A sors úgy hozta, hogy ugyanazon a
napon lettem két - valahol ugyanolyan - kocsi tulajdonosa.
Lánynevén Lotus Super Seven (MB-60), ahogy ma hívják Caterham
R500 Superlight (MB-03), bár ahány cég gyártja, annyi féle képpen
hívják. Az egyik egy korosabb, lejátszott példány, a másik egy
zsír új, gyári darab. (Bár az eredeti kocsinál a "gyári"
kifejezés nem igazán autentikus) A Matchbox két kiadásáról van szó,
cirka 40 év különbséggel.
Maga a kocsi története tökéletesen
le van írva itt, ehhez nem kell többet hozzátenni, viszont aki a
kit-carok világában annyira nem ismerős, annak ejtek néhány szót
erről a műfajról. A kit carokat, vagyis az autóépítő
készleteket általában háromféle fokozatban lehet megvásárolni,
a vevő képzettségének és/vagy pénztárcájának és/vagy kedvének megfelelően.
Az alaphelyzet, amikor - a donorautó alkatrészeinek kivételével -
az egész alkatrészhalmot, a karosszériát ládákba csomagolva
vásárolja meg az illető és mindent ő maga hegeszt, szerel össze.
Van aki így vásárol autót. Ez a tag szerencsés, mert egy időre minden szabadidejét az autóépítés tölti majd ki
Íme a ládákból kikerült motyó. Csak a megfelelő helyre kell tenni az egyes alkatrészeket avagy LEGO nagyobbacska fiúknak
A második fokozat, amikor a vázat és a kasznit készen kapja,
esetleg már futómű részek is vannak rajta és innen folytatja a
tulaj. A harmadik – és egyben legdrágább – esetben a gyárban
rakják össze a kocsit a vevő igényeinek megfelelően. Nyilván ez
a legkevésbé izgalmas egy autóépítő amatőr számára, de
vannak akiket nem érdekel a hónapokon át tartó szöszmötölés
a garázsban, hanem egyből élvezni akarja a súly/lóerő arányt
10 centivel az aszfalt felett, a SUV-ok felnijének magasságában.
A hozzám került két kocsi –
meglepő – de a tulajdonképpen ugyanolyan kellene, hogy legyen.
Hiszen a Caterham a Lotus Super 7 utódja, replikája, kinek melyik
elnevezés tetszik. Vagyis lényegében az eredeti koncepció alapján
ugyanazt a kocsit gyártják - többen is -, némi modernebb
technikával ellátva. A valóságban is maximum néhány
centiméternyi eltérés lehet az eredeti kocsi és a különböző
gyártók példányai között. A differencia inkább a részletekben
figyelhető meg.
Nem kicsit térnek el az elvileg egyforma méretű és formájú hűtőrácsok, ez külön tanulmányt érdemelne
A kissé hosszúra nyúlt bevezető után a
következő sorokban talán fény derül, hogy miért is firtattam
ennyire az eltéréseket és az azonosságokat. A Matchbox 1971-es kiadású
Lotusa – talán a léptéke miatt - nekem sokáig
„felismerhetetlen” volt. Sokára barátkoztam meg vele, hogy ez
az autó tényleg az az autó. Hiszen az én agyamban egy szuper
lapos, kisméretű, inkább széles, mint hosszúkás, minimális
hátsóval rendelkező sportkocsi élt, ez a sárga kisautó meg egy
régi építésű hosszúkás megjelenésű, nagy lapos csomagtartós,
leginkább amerikai kisszériás luxuscabrio jellegű autócska volt.
És itt most egy kis kitérő, egy áltudományos értekezés a
léptékekről. Én tudom, hogy gazdaságosan kell gyártani mindent,
még a Matchboxot is és ezért alig néhány méretű kerékkel
szerelték a kisautókat. Viszont a kerékhez igazították a
kasznit, így azonos méretű dobozba befért és közel
azonos befoglaló méretű volt mindegyik. Ebből adódhatnak olyan
extrém helyzetek, hogy egy nagyobbacska Rolls-Royce ugyanakkora
méretű lesz (a kereke is), mint például egy Lotus S7. Ez lehet a
megtévesztő az egészben. Ezen túl a – vagy talán ezért is – a
karosszéria arányai is torzulnak több esetben. Néhány extra
példát említek, és mindenki kedve szerint hasonlítsa össze az
eredeti autóval a MB modelljét: pl. BMW 3.0, Ford Capri. Mindkettő
egy kecses hosszúkás autó a valóságban ami nem jön át
1:6akárhányas léptékben.
Ezért is örültem
meg az új Lotusnak Caterhamnek, mert itt egyből megláttam az
arányos, sportos szuperkönnyű karosszériát. Ekkor jött az
ötlet egy összehasonlító tesztre. Bár már korábban is volt egy összehasonlítás két Lotus között, azt hiszem az én páros tesztem kissé más szemszögből vizsgálja a kérdést. Mit tudott akkor a
modellgyártási technika és mit tud most, ugyanannak a modellnek az
esetében. Azért, hogy a karosszéria formákat és arányokat
ellenőrizni tudjam, kerestem rajzot a kocsiról. Kétfélét
találtam, ami nagyjából stimmel, apróbb (?) eltérésekkel. Az egyik egy műszakibb jellegű, némi méretezéssel ellátott rajz, a másik inkább valamelyik makett matricázási terve lehetett. Ezeket összemontírozva láthatók a különbségek. Én a műszaki
rajzos jellegűt vettem alapul a további összehasonlításokhoz.
