Drága vanitiszes sorstársaim! Hosszú-hosszú szünet után újabb anonim gyűlést celebrálunk - vagy mit is kell csinálni az ilyesmivel -, ezúttal egy jelentős magyar vonatkozással is bíró járműről, egy a másodvonalba tartozó gyártótól.
HiAce
A
Toyota HiAce negyedik generációját (H100) 1989 és 2004 közt
gyártja. A 3-, 4-, és ötajtós kivitelekben is készülő teher-
és személyszállító igazi világautó, szinte az összes
kontinensen forgalmazták. Az „elől morog, hátul kapar”
kivitelén kívül létezett 4x4 hajtásképletű változata is.
Benzinmotorokból a kínálat igencsak színes volt: négyhengeresek
2-, 2,4- és 2,7 literes változatokban, 3,4 literes V6, illetve
az eleve mentőautónak készülő verzióban négyliteres V8-as
dolgozott. Dízelekből csak sornégyessel kínálták, 2,4-, 2,5-,
2,8-, és háromliteres hengerűrtartalmakkal. Automata váltóból
négysebességes, kéziből ötsebességesekkel társították össze.
Gyártásának 15 éve alatt két ráncfelvarrást is kapott.
A hazai vonatkozását szerintem már kitaláltátok már a címnél: a rendszerváltás környékén – egészen pontosan 1990-ben álltak szolgálatba az első példányok – első generációs HiAce-ekre cseréli a Magyar Mentőszolgálat az akkor már őskövületnek számító, lengyel Nysa szállító- és esetkocsikat. Ezzel hosszú időre a hazai utcakép részeivé váltak a Toyota mentők.
Első kézből származó információm is van róluk, lévén egy barátom akkor mentőápolóként szolgált. Természetesen örültek a modern, „nyugati” – földrajzilag ugye meg pont hogy keleti, a gyártásuk japánban folyt, több helyen is – járműnek, de hiányolták a Nysa tágasságát, leginkább rövidnek találták a Toyotát. Egy belsős poén is futott akkoriban. Pont a Toyoták kapcsán – legalábbis én így tudom – vezették ki az esetzászlót, ami a mentők megkülönböztető jelzés készletének részét képezte a villogó kék fényen és a hangjelzésen kívül. A piros zászlót éjszaka külön lámpa világította meg. A mentőautók személyzete azzal viccelődött, hogyha langaléta pácienst visznek, akkor nyitva hagyják a hátsó ajtót és megtartják az esetzászlót, csak majd a beteg lábának nagyujjára kötik majd. A kétliteres, 101 lovas benzinmotorokkal szerelt, ötsebességes váltós Toyoták másfél évtizedig szolgáltak.
Az
OMSZ flottáját Magyarországon építették mentőautóvá, a
kocsik alap – bár ablakos – teherkivitelben érkeztek. 1992-ben
a Toyota bemutatta a HiAce eleve mentőautónak szánt verzióját. A
HiMedic nevű járműben az első generációs Lexus LX 400,
4-literes V8-as blokkja dolgozott. A gyártónak az adta az ötletet,
hogy a HiAce-t nem csak Magyarországon fogták be mentési célokra
– például a hasonlóképp „tőkeerős” Bangladesben is – és
mindenhonnan pozitív visszajelzést kaptak. A HiMedic magasított
tetővel készült és 1998-ban már az ezredik példányt
szállította le belőle a Toyota.
Motor Max, Hong Kong
A
Hongkongi illetőségű cég hivatalosan még
csak egyszer szerepelt nálunk, bár
a Mondo Motors márkanéven futó Pagani Zondát is ők
gyártották. A honlapjuk
erre található és látni fogjátok, hogy a másodvonalbelinek
számító gyártó nagyjából minden méretarányban gyárt cirka
mindent. Úgy tűnik, minél nagyobb a méretarány, annál jobb a
minőség, a „Super Wheels” címke alatt futó, 1:64-es
járgányaikban óriási a szórás. A Zonda és a Lamborghini
Gallardojuk jó, de aztán óriási a szórás az „elmegy” és a
„borzasztó” közt.
A
Toyota HiAce-ük is leginkább az „elmegy” kategória. A
kanárisárga furgon a jobb oldalon hordja a kormányát és az első
facelift jegyeit viseli magán. Ami az apró részleteket illeti,
meglepően jó – lásd a mellékelt képet az eredeti járműről
–, de a kerekei nyilván lehetnének sokkal szebbek. Ami a
minőségét illeti, nos ez is „oszlopot szállít”, mint
manapság annyi Matchbox. Amit a Mattel márkájánál abszolút
az igénytelenség csúcsának tartom, azt a Motor Maxnál elfogadom,
amit az árcédulán olvasható összeg indokol. Különösen úgy,
hogy ez a példány az egyik online pénztemetőmnél volt akcióban,
olyan áron, hogy szinte ők fizettek, csak valaki vegye már meg –
gondolom ők is a hazai vonatkozásra apelláltak a készlet
beszerzésekor, kevés sikerrel.
3 megjegyzés:
Igazán linkelhetted volna, ha még elérhető. ;-)
Őszintén szólva nem tudom, hogy az-e, de eddig három vásárlásomból tőlük három volt problémás. Oké, orvosolták, de nem tudom őket jó szívvel ajánlani, na. Andris és porsche is azt mondja, hogy hihetetlen pechem van velük, ők teljesen elégedettek és ismerik is a tulajt. :-(
Akkor tudom, ki az eladó. :-)
Megjegyzés küldése