Mint az előző részben már szó volt róla, a kisautónkat szétszedtük,
futóművét a kívánalmak szerint átalakítottuk. Következik a
karosszéria. Ezzel négy féle dolgot tehetünk a továbbiakban. Az
első, hogy meglévő állapotában újrafestjük. Ez akkor jó, ha
nem sérült a karosszéria, nem akarunk semmi extrát, egyszerűen
csak új színt kap. Második lehetőség, hogy elveszünk belőle.
Levágjuk az esetlegesen sérült, de nem igazán szükséges
elemeket. Ilyenek lehetnek például tetők, légterelő szárnyak. Ez már
átalakításnak számít, így azért koncepcióban, elképzelés
szerint kell haladni a dolgokkal. A harmadik lehetőség, amikor
hozzáteszünk valamit. Ez lehet a valamikor létezett, de mára
letört vagy hiányzó elemek pótlása is de lehet plusz karosszéria
elem is. A negyedik lehetőség az utóbbi kettőnek a kombinációja.
El is veszünk, meg adunk is hozzá a saját elképzeléseink
szerint. Ez jelenti az igazi átalakítást, egyedivé varázsolást.
Amikor valamennyivel kevesebb lesz az autó: levágjuk a tetejét
Amikor valamennyivel több lesz az autó: betoldunk egy lukat
Festéktelenítés
Bármit
is csinálunk a matchboxunkkal, mivel a karosszériához nyúltunk,
festenünk kell majd. Ehhez viszont az előző korok maradványait
alaposan el kell távolítanunk. Maradvány alatt érthető a
ráadásként rákent festék, ragasztó, matrica de a homok, szösz,
kosz is idetartozik. Ahhoz, hogy nyugodtan végezhessük a
karosszéria alakítását, célszerű már az elején eltüntetni a
régi bevonatot. Ha esetleg olyan dekor van rajta amit szeretnénk
újracsinálni és még jól látható akkor itt az utolsó alkalom,
hogy lefényképezzük a későbbi reprodukálás érdekében.
Ha ügyesen (értsd: felülettel párhuzamosan és torzítás mentesen) fotózzuk le a dekorációt, nagyban megkönnyíti a mérethelyes kiszerkesztését
A festéktelenítés előtt az összes műanyag alkatrészt el kell távolítani vagy különben a festékoldók oldják föl örökre. A festék eltávolítására mindenképpen javasolt valami oldószer használata. A legdurvább a kromofág és egyben a legveszélyesebb is, ezért háztartási használata nagyon meggondolandó. Főleg kezdők részére nem ajánlott. A védőfelszerelés használata nélkül még gondolni sem igen jó rá mert nagyon mar. Egy szelídebb ám még mindig eléggé mérgező anyag a nitrohígító. Nagyon büdös, de kellőképpen lemarja a rajta levő festéket. Kevéssé veszélyes – bár nem ajánlott – a bőrrel való érintkezés. Egyesek használnak még fékolajat vagy lefolyótisztítót. Ezek a legenyhébbek, maximum kísérletezésre jók. De egy pótolhatatlan előnyük van azért: az előző kettővel szemben nem oldják a műanyagot. Ez sokszor jól jöhet az összekent de egyébként még használható alkatrészek festéktelenítése során. Minden esetben ki kell kísérletezni az adott feladathoz és az adott személyre alkalmazható oldószert. A minimális oldószer felhasználás és a környezetünk bebüdösítésének elkerülése érdekében egy kis méretű, de nagy szájú, zárható üveget célszerű erre a célra használni.
Éppen belefér két karosszéria
Nem preparátum hanem festéktelenítési eljárás van folyamatban
Én egy akkora üveget használok, amibe egyszerre kettő matchbox fér el. Jól lezárva időnként megrázva gyorsíthatjuk a folyamatot. Miután már látszik az üvegen keresztül, hogy gyűrődik le a régi festék, érdemes egy csipesszel kiemelni a karosszériát és a már leoldott festékfoszlányokat lekotorni róla egy kis csavarhúzóval vagy kis kefével - elektromos fogkefe emberi használatra már alkalmatlan keferésze nagyon alkalmas a feladatra. Így miután a nagyja lejött, még mehet vissza a kaszni a fürdőbe egy második körre is.
Dolgozott az oldószer és a legvastagabb festékrétegek ilyen szőnyegformátumban jönnek le
Az üveg azért előnyös, mert látjuk az oldószer hatását és nem kell mindig kivenni megnézni. Ha teljesen vagy majdnem teljesen leoldódott a festék akkor célszerű egy kis csipesszel megfogni és valami vastagabb újságra kitenni és lecsöpögtetni róla az oldószert. Ezután langyos vízben, a kis kefével a maradék festéket is ledörgölhetjük róla. Ha mégis akadna olyan kis rés (például ajtórések), amiben még mindig van – jellemzően vékonyabb – festékréteg akkor azt mechanikusan kell eltávolítanunk. Erre lapos de éles kis csavarhúzót – vagy valami hasonló, nem karcoló – eszközt kell használnunk. Miután megkaptuk a csupasz kasznit, jöhetnek a továbbiak.
A megjelölt részen látszik, hogy van még mit eltávolítani az oldószer munkája után is
Nagyban elronthatja a munkánkat, ha az ilyen kis festékmaradványokat nem távolítjuk el rendesen
a kis résekből mechanikusan kell eltávolítani a keményen belegyógyult festéket, amivel még az oldószer sem bírt megküzdeni.
