Arról
már írtam korábban is, hogy megihletett a hozzám került két
romos kabriónak mondott, de valójában Targa kialakítású BMW, és
átalakítottam őket valódi kabrióvá illetve pickup változatúra.
Ahogy ott már sejtetni engedtem, készült egy harmadik átalakított
verzió is. Tulajdonképpen ha szigorúan vesszük akkor a piros targa változatnak egy másik állapotban való ábrázolása esett most meg
(v4.0).
A papírsablon készítéséhez történik a mintavétel, az ablakív és a leendő tető íve közti rész kell nekünk
Olyan
nyitott autó ábrázolása, amelynek most éppen föl van hajtva a vászonteteje. Ez a dolog nagyon egyszerűen hangzik, de a valóságban
jóval bonyolultabb megoldást igényelt. Egy komplett vászontetőt kellett csinálni a meglévő autóra. Arra a karosszériára amely
azon túl, hogy gyűrött-törött volt, még hiányoztak belőle
elemek is. Konkrétan az egyik „A” oszlop a jobb első tükörrel
kompletten újraépítésre szorult. És itt már dupla izgalomról
van szó, mivel nem csak egy egyszerű(?) oszloppótlásról van szó,
hanem egy teljes elem – a tükör – újraszobrászkodásásról.
Ez önmagában nem lenne nagy térbeli feladat, viszont a mérete
adja a nehézséget. Nehéz, sőt lehetetlen megfogni szabad kézzel
csak csipesszel lehet vele bármit is csinálni. A szokásos sztirol
lapból vágtam ki a kontúrt. Ezt ragasztottam az időközben
visszapótolt oszlop tövébe a megfelelően elkészített
fogadófelületre. Amikor a ragasztó stabilan megkötött,
késtapaszból alakítottam ki a tükör dobozának formáját.
Azért, hogy minél kevesebbet kelljen ezen az apró alkatrészen
csiszolni még képlékeny állapotában enyhén hígítós
vattapöttyel elsimítottam a kialakított felületet. Szinte
teljesen jó lett, csak minimális utómunka vált szükségessé
vele.
A hiányzó elemek a kezdőkészletből, majd a kifaragott pótalkatrészek és végül a helyükre illesztve is látszanak
A fölső tetőrész ívét modellező rész, utána pedig már az összes elem próbálgatása folyik
Ha
ez a rész letudva, jöhet a vászontető, ami jelen esetben
elgondolkodtatott egy kicsit. Miből is volna jó megcsinálni ezt a
szabályos síkokkal nehezen meghatározható, inkább a kifeszített vászon esését mutató alakzatot. Az egyik fölmerült verzió a
papírmasé volt, amire történt is kísérlet, de végül is nem
hozta a várt eredményt. (De ettől függetlenül nem elveszett a
technika, ha van jó eredeti sablonunk. Most nem volt ilyen.) Ekkor
jött a „B” verzió, a jó öreg sztirol. Most megmutathatja egy
újabb oldalát is. Eddig jobbára sík felületekhez használtam, ám
most sík nem is annyira lesz benne. Tehát ívelni kell majd
mindenütt. És ezeknek az ívelt síkoknak paneleknek kell majd egy
adott, közös ív mentén találkozniuk. Ábrázoló geometriát
kedvelő kevesek részére: ívelt felületek metsződésének
kiszerkesztése. Ugyanez a másik oldalon is, szimmetrikusan.
Nagy segítséget ad ez a fogó a ragasztott részek rögzítéséhez vagy csak akár a hiányzó harmadik, negyedik kezem pótlására. A súlya tömege pont elég az alkatrészek lenyomásához és az íves hegye pedig olyan helyekre is be tud nyúlni ahol mást nem tudnék kitámasztásra használni. Azon kívül még szimmetrikus is ami azért jó mert nem húzódik el egyik oldalra sem a súlyától.
Az összeragasztott tetőidomok még a kivágott ablakok nélkül, jobb oldalt pedig már illesztgetem az oldalsó ablakkivágást a meglévő hátsó ablakhoz
Időközben kivágtam a hátsó ablakot is. Ezt azért nem az elején vágtam ki (amikor még síkabb volt az egész elem), mert a felragasztás után lehetett szépen középre+párhuzamosan beilleszteni a nyílást. A kivágási technika elmagyarázása itt található. Rémisztő, de hatékony.
A rögzített, kivágott és összetapaszolt tetőrészek várják, hogy megkössön a tapasz és lecsiszolhassam
Papírsablonok
gyártásával kezdtem. Vágás, hajlítás, ragasztás, próba. Egy
párszor. Míg végül kialakult a közel jó sablon, ami alapján
már a műanyag lemezt is kivághattam és a finom hajlításokat
követően össze is illeszthettem. Jó ez az anyag, jól hajlítható,
vágható, ragasztható. A rögzítőragasztást követően belülről
is megragasztottam, odaolvasztottam egy kis ragasztót az élekhez a
stabilitás érdekében, majd az éleknél kívülről kitapaszoltam.
A keményedés után lehetett már csiszolni, és a végső formáját
alakítgatni, ablaknyílást vágni bele. Ez így most egyszerűnek
tűnik leírva, de elárulom, hogy ebből sem egy-két próba volt,
hanem kicsit több, mire így összeállt. Mindeközben illeszkednie
kellett (próbálgatások hosszú sora) a meglévő tetőhöz,
ablakívhez is. Miután elfogadhatónak tűnt a dolog, befedtem a
fülke tetejét is és fölragasztottam a kész tetőt. Most már
egybe lehetett az egész rendszert tapaszolni és csiszolni. A festés
után kapott egy ablaküveget. Fehér lett, mert ez adja a legjobb
kontrasztot a fekete tetővel és a lényegre tereli a tekintetet.
A
kocsi többi részével nem kellett annyit foglalkozni. A kevéske
karosszéria egyengetésen és belső tér „kárpitozáson” túl,
minden maradt a régiben. A változatosság kedvéért egy
újraértelmezett Siku kerékszettet kapott végül.
Jó
így látni a BMW, most már teljes, targa alapú sorozatát egyben.
A variációkat, hogy melyik milyen hatást vált ki a szemlélőből.
Esős idők járnak, ha egy kabriónak fent van a vászonteteje
Fehérek+feketék játéka
Meglehetősen követi az íve az eredetiét
Az "üveg" itt is műanyag, mint az igazinál
Érdekes így profilból már maga az alapjármű is. Egy tanulmányt megérne az eredetivel való összevetése
A testvérei között
Így teljes a kép. Egyelőre...
A BMW orr az mindig nagyon ütős, akármi van is mögötte
Itt mérhetők a hátsók közti különbségek
Piros/fekete, fehér/fekete
Lényeges nézet, ahol látszik, hogy milyen a tető a többi állapotban. A lapos szélvédőnek köszönhetően még a kifestett beltér egy részét is láthatjuk
A belső tér bőrkárpitozásának imitációja itt éppen nem látszik, ugyanis felhajtották a vászontetőt
4 megjegyzés:
"...kabriónak mondott, de valójában Targa kialakítású..."
A Baur Cabrio érdekes egy állat, az biztos! Félig Targa, félig rongytetős.
Tetszik az eredmény! Ügyes vagy!
8-)
Amúgy akit érdekel a Targa mibenléte katt ide: http://en.wikipedia.org/wiki/Targa_top
Sehr schön
Megjegyzés küldése