Jómagam az erős harmincas korosztályhoz tartozom, és mint ilyen a nyolcvanas évek elején voltam gyerek, aki akkoriban élt-halt a kisautókért. A gyűjtőszenvedélynek kizárólag a szülők pénztárcája és a piacon lévő kisautók korlátozott mennyisége szabott határt. Emlékeim szerint ekkor még csak elvétve és drágán lehetett „márkás” külföldi kisautóhoz – Matchbox, Polistil, Corgi, Siku – jutni. Ezek többnyire „maszek” nagyvárosi trafikokban, frekventált játékboltokban vagy a Balaton parton voltak megtalálhatóak. Így aki szert tett egy „jobb” kisautóra, az meg is becsülte. Ekkoriban tört be termékeivel a hazai piacra számos külföldön tradicionálisnak számító kisautó gyártó, számos új a márkanév alatt futó termék kezdett elterjedni, ami természetesen magával hozta a fel-feltünedező fél-, vagy teljesen illegális kisautó másolatokat is. Én ezekről az alul dokumentált másolatokról szeretnék némi információt közreadni.
A legális változatok:
A 80-as évek elején az ország gazdaságilag mind többet tekingetett kifelé a „vasfüggönyön túlra”, Ekkorra datálódik számos vegyesvállalat alapításának ötlete, többek között megalakult a Skála szövetkezet és a 80-as évek közepén betört hazánkba az F-1 őrület. Ezzel egy időben számos kisautókat gyártó cég került pénzügyi zavarba és jelentett csődöt. Többek között a Matchbox (1982), Majorette (1982), Corgi (1983)-ban. Megpróbálták racionalizálni a gyártásukat és kihelyezni egy alacsonyabb költséggel működtethető egységet a távol-keletre (Kína, Thaiföld, Hong-Kong, Makaó), vagy a szocialista blokk országaiba (például Bulgária, Magyarország, NDK, Csehszlovákia). Ennek szellemében a Külkereskedelmi Minisztériumot ekkoriban számos megkeresés érte játékokat gyártó, forgalmazó nyugati cégektől hogy próbaképpen szeretnének egy kisebb gyártósort kihelyezni Magyarországra.
Siku:
Az egyik első ilyen partner a német Siku (Sieper Lüdenscheid GmbH & Co. KG) volt, amely a csepeli gyártelepen működő Metchy Toys-sal (Forgalmazó: Mechy/Rexi) közösen kezdte meg a német nyelvterületen akkor rendkívül sikeres Siku modellek hazai gyártását és forgalmazását Mechy/Rexi márkajelzéssel. Sajnos ez a fúzió nem volt hosszú életű és mindössze három évig tartott (1984-1987), köszönhetően az akkor még nagymértékben jelentkező anyagbeszerzési, gyártási és minőségi problémáknak. Az egyik ilyen jellemző gond volt, hogy a gyártáshoz szükséges alumíniumöntvény alapanyagát (ötvözött K-tömb) hazai gyártásból kívánták fedezni. Akkoriban hazánkban elsődlegesen az Inotai Alumíniumkohó volt képes a gyártáshoz szükséges félkész termék előállítására, viszont nagyon le volt kötve, illetve sokszor volt probléma a szállítási határidővel is. Ezzel egy időben az alumínium tonnánkénti világpiaci ára 1983-tól drasztikusan körülbelül 30 százalékkal emelkedett, amely emelkedés 1985-ben begyűrűzött Magyarországra is. Ez vezetett a termelékenység és vele együtt a nyereség csökkenéséhez, melynek hatására a SIKU kivonult az országból és később áthelyezte termelésének egy részét Kínába. Egyedül a VW Transporter T4- jött később be a képbe, ugyanis a szóban forgó T4 modellt 1991-ben gyártotta a Siku MK-E-5107 rendszámmal. Viszont a tampozást és dobozolás az Mo-n történt. A kész bedobozolt modelleket aztán leszállították a Postának, aki szorgalmasan "osztogatta" akkoriban repi ajándékként.
