2009/08/16

Matchbox SuperKings: K-10 Bedford Car Transporter

Ha jól számolok, akkor ez a negyedik Matchbox SuperKings a gyűjteményemben. Nem gyűjtöm ezt a méretarányt – leginkább a tárolóhely hiányából kifolyólag –, de amikor Gyuri barátom váratlanul beállított vele, akkor már tudtam, hogy meg fogom tartani.

Bedford TM
Rövid nettúrás után annyit sikerült kiderítenem, hogy ami a szerelvény elején áll, az a Bedford nevű, eredetileg brit, aztán a General Motorshoz tartozó brit teherautó gyártónak, az 1980-as években gyártott legnagyobb „kaliberű”, TM sorozatú vontatója. A fülke ismerős lehet azokból az időkből, amikor a budapesti, Közterület Fenntartó elkezdte a Škoda kukáskocsikat Bedfordra cserélni valamikor talán a nyolcvanas évek elején. (Röhej, de egy darab képet nem találtam ezekről sehol.) Az 1-75 sorozat elnyűhetetlen Horse Box-ának, meg az MB-11 Car Transporterének is ez a teherautó adja az alapját

Az évek során ennek a darabnak a tetejéről eltűnt a spoiler és a fülke mögötti szerelvényekből is eltűnt ez-az, de ez nem ront sokat az élvezeti értékén. Maga a traktor az alvázán „Bedford T.M.” feliratot és „K-3” jelzést visel 1979-es keltezés társaságában. Az első helyesírási hiba, a második magyarázata az 1981-es SuperKings K-3 Kellog's gabonaszállító lehet, a keltezést pedig egyszerűen csak nem értem.

Csupa fém
A mögé akasztott autószállító vontatmányból ma, két 1-75-ös tízes csomagnyi autó is kijönne. Mint azt igyekeztem bemutatni, összesen öt, 1-75 sorozatú járgány szállítására képes és a felső rámpát a két oldalon egy-egy, hidraulikus emelőt mintázó, működő készség fékezi. Az alvázán „K-10 Car Transporter” feliratot és 1980-as keltezést visel, ami azért érdekes, mert ugyanez a holmi van az 1976-óta létező Car Transporter mögé is fogva. Az is K-10 és Charlie Mack úgy tesz különbséget a fantázia szülte vontató és a Bedford vontatós szerelvény között, hogy az utóbbi nevébe beszúrja a traktor gyártójának nevét, de a Matchbox a katalógusokban ugyanúgy hívja a kettőt.


Matchbox SuperKings: K-10 Bedford Car Transporter. Én akárhányat láttam ebből használtan árulni, a dobozos, bontatlan változatok kivételével mindről hiányzott a spoiler.
A Bedford TM-sorozatát mintázó vontató.
Az öt, 1-75-ös sorozatból való Matchbox szállítására méretezett vontató anyagából manapság két, 10-es csomagnyi kisautó kijönne.
A rakomány így áll be alulra.
A bemutatóhoz az a fehérre festett MB-07 VW Golf asszisztált, ami a kettővel ezelőtti börzéről kísért haza. Jól látszik a működő, hidraulikus henger imitáció.
A felső emelet leeresztve. Ha elég gyorsan pörgetitek a képeket, akkor stop-motion animációként is működik!




Indulásra készen!
A SuperKings K-3-mal debütál a Bedford vontató 1981-ben.
A K-10 autószállító szerelvény 1976-óta létezett egy fantázia szülte vontatóval.
Az 1982/83-as katalógus képe a Bedfordos K-10-ről.
Ez pedig az 1984-es katalógus képe. Szemlátomást ugyanaz a kép, egyetlen apró különbséggel. Rájöttök mi az? (Az alábbi két kép és a videó után elárulom a megfejtést.)
Egy kép egy eredeti Bedford TM-ről.
Ez pedig egy másik, egy gyönyörűen felújított példányról.


Ez a példányt a Detroit Diesel, 71-es sorozatú V6-osa hajtja.

A találós kérdés megfejtése: Leretusálták a képről a hidraulika imitációkat! Nagyon érdekes a dolog, mert én egyetlen K-10-et sem láttam még e nélkül a részlet nélkül. Direkt kerestem rá az eBay-en is, de mindegyiken volt ilyen. Jé!

2 megjegyzés:

PMGabi írta...

Ez a gép senkinek sem tetszik???
Nekem egy Peterbilt vontatóval van meg, elég érdekes, mert olyannal még nem láttam, de nem rossz.
A Bedfordos a legelterjedtebb összeállítás.
Kedvelem az autószállítókat, van Siku is, Merga vontatóval.
Jól néznek ki tele kis kocsival!
:)))

klarky írta...

Nekem a K-3 as, Kelloggs-os megvan dobozzal, spoilerrel. Ha jól rémlik a gumicső hiányzik az oldaláról, ami amúgy kivehető és a lefejtést lehetne vele szimulálni.