Javaslom még kisebb műanyag dobozok használatát is az egyes kisautók alkatrészeinek tárolásához. Előfordul, hogy egyszerre több „projekt is fut” és az alkatrészek keveredésének elkerülése érdekében külön-külön jó tárolni az alkatrészkupacokat akár hosszabb ideig is.
A több-kevesebb alkatrészt autónként egy helyen tárolva sokszor bosszúságtól mentesít minket
A következő részben a karosszériával kapcsolatos munkálatok kerülnek terítékre.
V. rész. Festés
Vl. rész: Dekoráció
Vll. rész: Rozsda
12 megjegyzés:
Ez így ahogy van teljesen korrekt! Gratulálok hozzá! Végig kiérződik belőle, hogy olyan valaki csinálta, aki valóban tudja azt amit leírt, és külön dicséretet érdemelnek a képanyagok. Még egyszer gratulálok a szerzőnek!
Templair
Köszönöm, igyekszem ilyen szinten folytatni sorozatot.
Műanyagok maratásánál. A teszkóban lehet kapni lefolyótisztítót. A megfáradt vagy szükségtelen krómozást nagyon szépen leszedi. A plusz festékről nem tudok nyilatkozni, de ha jól tudom arra is jó. Még Templair ajánlotta! :)
Pusztán ennek az elolvasásával közelebb kerültem a sohaelnemkészülő projektjeim elkészültéhez. Nagyon hasznos írás, szerintem később az egész sorozat kerüljön ki oldalra a Matchboxszótár alá.
somytomy: Nyitott kapukat tetszel döngetni, ez a terv! ;-)
Én leragadtam a körömlakklemosónál, nézőpont kérdése, hogy jó-e az, hogy vénasszonyszaga van az embernek egy napig vagy sem :D.
Lehet, hogy nyilvánvalót mondok, de ha elkészült a teljes cikksorozat jó lenne valami külön link alá elhelyezni az oldalon, hogy bárki bármikor könnyen megtalálhassa, aki esetleg kísérletezgetésre vagy átalakításra adná a fejét.
Közben látom, hogy mások is "döngetik a nyitott kapukat", akkor hát oké és sztornó.
A körömlakklemosót a nem kívánatos tamponnyomatok eltávolítására lehet használni. Csak szép óvatosan, finoman inkább csak érintve lehet lemosni vele a dekort.
A teszkóslefolyótisztító is oldja a festéket de nem olyan hatékonyan és nem mindegyiket, viszont bátran önthető utána a lefolyóba ellentétben pl. a nitrohígítóval.
Kísérlet, kísérlet. Kinek mi válik be az egyes célokra.
Sziasztok!
Lenne nekem néhány kérdésem.
Feltétlenül kell alapozót is venni, illetve fújni az autóra vagy elég ha csak pl polírcsiszolóval egyfajta alapozóra csiszoljuk az eredeti festékréteget? Illetve ivel ajánljátok a festést? Pl ha egyszínű autót akarok akkor ecset vagy lehet kapni valami modelfesték-sprayt? Vagy ha több színű autót szeretnék akkor mi a helyzet? Vagy feltétlenül kéne vennem valamiféle air-brush festékpisztolyt? Illetve kíváncsi lennék melyik festékből mit ajánlotok, melyik márkát.
És még annyi hogy rozsdához milyen technikák vannak, azt mivel tudom megcsinálni(ecset,festékpisztoly)? Bár gondolom erről lesz külön átalakítás iskola.
Köszönöm a válaszaitok!
Üdv: Márk
Márk: Minél jobban megcsinálod az előkészületeket a tényleges szín előtt annál szebb lesz a végeredmény. Én még most is a legtöbb esetben ecsettel festek. Ennek leginkább anyagi okai vannak nálam. Alapozni nem szoktam, mert én a legtöbbször kopott autókat csinálok, így nem zavar, ha egy kicsit lejön a festék. Cserébe viszont lakkozom! A hangyászt mondjuk alapoztam és fújtam. A Cougarnál szintén alapoztam, de ott a szín ecsettel van felvíve. Kísérletezgetés az egész. A Rozsdázásról valóban lesz egy külön szösszenet. :)
Addig is Hajrá!
Márk: Alapozó az egyenletes fedés és a jó fedőréteg tapadás miatt használatos elsősorban. Ha ezek nincsenek prioritásban nálad akkor kihagyhatod, de érdemes kísérletet is végezned, hogy milyen az adott szín alapozóval és anélkül. A végeredmény alapján dönthetsz a használatáról. A polircsiszolónak nincs köze ebből a szempontból az alapozáshoz mivel festék olyan helyeken is lesz, ahová polírcsiszolóval nem tudsz soha bejutni.
Összességében pedig amit ajánlani tudok: Ne kapkodj, haladj lépésről lépésre a makettfestés világában. Először csak egy színnel próbálkozz és ha elégedett vagy akkor jöhet a maszkolás+több szín+rozsda. De ez már erős középfok. A rozsda meg kimondottan. Amúgy az oktató sorozat még csak indult éppen, ha türelmesen elolvasod majd a többi részt, lehet hogy sok kérdésedre ott választ kapsz illetve olyan dolgokra is fény derülhet amire még nem gondol(hat)tál.
Megjegyzés küldése