Siku:
Az egyik első ilyen partner a német Siku (Sieper Lüdenscheid GmbH & Co. KG) volt, amely a csepeli gyártelepen működő Metchy Toys-sal (Forgalmazó: Mechy/Rexi) közösen kezdte meg a német nyelvterületen akkor rendkívül sikeres Siku modellek hazai gyártását és forgalmazását Mechy/Rexi márkajelzéssel. Sajnos ez a fúzió nem volt hosszú életű és mindössze három évig tartott (1984-1987), köszönhetően az akkor még nagymértékben jelentkező anyagbeszerzési, gyártási és minőségi problémáknak. Az egyik ilyen jellemző gond volt, hogy a gyártáshoz szükséges alumíniumöntvény alapanyagát (ötvözött K-tömb) hazai gyártásból kívánták fedezni. Akkoriban hazánkban elsődlegesen az Inotai Alumíniumkohó volt képes a gyártáshoz szükséges félkész termék előállítására, viszont nagyon le volt kötve, illetve sokszor volt probléma a szállítási határidővel is. Ezzel egy időben az alumínium tonnánkénti világpiaci ára 1983-tól drasztikusan körülbelül 30 százalékkal emelkedett, amely emelkedés 1985-ben begyűrűzött Magyarországra is. Ez vezetett a termelékenység és vele együtt a nyereség csökkenéséhez, melynek hatására a SIKU kivonult az országból és később áthelyezte termelésének egy részét Kínába. Egyedül a VW Transporter T4- jött később be a képbe, ugyanis a szóban forgó T4 modellt 1991-ben gyártotta a Siku MK-E-5107 rendszámmal. Viszont a tampozást és dobozolás az Mo-n történt. A kész bedobozolt modelleket aztán leszállították a Postának, aki szorgalmasan "osztogatta" akkoriban repi ajándékként.
Magyarországon gyártott típusok:
Siku / Metchy / Rexi
Siku / Metchy / Rexi
- 1026 Citroën SM 1971 (Ezüst, Narancs, Metálkék, Sárga)
- 308 Audi 100LS 1969 (Zöld, Narancs, Sárga, Kék)
- 1024 Lamborghini 400GT Espada (Metálzöld, Metálkék, Metál azúrkék, Arany)
- 1054-56 Mercedes Benz 190E 2.3 (Ezüst, Sárga, Barna, Almazöld, Homokszínű, Fehér)
- V334 Ford Transit 1975 (Kék, Almazöld, Piros, Fehér, Ezüst, Metálkék, Piros Ambulance, Fehér Ambulance)
- 1041 Audi 200 5T (Metálzöld, Metálréz, Türkiz, Ezüst)
- 1040 Opel Senator 3.0E (Kék, Sárga, Metálkék, Metálzöld, Metál azúrkék, Piros)
- 1037 Porsche 928 (Metálkék, Metálzöld, Piros, Sárga)
- 1037 Porsche 928 Sunroof (Arany, Metálkék, Metálzöld, Metálpiros, Piros, Narancs, Fekete)
- V338 Hanomag-Henschel Tow-Truck (Almazöld, Sárga, Fehér, Szürke, Metálkék, Metálzöld)
- 820 VW Transporter T4 (Zöld) – Magyar Posta
- 1030 VW Transporter T2 (Narancs, Sárga, Almazöld, Fehér)
- 1620 Mercedes Unimog (Narancs, Zöld, Fehér)
- 1012 Ferrari Berlinetta (Aranymetál, Almazöld, Sárga)
- 1034 Maserati Boomerang (Kék, Ezüst)
1026 Citroën SM 1971 (forrás: www.sikumodels.com)
Ezen kívül kis számban még forgalomba kerültek úgynevezett „Doppel Auto” duó pakkok is. Ezekben egy haszongépjármű és egy személyautó kapott helyet.
16 megjegyzés:
Ezek közül mi az, ami saját? Tök érdekes olvasmány amúgy. Ilyen postás T4-es nemrég volt breki barátunknál eladó. Szemeztem vele, aztán hagytam...
Igazán jó kis post, és az autók is tetszenek. Az Unimog a legszebb! :-)
Egy kis apróságon megakadtam. Azt írod, hogy '87-ig gyártottak Sikut nálunk, a T4-es pedig 1990-ben jelent meg. Biztos, hogy az is magyar?
Saját sajnos ezek között nincsen, majd a 4.rész felé, ahol az illegális másolatokat taglalom, na ott lesz egy rakás saját kép. :-)
@Ikarus 256: Ott a pont. Megnéztem a mail-t amit erről a modellről kaptam. Én csesztem el. A 1830-as modell tényleg 1991-1994 között volt gyártásban. A szóban forgó T4 modellt 1991-ben gyártotta a Siku MK-E-5107 rendszámmal. Viszont a tampozást és dobozolás az Mo-n történt. A kész bedobozolt modelleket aztán leszállították a Postának, aki szorgalmasan "osztogatta" akkoriban repi ajándékként. Ezért kevertem össze a dolgokat. Ki lesz javítva. Köszönöm.
Jó kis post! Várjuk a folytatást! (amúgy tőlem vetted a Batmobil-t, és a Ford Camper-t 8-)
Á, az új szerző ;)
Ikarus256: Ha érdekel, nálam van egy felesleges Siku Unimog, ami bár nem ilyen menő, azért nem egy rossz adarab. Érdekel?
beczl: Ettől függetlenül jól néz ki. Kár, hogy nekem nem adott a Posta ilyent... :-(
@Bog Zoo: Sejtettem! :-) Ha akad még Husky, Corgi arra vevő vagyok.
@Ikarus 256: Talán nem voltál jókor jó helyen. :-)
Husky-m már csak egy Ford Camper van, olyan, amit elküldtem:
http://www.vatera.hu/husky_ford_camper_151142427.html
Van egy Ford Mustang Cobra-m, amitől ha igény tartasz rá, megválok, ha gondolod, küldhetek róla képeket.
Jah és még Vaterán van nekem egy magyar Datsun-om:
http://www.vatera.hu/hobby_cars_modell_datsun_metal_151142236.html
és 2 (ha jól tudom) magyar Porsche-m:
http://www.vatera.hu/metal_porsche_928_modell_felujitva_151142318.html
http://www.vatera.hu/metal_porsche_928_modell_151142321.html
Rájen: Megnézném, hogy milyen is az. Küldd róla egy képet e-mailben!
beczl: Nem csak akkor nem voltam jó helyen...
Szia! Jó kis post, csak azzal egészíteném ki, hogy nekem van magyar Transitból ezüst, a Ferrari Berlinettából pedig citromsárga.
Üdv.
Hello!
Nagyon jó kis írás!
Lévén hasonló korú vagyok, (33) én is emléxem még milyen is volt beszerezni egy-egy kisgépet és élvezettel nosztalgiáztam a 80'-as évek kisautói között!
Színvariáció Senatorra: http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=92293544&t=9047415
Sajátom, a bolhán szereztem 1,5k-ért.(!) Nekem nagyon bejön. Tetszik, mert az egyik legmostohábban kezelt márka egy típusa, Siku és még magyar gyártmány is! Ja! Ész olccó! :)))
Üdv!
@Zsizso: Javítva. Azért nem írtam be az általad említett színeket eddig, mert amíg nem a saját szememmel látom a dolgokat, vagy nem kapok az adott színvariációról képet addig inkább nem írom be hallomás alapján az adott színvariációt, nehogy valakit félrevezessek. Az ezüst transitról, és két új twin-packról pld ma kaptam képet. :-)
Üdv, Mindenkinek! Nekem sok megvolt anak idején közülük. Viszont nem találok párat a felsorolásban, de akkor lehetett kapni a Skála áruházban a Rexi-Siku játékcsaládban: Ford Escort, Mercedes 500 SEC, Volkswagen Golf Caddy, Volkswagen Golf I., Ford Sierre, Jeep CJ7, Chevrolet Corvette, Chevrolet Camaro, Nissan 300 ZX, Opel kadett. Lehet, hogy máshol készültek?
Caddy biztosan volt Made in Hungary változatban. A többi, amit írsz (Névtelen), valóban kapható volt a Skála Metróban 1985-87 környékén lent az alagsori szinten, de eredeti németek voltak. Elég sokat vettünk (kaptam) akkoriban, nagyjából azokat, amiket felsoroltál.
Megjegyzés küldése