Amikor
e posthoz válogattam az előzményként linkelhető korábbiakat,
pontosabban kerestem az ide illő modelleket, akkor rájöttem, hogy
már majdnem
kikiáltottam egy első generációs Mustangot az 1:64-es méretarány
királyának. Csak azért nem hibáztam, mert ott szerepelt a
„legjobb” előtt egy másik szó is a jelzős szerkezetben. Az,
hogy „eddig”. Jól tettem.
A
legeslegelső
Amikor
a
legendás Ford Mustang történetéről írtam a legelső itt
szereplő póni kapcsán, nem tértem ki a történet „1964 és
feledik évi” részére, mert akkor nem tartottam fontosnak és
álmomban sem gondoltam volna, hogy ilyen keltezésű kisautó kerül
a kezembe. Nos, pont ez történt. Tehát a történet nagyon
röviden, amivel adós maradtam: A legelső Mustangokat öt hónappal
az 1965-ös modellév hivatalos kezdete előtt hozták ki. A
sorozatgyártás 1964 március 9-én kezdődött a Michigan állam,
Dearborn városában található Ford üzemben. Az autó hivatalos
premierje meg bő egy hónappal később, 1964 április 17-én, a
Világkiállításon volt, New York-ban. Bár a VIN-jük (VIN
– Vehicle Identification Number, minden az Egyesült Államokban
forgalomba hozott gépkocsin kötelezően szereplő azonosítószám.)
alapján ezek a korai autók is 1965-ös modellek, 1964½ modellként
szoktak rájuk hivatkozni. Röviden összefoglalva: Ezek a legelső
Mustangok. Ezt mintázták meg a Matchboxnál egy speciális
sorozatban.
1964½ évi Mustang katalógus. Tessenek kiélvezni és az apró részleteket is összehasonlítani a modellel!
Matchbox
Collectibles Motor Trend
Őrülten
nehéz egy mondatba foglalni, hogy mi
fán is terem a Matchbox Collectibles márkanév, mert a cég
modellek változatos sorára használta azt. Plusz lehetett az illető
modell postán rendelős, de üzletben megvásárolható is. Talán
akkor lőjük a legkisebb bakot, ha azt mondjuk, hogy speciális
kiadás, jellemzően feljavított, részletesebb kisautókkal, mint
amik a játékszernek szánt, 1-75/1-100, vagy
Convoy szériában szerepeltek, de nem csak ilyenekkel. 2000-ben
a cég kihozott egy 14 tagból álló, „Motor Trend” sorozatot. A
Motor Trend egy
1949 óta létező, amerikai autós lap és a Matchbox sorozat is
az ő logójukat viseli. Azt viszont ne kérdezzétek, hogy a széria
hogy és miként volt beszerezhető! A 14 kisautó spéci dobozban és
abban spéci kis állványon érkezett. Az állványokat össze
lehetett állítani horizontálisan és vertikálisan is – ezt
elképzelni nehéz, de egy NRFB darabról készített fotó
egyértelművé teszi, hogy miről van szó. Nagyon érdekes, hogy az
első generációs kabrió Mustang csak ebben a szériában szerepel,
sehol máshol és itt rögtön kétszer is. A post tárgyát képező
fekete, lenyitott tetejű darab mellett egy zöld, felhúzott
rongytetejű változat is volt a sorozatban, ami legalább ilyen jól
néz ki. Néha nem értem, hogy mi vezeti egy-egy gyártó kezét,
hiszen pontosan tudjuk, hogy egy kisautó megmintázásának
szerszámozása egy vagyon, valamit csak egy szériában szerepeltetni
így elég drága mulattság. Persze az is biztos, hogy ez a példány
tele van nagyon apró részletekkel, ezért túl drága játékszernek,
illetve nem is felelnek meg a szigorú „védjük meg herpeszes
Ödönkét a saját butaságától szabványoknak”. Cserébe gyűjtői darabnak egészen zseniális!
A
király
Szerepeltek e lapokon már első
generációs, lenyitható tetejű Mustangok az 1:6x közeli
méretarányból. A Hot
Wheels „kicsit feljavított, de még mindig játékszer”
értelmezését egyértelműen megeszi reggelire az
eddigi bajnok, Johnny Lightning kiadás. Persze nem ugyanabban az
árligában indulnak és nem is ugyanannak a közönségnek szánják
őket, a JL egy gyűjtői darab. Elégedett is voltam vele, de azt
hiszem nem vagyok vádolható elfogultsággal, hogyha azt mondom,
hogy a Matchbox Collectibles verzió még jobb. Ezen is rengeteg apró
részletet képeztek ki legalább olyan remek minőségben, mint a
JL-on, de pont a kabrióknál igencsak hektikus ponton, a beltérnél
nagyságrendekkel többet nyújt, mint az. Itt minden részletes! Az
ajtópanelek a váltókar, a kormánykerék, a napellenzők. Nagyon
érdekes, hogy mindhárom modell ugyanolyan extrát tud: nyitható a
motorháztetejük, ami alatt ott is figyel az erőmű. Nos, itt is a
Matchbox viszi a pálmát!
Nehéz lesz egy ilyen részletes
modellt felülmúlni, de eddig ebben a méretarányban ez a változat
a király!
Ha az Ördög a részletekben lakozik, akkor itt van neki bőven hol laknia, az fix!
Az a jó a kisautók fotózásában, hogy egészen apró feliratok is olvashatóvá válnak, amihez amúgy óriásnagyító kéne. A "260" az első kerék előtt, a 260 köbhüvelykes, azaz 4,3 literes, 164 lóerős Windsor V8-as blokkot jelenti. Igazi telitalálat, mert ez a blokk csak az 1964½ évjáratra jellemző, 1965-ben egy 289 köbhüvelykes, 200 lovas blokk váltja. A sorozatban ez a leggyengébb V8-as, igaz alatta - teljesítményben és hengerűrtartalomban is - volt még két sorhatos. Szóval ez ízig-vérig pony car és még nem muscle car.
V8.
Fehér falú abroncsok, fekete karosszéria, ezüst dísztárcsák és vörös beltér. Merje valaki mondani, hogy nem gyönyörű!
Ezzel a kis állvánnyal érkezik együtt. Csoda, hogy Telefonos Csávó azon tette ki a boltba?
Itt lakik Ördög úr és a családja. Mármint hogy a részletekben.
Beltér mindig hektikus pont a kabrió kisautóknál. Ez szerintem ebben a méretarányban ötös! A méretes váltóbotról látszik, hogy ezt az autót a 3-sebességes automatával szerelték.
Ilyen lenne, ha meglenne a doboza. (Kép: eBay.com)
Így lehet összepasszintani az állványokat. (Kép: eBay.com)
1 megjegyzés:
Csak azért mert imádok kötekedni. Az orrán a FORD felirat szerintem kissé túlméretes.
http://mustangattitude.com/mustang/1964/1964_00019_03.jpg
Amúgy tényleg szép.
Megjegyzés küldése