Nem tudom más hogy van ezzel, de néha olyasmi is bekerül a gyűjteményembe, ami amúgy teljesen kívül áll az érdeklődési körömön. Ezeket vagy ajándékként kapom, vagy több másmilyen tárggyal együtt érkeznek, melyekkel csomagban vettem valamelyik internetes piactéren. Mai szeánszunk alanya is ilyen és bár kívül esik az érdeklődési körömön, rengeteg mesélni valóm van róla, mert a korai Matchboxokhoz van köze.
Soha nem az vezetett a kisautók gyűjtésében, hogy az adott darab mennyire értékes, hanem az, hogy tetszik az adott darab vagy sem. A csillagászati áru ős-Matchboxokról mindig azt gondoltam, hogy szépek, érdekesek, de különösebben nem érdekeltek sohasem, mert bő húsz évvel korábban készültek mint ahogy én egyáltalán megszülettem. Szóval a beszerzésük esélytelen, de egyáltalán nem fáj, mert mondjuk egy szép Convoy szerelvény a nyolcvanas évekből sokkal jobban érdekel. Viszont ha már így szóba kerültek, egy picit mesélnék ezekről a korai darabokról.
Oké, de mi az a Moko?
1953
karácsonya előtt a Matchboxok gyártójánál a Lesney Productsnál
felismerték, hogy minden évben az ünnepi időszakban óriásit
ugrik az igény az általuk gyártott játékokra. Az alapítók nem
akartak – vagy talán inkább nem tudtak – arra pénzt és
energiát áldozni, hogy évente néhány hónap kedvéért
megnöveljék az értékesítő csapat létszámát, növeljék a
raktárakat amik az év nagyobb részében üresen állnak és úgy
egyáltalán a marketinggel foglalkozzanak. Ezért inkább
marketinggel foglalkozó ügynököket kerestek a termékeik
terjesztésére.
Ezek egyike volt a Moko. A céget Moses Kohnstam alapította aki 1900 környékén települt Nürnbergből Angliába – és egyben a neve kezdőbetűit is adta a cége nevéhez. Ő kifejezetten a kisebb játékgyártók – mint amilyen a Lesney is volt akkoriban – finanszírozására, a termékek csomagolására, raktározására és terjesztésére specializálódott. Ezért – nem meglepő módon – az eladási ár bizonyos százalékát kérte el. A Moko függetlenül attól, hogy az adott terméket ki gyártotta, a saját márkaneve alatt értékesítette azokat. Így néhány Lesney gyártotta terméken, mint például a körhintán, vagy az exkavátoron egyáltalán nem is szerepel a gyártó neve, vagy a Matchbox márkanév.
Márka és nem cég
Alapvetően
a Matchbox egy márkanév. Bár a márka történetének egy elég
sötét és zavaros időszakában létezett a termék terjesztésével
és talán a gyártásával is foglalkozó cég melynek a nevében
szerepelt a Matchbox kifejezés, a gyártó és a név birtokosa
jellemzően mindig olyan cég volt, aminek nem. Az alapításkor és
a fénykorban ez végig a Lesney, mely cégnév a három alapító
John W. "Jack" Odell (1920-2007), Leslie Charles
Smith (1918-2005), Rodney Smith (1917-2013) közül a két
Smith keresztneveiből állt össze. (A „smith” angolul kovácsot
jelent és mint vezetéknév is pont olyan gyakori mint a magyar
megfelelője. Így egyáltalán nem csoda, hogy a két Smith nem volt
rokon.) Jelenleg pedig az amerikai játékóriás, a Mattel
birtokolja a nevet.
Visszatérve az eredeti témához: 1948-ban a Lesney legyártotta az első öntéssel készült fém termékét egy úthengert, melyet 17 további követett 1953-ra. Ezek közt nagyjából minden volt a kerekeken guruló játékoktól kezdve a horgászkiegészítőig. Az előbbiek sikere aztán elsöpörte a más irányokban történő próbálkozásokat. A Koreai Háború időszakában, 1950 és 1952 közt a brit kormány korlátozta a cink felhasználását a nem létszükségletű termékek elállításánál. 1953-ban Jack Odell kisebb léptékű termékeket tervez. Ezek először már meglévő Lesney játékok kisebb változatai voltak. A sikerük annyira elsöprő volt, hogy ezekből lett később az 1-75 – még később az 1-100, és az 1-120 – széria. 1954-re a nagyobb léptékű játékok gyártását beszünteti a cég.
1953-ban a Moko a Lesney disztribútora. Ez az év az 1-75 széria születésének is az éve. 1954-ben a Matchbox terméknév is védjegyi oltalmat kap, melyet 50-50%-ban birtokol a két cég. A Moko 18 Lesney terméket terjeszt. A Matchbox névvel változik a csomagolás is, az első „Gyufaskatulya” design a skandináv, „Nordic Biztonsági Gyufa” címkéjére hajaz. Ebben az időszakban Rodney Smith Ausztráliába költözik és elhagyja a Lesneyt. A dobozokon „Moko Lesney” szerepel gyártóként a Matchbox márkanév mellett. Ezeket a nagyon korai Matchboxokat szokás „Moko” vagy „Moko Matchbox” néven emlegetni.
A tojás meg a tyúk
A népszerű történet
szerint Jack Odell lánya csak akkora játékot vihetett magával az
iskolába, ami belefért egy gyufásdobozba és ez adta az ötletet a
termékhez és a név levédéséhez. Nem akarok legendákat
rombolni, de alapvetően az, hogy gyufásdobozra emlékeztető
csomagolást kapjanak apró játékok nem volt teljesen új. Már az
1900-as évek elején bizonyos német játékszereket így
csomagoltak és az 1940-es években is használták ezt a
marketingötletet. A Lesney volt az első, aki levédette a
„Matchbox” márkanevet és a hozzá kapcsolódó csomagolási
designt. Mi több, ezeket az apró játékokat „gyufásdoboz
játékokként” is emlegették akkoriban – pont a méretük
miatt. Milyen érdekes, hogy az egész történet teljes kört írt
le! Mind a mai napig ha betérünk egy játékboltba és 1:64
méretarány körüli kisautót keresünk, akkor biztos „mecsbokszok”
felől kell érdeklődni az eladónál, függetlenül hogy az Hot
Wheels, Matchbox, Welly, Siku, vagy bármi más. Közben a Matchbox
pedig úgy kapta a nevét, hogy már létezett a „matchbox játék”
mint fogalom.
„Diszizdiendofabjutifulfrencsip”
Ott
tartottunk, hogy változatlanul a Moko a Lesney termékek, így a
Matchboxok terjesztője világszerte. 1958-ban Leslie Smith úgy
érzi, hogy van potenciál a termékeik Ázsiában történő
értékesítésében, leginkább Japánban lát fantáziát. De a
Moko akkori feje, Richard Kohnstam nem ért vele egyet. Így azért,
hogy ezen a piacon is nyithassanak a Lesney szakít a Mokóval és
kivásárolják annak 50%-os tulajdonrészét 1959-ben. 1958-ban
napvilágot lát az első Matchbox katalógus a Lesney új
marketingstratégiájának részeként, melyben már az akkor
vadonatúj „Models of Yesteryear” termékek is szerepelnek.
A negyvenedik
születésnap
1988-ban
volt a Matchbox negyvenedik születésnapja. A márkanév akkor a
Universal Toys tulajdona volt – erre utaltam fentebb mint „sötét
és zavaros időszak”. Megünnepelendő az évfordulót öt, az
1950-es években gyártott Moko Matchbox replikájának
elkészítésével ünnepli a cég. Az MX101 Road Roller, MX102
Massey-Harris Tractor, MX103 London Bus, MX104 Milk Float, MX105
Dennis Fire Engine ajándékdobozba kerül. Ebből német és
angol nyelvű is készül. Francia kiadást is terveznek, de végül
ez sohasem jelenik meg. Miközben igen örvendetes, hogy a már akkor
is igencsak borsos áru eredetiek másolatát így akarják elérhető
közelségbe hozni a rajongók számára, remek alapot nyújtanak a
hamisításhoz, mivel a díszdobozokba az eredetiekkel azonos színű
és azokra megszólalásig hasonlító verziók kerülnek.
1991-ben ismét előveszik az ötletet és akkor már szóló csomagolásban, az eredetiektől eltérő színekben kínálják a modelleket „Matchbox Originals” néven. 2002-ig – ekkor már a Mattel tulajdonában van a márkanév – készülnek ezek, összesen 15 különböző modell. Dan Zsebeházy kitűnő oldalán meg is tudjátok nézni őket. Ő néhányból színváltozatokkal is bír.
Lovaskocsi mint olyan
A
tejszállító lovaskocsival kapcsolatban nehéz dolog részletes
típusismertetőt nyújtani, ezért csak nagy vonalakban próbálkozom:
A ló négylábú állat, mégis megbotlik. Elől harap, hátul rúg,
középen meg baromi kényelmetlen. Folyamatosan üzemanyagot
fogyaszt, ezért a fenntartása költséges. Négyláb meghajtású,
de nincs rajta felező és terepfokozat. A kocsi lóvontatású
jármű, eredetileg a szekérnek a 15. században Kocs községben
kialakult változata. Könnyű, finom kidolgozása révén gyors és
viszonylag kényelmes volt, ezért Európa-szerte híressé vált. A
későbbi lóvontatású járművek ősének tekinthető.
Kalandosan érkezett
Mint
arra utaltam a bevezetőben, ez a darab sem az én érdeklődésem,
vagy ízlésem tükrözi. Igen kalandos útja volt a gyűjteményemig.
Apósom aki az Egyesült Államokban él vásárolta nekem ajándékba
akkor, amikor még szóba állt velünk. Egy barátjuk hivatásos
katonai karrierje végén, őket is meghívták a szintén magyar
származású hölgy (!) leszerelési ünnepségére a Hawaii
szigetekre. Apósom a légibázis üzletében megvett mindent ami
Matchbox volt, 3-4,
1-75 sorozatú, a Tyco-érából származó kisautó mellett ezt,
meg egy másik Matchbox Originalst is. Figyelembe véve, hogy ez
mikor történt és hogy 1991-ben adták ki ezt a darabot az első
Originals sorozat részeként, nem kevés időt tölthettek azon a
bizonyos polcon.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése