buta színeket, amikben kiadták ezt a modellt. Még jó, hogy vonóhorog nem került rá, csak versenymatrica (!).
Meg persze kosz és lakástörmelék is akadt benne bőven
A
szélvédő annyira narancssárga, vastag és elöregedett volt, hogy már
nem illett a kis filigrán koncepcióba, ezért egy egész más autó
szélvédőjét faragtam be a helyére. Az oldalüvegeket is külön
készítettem el, csak a hátsó, egyébként jól eltalált rácsot
használtam fel feketére festve. Az első és a hátsó
lámpakialakítások korrektek, azokkal nem kellett különösebben
foglalkozni a festésen kívül. A belső teret festettem át
bézs+csillogósra, hogy ez is jobban hasonlítson az eredetihez.
Amúgy az üléseket és a beltér osztását igyekeztek pontosan
kialakítani, bár az eredeti ülések jóval kecsesebbek.
Ez a forma nagyon ott van
A belső rész kimunkáltsága és az ülések csillogása csak egy ilyen üvegtető-üvegajtó kombón át érződik igazán
Nem
várhatjuk el, hogy ilyen kis méretben is megjelenjen az a rengeteg
finomság, technikai érdekesség, precíziós dizájn ami az eredeti
autón látható mindenhol. A kis átalakítással azonban egy fokkal
jobban közelítettünk a valósághoz. Az eredeti kocsi önmagában is nagyon érdekes, mint formáját, mint anyaghasználatát tekintve. Ehhez próbáltam egy kicsit közelebb vinni a kis Marzalomat.
Áramvonalas és lendületes minden eleme
Talán a hátulja a leghagyományosabb része, de a valódi képen azért el lehet mélyedni az érdekes megoldásokon
Valóságban azért jóval laposabb ennél
Besuhan a képbe
Az aszimmetrikusan elhelyezett három lámpa és az ügyesen elrejtett első indexlámpa igazán csak a valóságban élvezhető, de itt is látszik talán
A jövő ködébe veszve
Áttetsző és filigrán autó, szinte nincs is benne anyag az üvegen kívül
2 megjegyzés:
Sam Joe, Kösz a kiegészítést!
Az övvonal alatti üvegezést sohasem értettem, hogy mit akarhatott vele a Bertone stúdió. Sérülékeny, funkciótlan - ha csak nem az volt a szándék, hogy be lehessen nézni a csajok szoknyája alá -, de legalább ettől is olyan lesz az autó mint egy sütő.
Ha nem mondod, az életben nem veszem észre, hogy a fényszórók nem egymás mellé vannak rendezve! A tetőkivágás nagyon szép lett, a szín - azon túl, hogy ez az eredeti -, a "kevesebb több" tipikus esete. Gratulálok!
Megjegyzés küldése