A vonalas rajzot éreztem használhatóbbnak és valóságközelibbnek
Az
összehasonlításokat – megint csak összemontírozással – a két
kisautó fölülnézetével kezdtem. Az arányokkal nincsen baj –
mint kiderült – az ördög a részletekben lakik. Kicsit szélesebb
orr rész, kicsit keskenyebb kerék, kicsit nagyobb hátsórész és
máris egy egészen más kocsit kapunk. (Akárcsak a mai autótervezési trendeknél: ha nincs rajta a jelvény és a lámpák, egyik márka simán összetéveszthető a másikkal)
Színre színt
Figyelmesen nézve ezek az
apróságok erősen befolyásolják az összhatást. Következő
lépésben a „műszaki rajzot” tettem a két modell fölé, hogy
ha már egymással ennyire nem illeszkednek, akkor vajon egy – eredetinek tűnő – rajzzal mennyire fognak stimmelni. Ami kitűnik,
hogy a korai verziónál a kaszni szélessége, hossza, arányai
stimmelnek a rajzzal, viszont az utastér mérete és helye erősen
elnagyolt, elcsúsztatott. Az újkori kiadásnál ügyeltek az
utasrész helyére és méretére, viszont a kecsességre még
rátettek egy lapáttal és elkeskenyítették az orr részt.
Összességében elmondható, hogy mindkét esetben a kocsik
befoglaló mérete jó, a belső arányokon csiszoltak az új
megjelentetéskor. És ami a legfontosabb, hogy mérethelyesebb lett
a Caterham, a többi autóhoz képest.
Feltűnően passzol a rajzhoz a korábbi modell orra, viszont a "fülke" helye elcsúszott a böhöm csomagtartó miatt
A túlkarcsúsított orr rész esetével állunk szemben, a többi eltérés az ingerküszöb alatt marad
Ha a részletekbe
belemegyünk, akkor láthatjuk, a műszerfal jónak mondható
kidolgozását, a műszerek lyukait. Viszont a kormány erősen
elnagyolt ebben az esetben, a sebességváltót meg ne is nézze meg
senki mert a termosz méretű váltóbot már az ízlésrendőrség hatáskörébe tartozik.
Inkább csak a műszerek lyukjait érdemes figyelni
Mintaszerűen kivitelezett kormány és sebváltókar, a műszerfal ezúttal vak maradt
Az eredetiben
mindkét elem sokkal részletesebben, mondhatjuk igényesebben volt
kidolgozva. Az ülésekben nincs nagy differencia. Érdekes, hogy a
régin nem voltak első lámpák, ennek gondolom gyártástechnológiai okai lehettek. Viszont az újon nagyon szépek
a lámpák, még az index is meg van formázva némi
tartószerkezettel együtt.
Még az apróbb feliratok is tökéletesen látszanak
A hátsó lámpa és egyáltalán az
egész hátsó rész korábban nem hasonlított a valósághoz, sosem
volt eredetileg ennyire egy tömbből az egész. Most ezt is szépen
kidolgozták, még a tanksapkát is.
Ez a sosemvolt hátsórész megmintázásának esete. Valószínűleg már a műszak vége felé járt a mintázóember és összecsapta
Itt viszont minden ki van munkálva, még a tanksapka is
Ami a legjobban megragadott az
egész autó megjelenésében az a finom tamponnyomatok minősége.
Érdemes elidőzni a feliratokon és a motorháztető elején levő
„7”-t ábrázoló Caterham logó finom kidolgozásán.
Finom, precíz dekoráció, még a recéken is
Ez már olyan apró betű, hogy a fotógépem optikája sem bírta már befogni
Összességében
szerintem egy nagyon szép és ami nálam fontos, hogy egy arányos
autó sikeredett a régi modell felújítása-átalakítása-finomítása
során. A modellre nézve valóban elhiszem, hogy az egyik legjobb
súly/teljesítmény arányú autó modelljét tartom a kezemben,
átjön teljesen ez az érzés. Azt azért elmondhatjuk, hogy
gyerek kezébe nem való, nem az a játszós típus, a filigrán kialakításával, a finom részleteivel.
Mintha nem is ugyanaz a kocsi lenne
Oldalról egyik sem rossz, csak nem kompatibilisek
5 megjegyzés:
Nagyon jó ötlet volt egymásra rakni a két autó képét, főleg a tervrajzokkal együtt ;-)
Igen, csak így lehet igaziból hasonlítgatni.
Jó ötlet, bizony! "Ez jó mulatság férfimunka volt!"
Sohasem tudtam eldönteni, hogy mit gondoljak erről az autóról. Persze, tudom. A Lotusok alapvetően arról szólnak, hogy nagyon könnyűek és ettől relatíve kicsi motorokkal is nagyon mennek. Biztos más lenne a véleményem, ha kipróbáltam volna egy ilyet, de ezt a békaszemű fürdőkádat sohasem tudtam megszeretni. Persze, megy mint az istennyila, de semmi sem véd az elemektől. Akkor meg már valamilyen speedbike.
Szerintem ebben az autóban az építés legalább olyan fontos/érdekes, mint maga az autózás, sőt!
Ez teljesen jogos, de autóépítésben én megrekedtem a LEGO-nál. 8-)
Megjegyzés küldése