A regular wheel éra végén-közepén számos kis léptékű, főként, de nem csak brit teherautó volt az 1-75 sorozatban. Közös ismertetőjegyük, hogy borzasztóan nehéz róluk bármiféle információt felkutatni típusismeret nélkül, mert a Matchbox jellemzően elintézte az elnevezésüket olyasmivel, hogy „Leyland tartálykocsi”. Vagy én javulok az efféle keresésekben, vagy egyszerűen csak mázlim volt, de üdítő kivételt tudok mutatni!
AEC Mammoth Major 8
Nem
is sejtitek, hogy mennyire sok munka van ebben az alcímben! Nem volt
egyszerű rájönni, hogy amit a Matchbox megmintázott, azt így
hívják. Miután tudja az ember, hogy mire keressen, már könnyebb
dolga van. Az Associated Equipment Company-t 1912-ben alapították.
A buszok és teherautók gyártásával foglalkozó céget a Leyland
1962-ben kebelezte be. A hosszú cégnevet csak nagyon ritkán
használták, a termékek a leggyakrabban AEC néven futottak, de
különböző piacokon ACLO, UTIC-AEC, Barreiros AEC típusneveken is
futottak. Buszgyártóként az első világháború előtt
jeleskedtek leginkább, hiszen ők gyártották a brit főváros
tömegközlekedési járműveit, míg a háború alatt a
legtermelékenyebb teherautó beszállítója volt a cég a brit
hadseregnek. A második világégés alatt közel 10 000 járművet
szállított a brit erőknek. A háború után ismét a buszokban
jeleskednek, az
ikonikus Routemastert a Matchbox is megmintázta.
(Kép: TrucksPlanet.com)
A Mammoth nehézteherautó sorozatot 1930 és 1978 közt készítették, számos kivitelben. A Minor nevet a sorozat háromtengelyes, 6 x 2 hajtásképletű (a hatból két kerék hajtott) járművei kapták. A Major néven pedig a háromtengelyes, 6 x 4 képletű Major 6-ek, illetve a négytengelyes, 8 x 2, vagy 8 x 4 képletű Major 8-ak kapták.
Megrakott Mammoth Major 8 mászik hegyet Máltán, 2011-ben.
Amit a Matchbox
megmintázott az egy késői modell, a cég Leyland általi
bekebelezése utánról. Ezt onnan lehet tudni, hogy már az
előre billenthető „Ergomatic” fülkét kapta, mint az
összes, már a Leyland alá tartozó márka – ahogy erről az
MB-32 Leyland Petrol Tanker-ről szóló postban értekeztünk. A
28/30 tonnás, Mammoth Major 8 mindkét hajtásképletű (8 x 2, 8 x
4) változata egyaránt az AEC AV760-as, 212 lóerős, soros
hathengeres, négyütemű dízelmotorját kapta. Ez hat-, vagy
tízsebességes, gyorsítóáttételes (overdrive) váltón keresztül
hajtotta meg a kerekeket.
Így szól az AEC AV760-as motor. Óvatosan a hangerővel!
Élt mindössze három
évet
Nagyon
rövid karriert futott be az 1-75 szériában a nyolckerekű dömper.
1969-ben debütál gombkerekekkel, vöröses-narancs színű fülkével
és alvázzal, szürke dömperplatóján „Douglas” matricával.
Ez sikerült valahogy a ritkább változatnak én eddig csak képen
láttam. 1970-ben követi a citromsárga-szürke kombó, Pointer
felirattal és RW kerekekkel, 71-ben pedig ugyanez vékony
Superfastokkal. Ez utóbbi kettőt láthatjátok ebben a
bejegyzésben. Azt
hiszem a Lesney nagyon bepánikolt a Hot Wheels-től akkoriban és
idő előtt nyugdíjazott olyasmit, aminek bőven lett volna még
létjogosultsága az 1-75 sorban – így az AEC dömpert is.
Az „Ergomatic” fülke miatt édes testvére a fentebb már linkelt Leyland Petrol Tankernek, de közel sem ugyanaz az öntvény. Sőt, ha azt vesszük, az MB-35 Merryweather Fire Engine-el – és annak derivátumaival – is osztoznak közös géneken. Nem tudom mennyire lehetett akkoriban „csalni” a tervezéssel, hogy a fülkerész, mindegyiken ugyanaz, úgyhogy nem tudom eldönteni, hogy ez mennyit nyomott a latban. Érdekes, hogy a Leyland orrán és ennek az AEC-nek is ott díszeleg a gyártó neve.
Patinás, régi darabok, egyértelműen csak „filler” minőségben, de még így is örülök nekik. Nem sok esélyét látom, hogy az 53/52-éves kis gyöszökből lesz nekem szebb, de soha ne mondd hogy soha!
Regular Wheel és SuperFast verziók. Az orrukon ott az AEC felirat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése