A több mint harminc éve, általam birtokolt motorszállítót annak idején Nyugat-Berlinből kaptam valamikor a hetvenes évek közepén - a dobozán még rajta van egy tintával írt szám is ami valószínűleg az árát jelenthette DM-ban. Ez a játék akkoriban nagy szám volt – gondolom nem csak nekem, hiszen a Matchbox ellátottság, különösen a SuperKings sorozatban meglehetősen gyenge volt idehaza.
Első látásra egy korrekt, szép tervezésű és kivitelezésű autó, de lehet, hogy nem a motorszállítás az erőssége
Az eredeti, némileg használt doboz. De legalább védte a beltartalmat.
7,50! Ez valószínűleg DM
Maga a koncepció is eléggé meglepő volt, hiszen
akkoriban motorkerékpárt nemigen szállítottak nálunk átlátszó
tetejű furgonokkal. Csak a képzavar kedvéért: milyen lett volna
mondjuk egy metálsötétkék narancs plasztiktetejű, hatkerekű,
ültetett Zuk
hátuljában egy csillogó piros-fekete MZ
Trophy vonulása valamelyik városunk utcáján. Ez az a kép,
ami abszolút elképzelhetetlen volt akkoriban. Maximum egy sci-fi
szerző agyában foganhatott meg efféle járgány. De mint
körvonalazódott bennem, tőlünk nyugatabbra sem igen volt rá
hivatalosan bemutatott mintapéldány. Azóta persze már cipelnek
mindenféle utánfutókon és pickupok hátuljára fölhányva
mindenféle motorokat, tehát a dolognak ez a része manapság már
hétköznapi. Viszont kimondottan erre a célra épített – a
szóban forgó modellhez hasonló - motorszállító furgont még nem
láttam az óta sem. A kereső mindössze egy használható
képtalálatot adott erre
a műfajra,
de az is egyedi építésűnek tűnik.
Korát megelőző orr rész dizájn
Ha már Hondát szállít, a finom kidolgozású matrica is sugallja azt
Azt nem lehet tudni ma már,
hogy annak idején a Matchbox fejlesztői valamilyen prototípus vagy
koncepcióautó alapján mintázták meg ezt a kocsit (ahogyan azt
számos esetben tették) vagy teljesen saját kútfőből ötlötték
ki. Mindenesetre azt láthatjuk, hogy ez a motorszállító a Super
Kings sorozaton belüli transporter szériába tartozik a
(léptékzavaros)
traktorszállító (K-21)
és a versenyautó
szállító (K-7)
mellett. Gyaníthatóan mindegyik fantázia szülötte bár már
akkor léteztek ehhez hasonló
koncepciójú ám meg nem valósult szállítófurgonok,
és a versenyautók
szállítására is (pl. Cobra)
voltak már jóval korábban ilyen speciális járművek.
Valószínűleg ezúttal ezek is inspirálták a fejlesztőket.
Érdekesség, hogy ugyanezen alapautóra a plexiburkolatot elhagyva
és egy dupla vonókampók installálva egy teljesen más koncepciójú
autómentőt állítottak elő K-11 kóddal. Ezért is szerepel talán
az autó alján a K-6/11 kódfelirat.
Érdekes, hogy a megnevezése eltér a dobozon láthatótól
Tömzsi megjelenés fölülről is. Itt látszik, hogy egy esetleges eső esetén a fedett plató szépen megtelhet vízzel
A
modell 1974-ben jelent meg, az én példányom is
ebből az évből való
alján is ez az évszám szerepel, viszont a dobozán meg 1975. Ahogy
utánanéztem a variációknak, kitűnt, hogy egy féle
színkombinációban viszont azon belül kétféle változatban
jelent meg a motorszállítónk. A másik változatnál a
motorházfedélből kiemelkedik egy irdatlan nagy motor
felsőrész, erősen eltúlzott szívótorokkal
a jobb hatás kedvéért. Más változást nem tudtam felfedezni a
variációk között. Az nem derült ki számomra, de gyanítható,
hogy a kiemelt motorú változat jelent meg később.
Talán látszik valamennyire a szerszámokkal imitált műhelypad a plató elején levő pulton
A plexiburkolat
– még ha nem is rendeltetésszerűen de – lepattintható, így
egy furcsa pickupot vagy furgont kapunk. A hátfal egy kicsit
fölemelve lebillenthető és így egy rámpán(?) lehet a
motorkerékpárt ki- és betolni. Nem ez nem rámpa, ez csak hátfal, a rámpát azt külön kellene odatenni ahhoz, hogy egy ekkora motort bármilyen módon oda fel lehessen transzportálni.
Hátfal lent, jöhet a kirakodás
A kissé gyanús arányok
Kissé szűkös a hely itt feltornászni egy CB750-est. Bár van egy kerékrögzítő vájat is kialakítva, de inkább csak darabra mondható kielégítőnek, ugyanis ebben a formában soha nem kerülhet bele a moci első kereke
A szóban forgó motorkerékpár
egy Honda CB750 Hondarora, erről itt
lehet többet megtudni. Érdekesség, hogy a motorkerékpár külön
is kapható volt (MB-18).
