2012/11/28

Matchboxon kívüliek: Siku 1039 - Volkswagen Golf I LS Cabriolet

Nem vagyok biztos benne, hogy az én gyerekkoromban ment-e még a Klinika című német tv-sorozat, de az biztos, hogy részleteket láttam belőle. Autómániás kisgyerekként nem is ragadhatta volna meg más a fantáziámat, mint Udo fehér Golf 1 kabriója. Az egyes Golfok manapság  nagy népszerűségnek örvendenek, főleg a hobbiautósok körében, legyen akár dízel, akár a legkisebb benzines, akit egyszer megcsap Golf, nehezen mond le róla. A csúcson természetesen a GTI-k és a Cabriolet-k állnak: előbbiek sportos menetteljesítményük, utóbbiak a kabriós életérzés miatt.

Cabriolet
Mivel a korábbiakban már megejtettük az első Golf generáció típustörténeti ismertetését, ez a bejegyzés csak erről a modellváltozatról fog szólni.
1979-re úgy gondolta a Volkswagen AG, hogy a sikeres bogár kabrió szellemi utódaként a Golfnak is le kellene vágni a tetejét. Mivel a gyárnak nem volt erre akkoriban kapacitása, az Osnabrückben lévő Karmann céget bízták meg a feladattal, akik a méltán sikeres Typ14 és Typ34 Karmann Ghia "sportbogarak" elkészítésében is közreműködtek.
A 70-es és a 80-as években elég erősen az USA majmolása ment itt az öreg kontinensen is, így az ottani biztonsági szabványok miatt a Typ155 gyári kódjelű típus kapott középre egy hatalmas keresztmerevítőt, mely alatt átbújva lehetett a hátsó üléseket elfoglalni. Ez a "piknikkosár" forma később persze több gyártónál is feltűnt, utoljára a 2004-ben bemutatott Chrysler PT Cruiser Convertible-nél.
Természetesen a nyitott tetejű Golf óriási siker lett, méghozzá olyannyira, hogy az eredeti típus leváltásakor a kabrió gyártása szinte teljesen változatlanul folyt tovább. Azért szinte, mert a korszerűbb motorokat és váltókat, egyes futóműalkatrészeket az alaptípus leváltásával a nyitott Golf is megkapta, valamint újabb és újabb kényelmi berendezéseket is. Motorválasztéka annyiban különbözött, hogy dízellel nem lehetett rendelni, illetve a legkisebb beépített egység az 1,5 literes volt.

A gyerekeknek is jár egy kis kabriós életérzés
A sikumodels.com adatbázisa szerint 1980-ban jelenik meg kisautóként a Golf egyes nyitott verziója és egészen 1994-ig marad gyártásban. Kidolgozási minősége az unásig ismételt "megszokott, 80-as évekbeli Siku", azaz egy kicsit elnagyolt, de tökéletesen felismerhető. A lehajtott ponyva imitációja az első gyári megoldást mutatja, mivel a rendes autón később, a szerkezet módosításával laposabbá vált az összecsukott tető. Sajnos a beltér nem kapott annyi figyelmet, mint amennyit egy kabrió kisautó érdemelne, de véleményem szerint nem sok olyan kisautót találunk a 80-as évekből, amikre ez igaz lenne.

 Kicsi króm lökhárítóval nem készült kabrió, mivel azokat 1978-ban cserélték le.
 A vonóhorog elég furán mutat rajta.
 A kormány egész tűrhető.
Idill...

3 megjegyzés:

RÁJEN írta...

Nekem nem furcsa rajta a vonóhorog ;)

Sam. Joe írta...

Mostanában olvastam valahol, hogy Udo Golfja nem tűrte jól a csukott ajtón keresztüli beugrálást, de Udo sem, párszor volt, hogy nem jött össze a manőver... 8-]

Tommi írta...

http://totalcar.hu/tesztek/2012/10/06/vw_golf_cabriolet_1990/ - Elfelejtettem belinkelni a bejegyzésbe. Mindjárt pótolom. :-)