2025/02/08

Super9 (Welly) Fiat 126 EL (Polski Fiat 126p)

A mai postban ismét hiányt pótló kisautót láthattok. A szerény, nemzetközi kisautógyűjtői szociális hálóm tagjainak egybehangzó véleménye alapján állíthatom, hogy nem csak mi nem értjük a Welly üzletpolitikáját, hanem például a brit szigeteken sem értik azt.

A Kispók

Ismét az a helyzet állott elő, hogy a típusmegjelölés – FIAT, slussz-passz – merőben pontatlan, ami a dobozban van az egy érdekes változat. Ne szaladjunk ennyire előre! Nyilván az, hogy ez egy Polski Fiat 126p a doboz feliratának hiányosságai ellenére is egyértelmű. A Kispók szerintem olyan szinten az autós folklór része, hogy még azok is ismerik és felismerik, akiket amúgy teljesen hidegen hagynak az automobilok. A típusismertetőt akár el is lustálkodhatnám, de az „egy csecsemőnek minden vicc új” elv mentén álljon itt egy link egy történelmi áttekintést nyújtó oldalra, illetve egy másik, egy 25 (!) éves TotalCar anyagra, ami remekül eleveníti fel a Kispók életérzést. A magam részéről elismeréssel adózom a Kispolszki és a fajfenntartás relációival foglalkozó résznek! Meg tudom erősíteni az ott elhangzottakat.

Polski FIAT 126p katalógussal nem szolgálhatok, a legértelmesebb ilyen jellegű anyag amit felleltem a neten egy német nyelvű szórólap.



Németnyelvű szórólap a Kispókról. (Kép: CarBrochure Addict)

EL/ELX 1994–2000

Fentebb már pedzegettem a témát, de ami a dobozban van egy olyan kivitel, nevén nevezve a gyereket az EL-verzió a Kispókból, amit szerintem csak a gyűjtők ismernek és úgy sejtem, hogy nálunk sohasem forgalmazták. Majd a kisautóról szóló részben kitérek rá, hogy pontosan honnan derül ki, hogy mivel van dolgunk.

1991 júniusában az FSM megkezdte a tychyi gyárban a Fiat Cinquecento gyártását, amely a FIAT kínálatában a 126-os utódmodellje volt. Ez utóbbi gyártását kizárólag a Bielsko-Biała-i üzemben folytatták tovább. A 126p kivezetése azonban a folyamatos igények miatt egyre csak tolódott és ezért a Cinquecento alkatrészeinek felhasználásával a Kispók korszerűsítése mellett döntöttek.

A Fiat 126 korszerűsített változatának gyártása – a Polski Fiat nevet és így a "p" jelzést elhagyták – 1994. szeptember 5-én indult, majd tíz nappal később a varsói Łazienki Parkban bemutatták a ráncfelvarrott autót. A változtatások kiterjedtek a karosszériára, a belső térre és a motor gyújtásrendszerére is.

Megszüntették a karosszéria oldalain található domborulatokat, és keskenyebb oldalsó védőcsíkokat kapott. Új szellőzőrácsokat, egyrészes üvegezésű ajtókat és a Cinquecento, belső állítású tükreit kapta meg. Az első lámpák H4 halogén izzókat kaptak. Az új környezetvédelmi követelmények miatt a 126-os Cinquecentótól átvett vízbázisú festékekkel lett fényezve, ami növelte a karosszéria korrózióérzékenységét, mert a 126-os karosszériája a Cinquecentóval ellentétben nem volt horganyzott. Az addig fekete helyett antracitszürke színűek lettek a külső műanyag elemek. Újként, különösen egy élénk színű fényezéssel nem mutatott rosszul, de csúnyán öregszik, olyan benyomást kelt, mintha a fekete műanyagot kiszívta volna a nap.

A beltérben kicserélték a visszajelzőket és a műszerfal és a kormánykerék borítását és a váltókart is.

Az autó a Nanoplex elektronikus gyújtást kapott, amely a Cinquecento 700-ból származik. A gyártó szerint ennek következménye képpen az átlagos üzemanyag-fogyasztás 0,5 literrel csökkent 100 km-enként. A modernizált autó a 126 EL – ez a hátulján jelent meg, de kisbetűvel „126 el” – jelzést kapta. A két betű az „elektronikus” rövidítése a használt gyújtás típusa miatt. Érdekes módon a lengyel köznyelvben „Elegant”-ként maradt meg. Az „full extra” felszereltségű változat az SX kiegészítő jelölést kapta; A kiegészítő felszereltsége többek között: sárvédők, csinos dísztárcsák, jobb külső tükör, fűtött hátsó ablak, nyitható hátsó oldalablakok, ventilátor, automata biztonsági övek és dönthető ülések.

1996-tól az ELX modell váltja fel, melynek motorja már katalizátort is kapott.


FIAT 126el 2019-ben az autcán Wroclavban. Kitűnően látszanak a változtatások, valamelyest a megújított beltérben is. (Kép: Adrian Kot Flickr)

De miért kell rá vadászni?!
A kisautóról csak szuperlatívuszokban tudok nyilatkozni! Az öntvény részletei hozzák az EL változat változatásait és a festékes kiemelés is részletes. A beltér nem kevésbé részletgazdag. Az egész úgy remek ahogy van! Egyetlen egy dolgot nem értek: A Welly üzletpolitikáját! Ennél a Daciánál már értekeztem arról, hogy mi fán terem ez a Super9 márka. Tulajdonképpen ismétlem magam: Érthetetlen, hogy a Welly szoci autó modelljei miért ilyen borzasztóan nehezen beszerezhetőek – és ez nem csak magyarországi tünet!

Remek kisautó és hasonlóan remek járgányok vannak még a Welly tarsolyában, csak borzasztóan nehéz ezeket előbányászni onnan!


Az Ördög itt lakhat, mert mint róla tudjuk "a részletekben lakozik".

Á, bele tudok kötni! A lökhárítónak nem feketének, hanem szürkének kéne lennie - simán el tudom képzelni, hogy a tervező is azt gondolta, hogy kiszívta a feketét a nap - és az ajtó dekorcsíkját nem festették ki! (Figyelem, az előbbi két mondat úgynevezett iróniát tartalmaz!)

Figyelsz Mattel fiam? 2025-ben ilyen egy klassz játékautó! Á, dehogy figyelsz!

Az öntvény "feltagadhatna" pár évtizedet, olyan részletes. Abban sem vagyok biztos, hogy a gyártót meg tudnám tippelni.

A beltér is szép részletes...

...az így tönkretett képen talán látszik is valami belőle!

A jobb alsó sarokban ott a típusjelzés, amiből kiderül, hogy a gyártás vége feléről származó változattal van dolgunk.

NRFB

Nincsenek megjegyzések: