2025/02/15

Matchbox TP-5 - TP-102 Ford Escort RS2000 and Glider Transporter

Sok olyan Matchbox volt gyerekkoromban, amit nagyon szerettem volna, de soha nem volt. Jobb esetben osztálytársak birtokolták ezeket, így legalább kézbe vehettem, rosszabb esetben csak a gyerekember Playboya, a Matchbox katalógus felett csorgattuk rá a nyálunkat. A Ford Escort RS2000 az egyik ilyen.

Ford Escort második generáció
A közelmúltban több, az első generációs Ford Escortról szóló postunk is volt, melyben érintettük a típustörténetet, két különböző kisautógyártó kapcsán. Későbbi Escort generációk is előfordultak már e lapokon, de a második még nem. Mindig is hiányérzetem volt ezzel kapcsolatban, de végre eljutottunk ide!

A második generációs Escort igazi világautó, a különböző piacokon 1974 és 1980 közt forgalmazták – az utolsó bástya a Dél-Afrikai köztársaság volt, ott húzta ilyen sokáig. Igazi mindenes, családi autó és igásló egyben. A karosszériaváltozatai hasonlóan az elődjéhez 2-, 4-ajtós, háromajtós kombi illetve kisáruszállító. A szolid igásló Escortokkal kapcsolatban javaslom, hogy olvassátok el a TotalCar egy több mint húsz éves cikkét, illetve nézzétek meg az Alapjárat videóját – kivételesen nem szúrom ide be, az RS2000 nagyon más kávéház.

A tápláléklánc csúcsán a csak kétajtós kivitelben létező RS2000-es modell állt, melyet 1975-ben mutatnak be – a Matchbox ezt mintázta meg. Az eredetileg az amerikai Ford Pintóból származó, Európában a Ford Cortinában használt, kétliteres sornégyes motor rejtőzött a motorháztető alatt, mely egy – az utcai változatban – négysebességes váltón keresztül a hátsó kerekeket hajtotta. A gyári adatok szerint a teljesítménye 110 lóerő, a maximális sebessége cirka 174 km/h. A 0-100 km/h sprinthez pedig 8,9 másodperc kellett neki. Az autó kimondottan sikeres volt a rali versenyágban. Érdekesség, hogy az RS2000-es motorját a Sierra ötsebességes váltójával párosítva, előszeretettel építették be utólag a versenycélokra használt első generációs Escortokba.

Az a ritka szerencsés helyzet állott elő, hogy rendelkezésünkre áll az 1979-es, csak az RS2000-esről szóló katalógus, minden műszaki adattal!













1978-1984

A Matchboxnál ahhoz képest, hogy mindössze hat évig gyártották, egészen sokféle változata készült a Ford Escort RS2000-nek. Az 1-75 sorozatban nem volt olyan őrülten sok változata. 1978 és 1981 közt fehér karosszérián, oldalt, a tetőn és a motorháztetőn, 9-es rajtszámú versenymatricákkal MB-09. Kétféle verzió létezik ezen belül, a krémszínű-, illetve piros belterű.

1976 és 1984 közt összesen négyféle festéssel, többféle vontatmánnyal kerül twin packokba. Vagy a jelen postban is látható vitorlázó repülőgép szállítót, vagy a közelmúltban tárgyalt Boat and Trailer-t vontatja. Igazából az egyik jobb mint a másik, nagyon szeretném ezeket birtokolni, remélhetőleg lesz olyan, hogy meg tudom őket mutatni e lapokon.

Koncentráljunk ezekből jelen post tárgyára! 1982-ben még TP-5, 1984-ben TP-102 lesz, de mindkét jelöléssel azt tartalmazza, amit a képeken láttok. Az RS2000-es három különféle színű beltérrel, krémszínű, piros, illetve fehér változatban kerülhetett a pakkokba. Ezt leszámítva azonban teljesen egyformák, csomagon kívül nem lehet megmondani, hogy miből származnak. A vontatmányt pedig már ismerhetitek, több különböző, kettes- és hármas csomagból.

A második generációs Escortot a Matchbox szerintem kifejezetten klasszul mintázta meg. Az arányok jók, bár maga a kisautó kifejezetten nagy, 1:55 a méretaránya. A külseje kifejezetten részletes és mindene „fémből van”, nem festékből. Igazából kicsit meglepő, hogy nincs egyszerű, utcai változata, minden verziója valamilyen matricát visel. A beltér már közel sem ennyire részletes. Ugyan az ülések azok, de a műszerfal és a kormány inkább csak jelzésértékű – bár az utóbbi legalább műszerfalba integrált, családi méretű pizza. Igen, #regensemvoltmindenjobb

Az öntvénynek van utóélete, lebutítva bekerült a Super G.T. sorozatba és a magyar kisipar is khmm... „feldolgozta” trafikárúként, de ezek – remélehetőleg már másik történetek lesznek a jövőben. Elfogult vagyok, hiszen gyerekkori kedvencem, de ez egy remek kisautó, ebben a twin packban, ezzel a vontatmánnyal pedig egy kifejezetten klassz játékszer!

A részletek fémből, a dekor matricából. Minden változata ezt a "sémát" követi.

A három lehetséges szín közül ez a krémszínű belsővel készült. Szerintem ez a legelegánsabb és a fehér is igen jól mutat.

Mint látható, az én példányommal játszottak, de szerkezetileg épségben van.

A beltér elnagyolt. #regensemvoltmindenjobb

A vonóhorga is megvan, pedig kapott kiképzést rendesen.

Jobbkormányos. A kormánykerék a műszerfalba integrált pizza, de legalább családi méret!

Az utánfutó és a tartalma viszont makulátlan! A magyarázat annyi, hogy nem egy helyről származnak. Amikor "szembe jött velem" ez a hibátlan tréler, minden kiegészítőjével, lecsaptam rá, és milyen jól tettem!

"Sirály vitorlázó(repülő) klub". Tényleg "sirály", a Matchbox egyik legjobb twin pack vontatmánya ez.

A "búra" és a repülőgép is hibátlan!

Érkezés után, kicsomagolás előtt.

Felszállásra kész!

Mintha egy kicsit eltérő árnyalatú lenne a kettő! Nemde?

A fordulókör óráiási, az RS2000-es feneke és a tréler összeér.

Ez kérem ennyit tud. Azzal együtt kitűnő játékszer!

Nincsenek megjegyzések: