2010/05/12

Matchboxon kívüliek: Hungarocamion Rába szerelvény

A minap jártam sógoroméknál, aki előkereste a padlásról a gyermekkori kisautóinak maradékát. Amiként az szerintem a legtöbbünknél stimmel, hogy ő is jóval többre emlékszik, mint amennyit a cipős doboz rejt, magyarul elkallódott pár darab az idők folyamán. Szerencsére vigyázott rájuk, így viszonylag jó állapotban fent maradt a többségük, főleg az ömlesztett tárolást is figyelembe véve. Ráadásul a megmaradtak közül akad néhány érdekes és/vagy szép darab, amiket hamarosan be is mutatok nektek. A személyes kedvencemmel kezdeném a sort, ami nem más, mint egy Hungarocamionos Rába 831(?)-es nyergesvontató.

Mára ugyan kikoptak ezek a teherautók az utakról, de szerintem azért nem sok mindenkinek kell bemutatni. A Rába nevet még mindig nagyon sok jármű hordozza magán, ugyanis sorra visszaköszönnek az Ikarus buszokon, amiknek a műszaki hátterét többnyire a Rába gépgyár termékei alkotják. A cég a hatvanas években kezdték a teherautó gyártást, mégpedig MAN licenc alapján, hamarosan azonban saját gyártású motorokkal szerelték járműveiket. Az idő előrehaladtával már teljes egészében saját tervezésű és gyártású teherautók hagyták el a gyár területét, azonban fülkét sohasem terveztek rájuk, azt mindig vették, főleg a MAN-tól - aki pedig a francia Saviem-el állt kapcsolatban. Egy időszakban a DAC-ROMAN szállította a fülkéket, aminek minősége nem ért fel a MAN-féle változatokkal. Az ilyen fülkékkel szerelt példányokat az akkori cégvezető, Horváth Ede után sokan csak Edének becézték. Később visszatértek a német cég termékeihez, a most bemutatott darab viszont az Edés érából származik.

Biztos van olyan akinek ismerős ez a darab - netán rendelkezett is egy ilyennel -, én sem most találkoztam először vele, ugyanis a szomszédomnak is volt egy ilyen példánya, ennél lényegesen rosszabb állapotban. Sajnos nulla infót találtam arról, hogy ki gyártotta, de feltételezésem szerint valamelyik magyar cég terméke lehet - a modellen sincs semmi információ. Nem sok példány maradhatott fent belőle, nem túl strapabíró darab, ugyanis teljes egészében műanyagból készült - mert ez műanyag -, egyedül csak a kerekek tengelyi vannak fémből. Az elemeket ragasztással illesztették össze, ami a fehér részeknél helyenként előbukkan - legalább is ott jobban szemet szúr. A kidolgozása nem bővelkedik a finom részletekben, de a minimálisan elvárható dolgok megvannak, mint például a fellépők, a hűtőrács, az üzemanyag és levegő tartályok, felemás felnik, hátul dupla kerék. Ugyan a sárga légterelőtől nem látszanak nagyon, de a tető bordázata és a szellőző nyílás is ott van, az utastérben pedig van két ülés, műszerfal és kormány viszont nincs. A márkajelzéssel tarkított fehér dekorcsík matrica, amint pótkocsi két oldalát is így dekorálták. Az utóbbi egy háromtengelyes alvázú kivitel, ami egy hűtőkonténert kapott felépítményül. Előbbi extraként kapott két pótkereket, az utóbbi sem csak egy darab téglatest, ugyanis az elejére kapott egy "hűtőgépet", a fenekén pedig nyílnak csukódnak az ajtók. Egyszerű kis műanyag játékszer a nyolcvanas évekből, de megvan a bája - amit hungarikuma is fokoz -, gyerekként simán elcseréltem volna egy-két Matchboxomat egy ilyenre.

Hungarocamion Rába szerelvény
Az egyik felni elkallódott az idők folyamán
Semmi "felesleges" részlet
Hűtött a pótkocsi
Nyílnak, de inkább nem piszkálom, úgy is üres
Bemutatom Edét
A vonópöcök a nyereg közepén kapott helyett
Csak a tengelyek vannak fémből
Egy kis extra a pótkerék, ám a felni a vontató első kerekeire való
Az eredeti (sajnos nyergesről nem találtam képet)

8 megjegyzés:

Sam. Joe írta...

Hú mennyire szerettem volna én ilyet gyerekként! Milyen verziókra emlékeztek még? Abban biztos vagyok, hogy ponyvás - sárga ponyvával - biztos volt. Valaki tud valamit a gyártóról esetleg?

Charlie Brown írta...

off: Most vagy ez a poszt ugrott előre több napot, vagy én kerültem téridőkontinuumanomáliába.

porsche írta...

Csak egy rövid ideig volt kint, egy félresikerült mentés miatt.

snake peti írta...

Itt nálunk a Zala Volánnak van egy gyönyörűen felújított Edéje, ebben a klasszikus Ede türkíz színben, buszvontatóként funkciónál, jó látni mikor mögé van csapva a csuklós Ikarus, Ede meg emeli az elejét gázadásra, sziszeg meg sipol, és ömlik a fekete korom a kéményéből:) Majd lövök róla képet ha látom.

Amúgy itt van egy másik Rábáról pár részltesebb fotó:

http://kamionszim.hu/page.php?8

klarky írta...

Én a napokban a lemezárugyár féle Rábát találtam meg a lomosban, Magyar Postás felépítménnyel.

Amúgy szerintem Rábát DAF fülkével is gyártottak, nem csak MAN-nal. Ha jól emlékszem.

Névtelen írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.
vancello írta...

Nekem Volt ilyen és a zöld aljú, sárga ponyvás is. Imádtam. Sajnos nyoma veszett.

Névtelen írta...

Üdv ha valaki olvassa még ezt a cikket én is örököltem pár darabot ,
akit érdekel itt van képem róluk.
http://kepkezelo.com/images/v6udd2bd7g8mv2kystz0.jpg