Sok olyan Matchbox volt gyerekkoromban, amit nagyon szerettem volna, de soha nem volt. Jobb esetben osztálytársak birtokolták ezeket, így legalább kézbe vehettem, rosszabb esetben csak a gyerekember Playboya, a Matchbox katalógus felett csorgattuk rá a nyálunkat. A Ford Escort RS2000 az egyik ilyen.
Ford Escort második
generáció
A
közelmúltban több, az
első generációs Ford Escortról szóló postunk is volt,
melyben érintettük a típustörténetet, két különböző
kisautógyártó kapcsán. Későbbi Escort generációk is
előfordultak már e lapokon, de a második még nem. Mindig is
hiányérzetem volt ezzel kapcsolatban, de végre eljutottunk ide!
A második generációs Escort igazi világautó, a különböző piacokon 1974 és 1980 közt forgalmazták – az utolsó bástya a Dél-Afrikai köztársaság volt, ott húzta ilyen sokáig. Igazi mindenes, családi autó és igásló egyben. A karosszériaváltozatai hasonlóan az elődjéhez 2-, 4-ajtós, háromajtós kombi illetve kisáruszállító. A szolid igásló Escortokkal kapcsolatban javaslom, hogy olvassátok el a TotalCar egy több mint húsz éves cikkét, illetve nézzétek meg az Alapjárat videóját – kivételesen nem szúrom ide be, az RS2000 nagyon más kávéház.
A tápláléklánc csúcsán a csak kétajtós kivitelben létező RS2000-es modell állt, melyet 1975-ben mutatnak be – a Matchbox ezt mintázta meg. Az eredetileg az amerikai Ford Pintóból származó, Európában a Ford Cortinában használt, kétliteres sornégyes motor rejtőzött a motorháztető alatt, mely egy – az utcai változatban – négysebességes váltón keresztül a hátsó kerekeket hajtotta. A gyári adatok szerint a teljesítménye 110 lóerő, a maximális sebessége cirka 174 km/h. A 0-100 km/h sprinthez pedig 8,9 másodperc kellett neki. Az autó kimondottan sikeres volt a rali versenyágban. Érdekesség, hogy az RS2000-es motorját a Sierra ötsebességes váltójával párosítva, előszeretettel építették be utólag a versenycélokra használt első generációs Escortokba.
Az a ritka szerencsés helyzet állott elő, hogy rendelkezésünkre áll az 1979-es, csak az RS2000-esről szóló katalógus, minden műszaki adattal!
1978-1984
1976 és 1984 közt összesen négyféle festéssel, többféle vontatmánnyal kerül twin packokba. Vagy a jelen postban is látható vitorlázó repülőgép szállítót, vagy a közelmúltban tárgyalt Boat and Trailer-t vontatja. Igazából az egyik jobb mint a másik, nagyon szeretném ezeket birtokolni, remélhetőleg lesz olyan, hogy meg tudom őket mutatni e lapokon.
Koncentráljunk ezekből jelen post tárgyára! 1982-ben még TP-5, 1984-ben TP-102 lesz, de mindkét jelöléssel azt tartalmazza, amit a képeken láttok. Az RS2000-es három különféle színű beltérrel, krémszínű, piros, illetve fehér változatban kerülhetett a pakkokba. Ezt leszámítva azonban teljesen egyformák, csomagon kívül nem lehet megmondani, hogy miből származnak. A vontatmányt pedig már ismerhetitek, több különböző, kettes- és hármas csomagból.
A második generációs Escortot a Matchbox szerintem kifejezetten klasszul mintázta meg. Az arányok jók, bár maga a kisautó kifejezetten nagy, 1:55 a méretaránya. A külseje kifejezetten részletes és mindene „fémből van”, nem festékből. Igazából kicsit meglepő, hogy nincs egyszerű, utcai változata, minden verziója valamilyen matricát visel. A beltér már közel sem ennyire részletes. Ugyan az ülések azok, de a műszerfal és a kormány inkább csak jelzésértékű – bár az utóbbi legalább műszerfalba integrált, családi méretű pizza. Igen, #regensemvoltmindenjobb
Az öntvénynek van utóélete, lebutítva bekerült a Super G.T. sorozatba és a magyar kisipar is khmm... „feldolgozta” trafikárúként, de ezek – remélehetőleg már másik történetek lesznek a jövőben. Elfogult vagyok, hiszen gyerekkori kedvencem, de ez egy remek kisautó, ebben a twin packban, ezzel a vontatmánnyal pedig egy kifejezetten klassz játékszer!
A három lehetséges szín közül ez a krémszínű belsővel készült. Szerintem ez a legelegánsabb és a fehér is igen jól mutat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése