2024/04/12

Majorette No. 251 Ford Capri

Ritkán esik úgy, hogy egy típus generációit azok időrendi sorrendjében tudjuk bemutatni – a kisautógyűjtés nem ez a sport, ahol ez könnyen megy – de úgy alakult, hogy a Ford Capri mindhárom generációjából rendelkezem remek kisautókkal, úgyhogy sikerült őket a megjelenésük szerint rendezni! Ez már a második generáció, ez úttal a Majorette-től.

Mk. II.
Miután 1,2 millió példányt értékesített a Ford a Capri első generációjából, 1974 február 25-én a cég bemutatta a második generációt. A sportos megjelenésű autót a mindennapos használat követelményeihez szabták át. A motorháztető rövidebb lett, az utastér nagyobb és ferdehátú kialakítású (hatchback). Így a második generációs Capri a Ford első hatchbackje. Szerintem ritka az, hogy egy típus generációi egyre szebbek legyenek, de megkockáztatom, hogy a Capri pont ilyen! Mind a három nemzedéke nagyon tetszik, nehezen tudnék választani közülük. (A korábbi Capri értelmezések ügyében errefelé tessenek kedves lenni megkezdeni a barangolást!)

Már leírtam korábban, de a Capri az európai ember pony car-ja! A motorválaszték – nyilván a különböző piacokon eltérően – a szolid munkába járóstól, az európai mércével sportos, kvázi muscle car-rá konfigurálhatóvá tette a járgányt. A négyhengeres blokkjainak hengerűrtartalma és teljesítménye rendre a brit piacon: 1,3 literes, 55 lóerős, 1,6 literes 72 lovas, 1,6 literes GT, 88 lovas, illetve 2 lityis, 99 lóerős. A csúcsot a 2,3 literes, 108 lórerős, illetve a háromliteres, 140 lóerős V6-os jelentette. Váltóból négysebességes kézi kapcsolású, illetve háromsebességes automata volt a választék. Érdekes, hogy az automatát a legkisebb motorhoz választották a legtöbben.

Apró érdekességek: 1976 októberében a Capri gyártását a Ford németországi üzeme vette át. Mint ahogy az első generációt, a másodikat is forgalmazták Japánban, igaz kevés sikerrel. Annál jobban fogyott azonban az Egyesült Államokban! 1977 volt az utolsó modelléve az USÁ-ban, akkor 513 500 példányt értékesítettek belőle.

Az 1976-os, német prospektust tudom megmutatni. A fentebb citáltakhoz képest tapasztalható teljesítménykülönbség szerintem onnan jön, hogy éppen HP, vagy BHP (lóerő / mechanikai lóerő) a mértékegység.






















Hú, ez mai szemmel is mennyire egy kívánatos autó! Azt a műszerfalat nagyon sokáig el tudnám nézegetni amögül a kormánykerék mögül!

Francia Ford
Emlékszem, hogy amikor gyerek voltam, abszolút Matchbox csőlátásunk volt. Minden az alatt a „futottak még” kategóriába esett, a valódi minőségétől függetlenül, ami persze óriási marhaság volt a részünkről. Amit ebben a postban láthattok, az a Majorette 200-as szériából való, ami nagyjából a Hot Wheels mainline-nak, Matchbox 1-xxx sornak felel meg.

A Majorette 1978-ban dobja piacra a második generációs Caprit a 251-es számon és 1983-ig gyártja nagyjából 13 változatban, ha a 300-as sorozatban megjelenő verzióit is ide számítjuk – ami a Matchbox Twin Pack szériájának a megfelelője. Ott lakókocsit vontat.

Ez a változat 1979-ből származhat, amikor is két verziója regnált hivatalosan: Narancssárga karosszéria, az oldalain fekete menjgyorsan csíkokkal és fekete vinil utánzatú tetővel, illetve ugyanez csíkok nélkül, de fehér tetővel. Tehát az én példányom vagy gyári hibás, amiről lemaradtak az oldalsó csíkok, vagy afféle átmeneti verzió, még fekete tetővel de már csíktalanul. A holnapi post pont az 1979-es Majorette katalógus lesz – egyáltalán nem véletlenül –, abban megtaláljátok a csíkos verziót!

Szemlátomást játszottak vele és ez csökkenti ennek a konkrét példánynak az élvezeti értékét, de minden más tekintetben nagyon tetszik. Eleve nekem a nagyon tetszenek az eredetihez jobban hasonlító, arányosabb, keskeny kerekek a kisautók alatt. Pont ezért nagy kedvenceim a vékony kerekű Superfast transitional Matchboxok. A Majorette pont ezt tudta nagyon sokáig. Ezen kívül rengeteg apró részlete sokszor aprólékosabban kidolgozott, mint a kortárs Matchboxoké. Nézzétek csak meg a szélvédő műanyagjából kialakított első lámpákat, vagy az oldalsó díszléceket, emblémákat! A Matchbox sokszor már ebben az időszakban sem ennyire míves és később még kevésbé lesz az.

Klasszak a Majorette-ek ebből az időszakból, egyre jobban tetszenek!

Abszolút felveszi a versenyt a kortárs Matchboxokkal, amit mi kissrácként a játékautók origójának tartottunk. Sőt, sokszor az apróságokban még részletesebb! Első lámpák a szélvédő anyagából, lökhárító rendszámmal a hűtőrácséból, ami a műszerfalat és a kormánykereket is adja.

Szeretem ezeket a keskeny kerekeket, sokkal jobban idézik meg az eredetiket. A Matchbox transitional sorozatát sem véletlenül kedvelem.

"Vinil tető" utánzat. A következő postból, ami ez után a bejegyzés után egy nappal élesedik majd, látni fogjátok, hogy "ilyen állat pedig nincs is"!

Sajnos a kosz az belül van, nem tudtam eltüntetni az ablakokról. Nini, nem pizza a kormány! #regenmindenjobbvolt

Jókora vonóhorog, amiről egy korábbi tulajdonosa letörte a Majorette-re annyira jellemző "nyuszifüleket" - amik ugyan tényleg nem szépek, de biztosították, hogy az úgynevezett játszás során a vontatmány a helyén is maradjon. Márpedig vontatmány volt, a Majorette 300-as sorozatában lakókocsikat vontat a Capri.

Sok apró részlet a helyén, fémből!

Lehetne feladvány is: Fedezze fel az apró eltéréseket a másik oldalához képest! Nem csak az üzemanyag betöltő nyílás fedele a helyes megoldás, hanem az apró embléma az A-oszlop alatt-előtt. Az eredetin is csak ezen az oldalon volt a hengerűrtartalomra és a felszereltségi szintre utaló jelzés!

Nincsenek megjegyzések: