2022/09/28

Motormax Toyota Hiace Van

Drága vanitiszes sorstársaim! Hosszú-hosszú szünet után újabb anonim gyűlést celebrálunk - vagy mit is kell csinálni az ilyesmivel -, ezúttal egy jelentős magyar vonatkozással is bíró járműről, egy a másodvonalba tartozó gyártótól.

HiAce
A Toyota HiAce negyedik generációját (H100) 1989 és 2004 közt gyártja. A 3-, 4-, és ötajtós kivitelekben is készülő teher- és személyszállító igazi világautó, szinte az összes kontinensen forgalmazták. Az „elől morog, hátul kapar” kivitelén kívül létezett 4x4 hajtásképletű változata is. Benzinmotorokból a kínálat igencsak színes volt: négyhengeresek 2-, 2,4- és 2,7 literes változatokban, 3,4 literes V6, illetve az eleve mentőautónak készülő verzióban négyliteres V8-as dolgozott. Dízelekből csak sornégyessel kínálták, 2,4-, 2,5-, 2,8-, és háromliteres hengerűrtartalmakkal. Automata váltóból négysebességes, kéziből ötsebességesekkel társították össze. Gyártásának 15 éve alatt két ráncfelvarrást is kapott.

A hazai vonatkozását szerintem már kitaláltátok már a címnél: a rendszerváltás környékén – egészen pontosan 1990-ben álltak szolgálatba az első példányok – első generációs HiAce-ekre cseréli a Magyar Mentőszolgálat az akkor már őskövületnek számító, lengyel Nysa szállító- és esetkocsikat. Ezzel hosszú időre a hazai utcakép részeivé váltak a Toyota mentők.

Toyota HiAce mentőautó az OMSZ flottájából. (Kép: Kresz Géza Mentőmúzeum)

Első kézből származó információm is van róluk, lévén egy barátom akkor mentőápolóként szolgált. Természetesen örültek a modern, „nyugati” – földrajzilag ugye meg pont hogy keleti, a gyártásuk japánban folyt, több helyen is – járműnek, de hiányolták a Nysa tágasságát, leginkább rövidnek találták a Toyotát. Egy belsős poén is futott akkoriban. Pont a Toyoták kapcsán – legalábbis én így tudom – vezették ki az esetzászlót, ami a mentők megkülönböztető jelzés készletének részét képezte a villogó kék fényen és a hangjelzésen kívül. A piros zászlót éjszaka külön lámpa világította meg. A mentőautók személyzete azzal viccelődött, hogyha langaléta pácienst visznek, akkor nyitva hagyják a hátsó ajtót és megtartják az esetzászlót, csak majd a beteg lábának nagyujjára kötik majd. A kétliteres, 101 lovas benzinmotorokkal szerelt, ötsebességes váltós Toyoták másfél évtizedig szolgáltak.

Az OMSZ flottáját Magyarországon építették mentőautóvá, a kocsik alap – bár ablakos – teherkivitelben érkeztek. 1992-ben a Toyota bemutatta a HiAce eleve mentőautónak szánt verzióját. A HiMedic nevű járműben az első generációs Lexus LX 400, 4-literes V8-as blokkja dolgozott. A gyártónak az adta az ötletet, hogy a HiAce-t nem csak Magyarországon fogták be mentési célokra – például a hasonlóképp „tőkeerős” Bangladesben is – és mindenhonnan pozitív visszajelzést kaptak. A HiMedic magasított tetővel készült és 1998-ban már az ezredik példányt szállította le belőle a Toyota.

A műszakilag fájdalmasan elavult Nysákat váltották a Toyoták. A Nysa még esetzászlóval, amit - úgy tudom - pont a Toyoták kapcsán nyugdíjaztak. Az OMSZ üzemi lapját is így hívták. (Kép: Kresz Géza Mentőmúzeum)

Motor Max, Hong Kong
A Hongkongi illetőségű cég hivatalosan még csak egyszer szerepelt nálunk, bár a Mondo Motors márkanéven futó Pagani Zondát is ők gyártották. A honlapjuk erre található és látni fogjátok, hogy a másodvonalbelinek számító gyártó nagyjából minden méretarányban gyárt cirka mindent. Úgy tűnik, minél nagyobb a méretarány, annál jobb a minőség, a „Super Wheels” címke alatt futó, 1:64-es járgányaikban óriási a szórás. A Zonda és a Lamborghini Gallardojuk jó, de aztán óriási a szórás az „elmegy” és a „borzasztó” közt.

Első ráncfelvarrás utáni HiAce Ausztráliából. A Motor Max ezt mintázta meg. (Kép: Wikipédia)

A Toyota HiAce-ük is leginkább az „elmegy” kategória. A kanárisárga furgon a jobb oldalon hordja a kormányát és az első facelift jegyeit viseli magán. Ami az apró részleteket illeti, meglepően jó – lásd a mellékelt képet az eredeti járműről –, de a kerekei nyilván lehetnének sokkal szebbek. Ami a minőségét illeti, nos ez is „oszlopot szállít”, mint manapság annyi Matchbox. Amit a Mattel márkájánál abszolút az igénytelenség csúcsának tartom, azt a Motor Maxnál elfogadom, amit az árcédulán olvasható összeg indokol. Különösen úgy, hogy ez a példány az egyik online pénztemetőmnél volt akcióban, olyan áron, hogy szinte ők fizettek, csak valaki vegye már meg – gondolom ők is a hazai vonatkozásra apelláltak a készlet beszerzésekor, kevés sikerrel.

Az első ráncfelvarrás utáni HiAce. A kormánya a jobb oldalon van. Elégedett vagyok a kidolgozott részletekkel - nagyon is.

Fedezd fel az apró részleteket! A Wikipédia képéhez hasonló szög. Szerintem teljesen rendben van!

Normálisabb kerekekkel mennyivel jobb lenne!

Az oldalsó tolóajtónak még a sínje is kivehető - természetesen a kormányhoz képest jó oldalon.

Oszlopot szállít, mint a Matchboxok mostanában. Csak épp cirka egyharmadába került. Az ablaktörlő az ajtót is tisztítja. És van némi kiemelés az első-hátsó világítótesteken.

Ebből a szögből akár Matchbox is lehetne. Igen Mattel fiam, beszóltam!

NRFB.

3 megjegyzés:

Névtelen írta...

Igazán linkelhetted volna, ha még elérhető. ;-)

Sam. Joe írta...

Őszintén szólva nem tudom, hogy az-e, de eddig három vásárlásomból tőlük három volt problémás. Oké, orvosolták, de nem tudom őket jó szívvel ajánlani, na. Andris és porsche is azt mondja, hogy hihetetlen pechem van velük, ők teljesen elégedettek és ismerik is a tulajt. :-(

Névtelen írta...

Akkor tudom, ki az eladó. :-)