Talán ebből is adódhat a némi lépték egyeztetésbeli
ügyetlenség, amit az avatott szemlélő észrevehet. Nyilván nem
akartak egy újabb motort kreálni a szállítóba, és a szállítót
sem lehetett a motor léptékében elkészíteni. Nem nagy hiba de
feltűnhet a helyzet visszássága amikor a motor csak oldalra
hajtott kormánnyal fér be a kimondottan erre a célra gyártott
szállítóeszközbe és még így is kilóg a kormányrúd vége. Talán ezért is dizájnolták meg alakítgatták az egész - egyébként nagyon szépen kivitelezett - burkolatot is ilyen, a funkciótól távol eső formájúra. Az én józan eszemmel a funkció előrébb van mint a dizájn.
Honda CB750
Bizony megázik a rakomány, azon túl, hogy igazán el sem fér
Az
alváz is fémből van így a kisautó elég súlyos darab, ahogy a
látszat is ezt sugallja. Két kis érdekességre vagy finomságra felhívom azért az olvasó figyelmét. Az egyik a lámpa rácsozata, olyan mint régen a versenyautók "összepókhálózott" első lámpaüvegei. Finom! A másik a hátsó dupla kerekek fölött a karosszériában a viszonylag nagyméretű szellőzőrács. Kizárólag dizájnelem, mert azon a fertályon semmi ilyen funkcióra nincs szükség. Még talán egy apró érdekesség, ha már elkezdtem a részletek kibontását: Ha megnézzük az alját, a hajtáslánc is érdekesen alakul. Mintha nem lenne teljesen befejezve a kitalálás gondolatsora. Most négy- vagy hatkerék hajtású legyen? Mintha egy kardántengely hiányozna a leghátsó híd előtt. De ez legyen a legnagyobb hibája. Összességében nagyon szép a kidolgozása. A sajátom folyamatosan dobozban vészelte
át az évtizedeket, gyakorlatilag a „tapogatott” de nem igazán
játszott kategória büszke tagja. Annyira nagy kincsnek tartottam
mindig is ezt az egyetlen SuperKings méretű Matchboxomat, hogy
valóban csak nagy ritkán vettem elő megnézegetni. Ez az
önmegtartóztatás most mutatja csak igazán az eredményét, hiszen
elsőtulajos, jó állapotú, nullkilométeres, kis szériás ritkaság
boldog birtokosa vagyok.
Csak egy kissé kopottan
Német fölirat a doboz kis fülén
Némi instrukció a bonyolult mechanika kezeléséhez (inkább az öregedő szülők részére)
Kormány, ülés, műszerfal rendben
Pofás szerelvény készült el végül is, nem kell a részletekre nagyon odafigyelni
A léptékben lehet némi differencia
11 megjegyzés:
Nagyon szép darab, grat!
Kösz, óvom is mint mindig.
"...metálsötétkék narancs plasztiktetejű, hatkerekű, ültetett Zuk hátuljában egy csillogó piros-fekete MZ Trophy vonulása..."
Ezen hangosan röhögtem! 8-))
Ha beirjátok a gugliba hogy "Zuk tuning" lehet szörnyűlköbni!!! A mai vilagban ez nem lehetetlen.....
De akkor 1976-ot írtunk, Trabesz, Warbi, Skodri itt-ott, a Zuk, Nysa, Uaz egyen szinekben, állami tulajdonban kizárólag...
Kis kiegészítés:
A http://cache.jalopnik.com/assets/images/12/2009/06/Scarab_Transporter.jpg
link alatti szállító nem Cobrát cipel, hanem Lance Reventlow Scarab-versenyautóit.
http://autohistory.blog.hu/2008/11/16/sport_ganajturo_a_scarab_versenyauto
A megjegyzés jogos, bár többféle autót (pl. Cobrát, Ferrarit, Jaguart ) is szállítottak ilyen vagy hasonló teherautókon abban az időben.
Cobra. Powered by Ford.
http://www.motorsportretro.com/2012/08/rm-auctions-monterey-1956-fiat-series-3062-grand-prix-transporter/
Szállítottak hát :)
A kérdéses képen Scarabok vannak (a rajtszámok a Scarab versenyautók rajtszámai voltak) - ennyi az egész.
@Sam.Joe: a képed Cobra szállító volt, egyértelmű.
Kétségtelenül a Matchbox hetvenes évekbeli tipikus "jövőbemutatós" konceptcarjainak sorát gazdagítja eme modell (ezügyben a Matchbox el is árulja magát, lásd az 1970-es katalógus utolsó két oldalát!). Mikor először megláttam én sem tudtam hova tenni, főleg, hogy egy kocsinál még ok, de egy mocinál túlzó a hat kerék, csak nem ólomból volt az a motor?:) A későbbi tunningmotor a kocsin csak fokozza a hatást. Vicces, jópofa, de szerintem csak a Matchboxosok fejében létezett más conceptcarok, pl. a Deora alapján.
Amúgy lehet, hogy a kocsi a motorral valamelyest mégis arányban van: ha ez egy kisméretű kocsi, olyan kispolák méretű, akkor a duplatengely is érthető valamennyire.
A léptéket kb. két dolgon lehet viszonyítani. Az egyik a kerék mérete, a másik a virtuális sofőr mérete pl. az autóhoz viszonyítva, leginkább az ülések vagy az ajtó mellett saccolva. Így nézve már sok turpisságot észre lehet venni a kisautók egynémelyikénél.
Megjegyzés küldése