Mindenki őrizze meg a nyugalmát!
Nem ittam, nem szúrtam és nem szívtam semmit! Ezt a cuccot tényleg
majdnem így nevezi a Matchboxszexualitás (nem létező) tudománya.
Hozzá még mindig az egyik kedvencem egy újabb változata.
Tűzoltók, rendőrök
Gyorsan
essünk túl a történeti részen, ami csak ránézésre bonyolult.
Kezdetben vala a
Mercury Park Lane regular wheel változata,
ami bár első látásra valószínűtlennek tűnik, a Matchbox
Memories bebizonyította a linkelt postban – fáradtságot és
költséget nem kímélve – hogy létezett a valóságban is! Ez a
változat mindössze 1968-1969 közt volt megtalálható az 1-75
sorozatban. Őt váltotta ugyanennek
a transitional, vékony superfast kerekű verziója ami 1969-1970
közt teljesít szolgálatot.
Ezek a rendőrségi verziók és azt hiszem eddig teljesen világos a
történet.
Ez
előtt, még 1966-ban a Matchbox rend őrei Ford Galaxie-kat kapnak,
hogy azokban teljesítsenek szolgálatot. (68-ban érkezik az első
Mercury, mint ugye az fentebb kiderül.) Ugyanekkor
a tűzoltóparancsnokok is megkapják a maguk Galaxie-ját,
ami azt jelenti, hogy az 1-75 szériában párhuzamosan ugyanaz a
kisautó fut két verzióban. Míg a rendőröket egészen hamar új
típusba ültetik, a tűzoltók egészen 1970-ig Galaxie-val nyomják,
ami azt is jelenti, hogy a Superfast éra beköszöntével elkészül
számukra a transitional verzió.
(Hogy ez miért fontos, az alább rögvest kiderül.)
A szöveg monotóniáját megtörendő, egy kép egy évjáratban is stimmelő Mercury Monterey-ről. (Kép: CarGurus.com)
Verziók, verziók, verziók
1971-ben
a tűzoltóparancsnokok is megkapják a Mercury Park Lane-jüket, de
ez a Park Lane nem az, amit a rendőrök használtak. A rendőrségi
verzió alá a vékony Superfast kerekeket szánják, ezért nem kell
átszabni hozzá a karosszériát. A tűzoltósági verzióhoz
viszont már szélesebb kerekeket szánnak, így átszabják a hátsó
kerékjárati ívet. Ha összehasonlítjuk az előző verzióval,
akkor feltűnő mindez, az én gyermeki agyamba ez a verzió rögzült
és ennek kapcsán hangzott el az az ominózus beszélgetés „a
tűzoltók parancsnokának autójáról”.
Valamiért
a tudományos Matchboxszexualitás ezt a darabot (is) úgy hívja,
hogy Mercury Park Lane Police, de teljesen önhatalmúlag,
megkülönböztetendő a fentebb már linkelt, tényleg rendőrségi
változatoktól én bátorkodom úgy nevezni, ahogy a címben
szerepel. Tudománytalan, egy Matchbox-inkvizíció máglyára is
vetne ezért, de a későbbi korok minden bizonnyal felismernék a
zsenialitásom és utcát neveznének el rólam. Tehát: Az 1971-ben
debütáló, piros színű, tűzoltóparancsnoki, Mercury Park Lane,
aminek nagyobbra szabott hátsó kerékjárati íve van, ül benne
két figura és egyetlen, „cici” formájú – angol
nyelvterületen ugyanez „rágógumiautomata” –megkülönböztető
jelzése van, azt én bizony így hívom, ahogy a címben.
Mi több még
azt az aljasságot is elkövetik, hogy a későbbi – amennyire én
tudom a történetet, az 1-75 sorban nem is, csak spéci kiadásokban
és egyéb különleges csomagokban szereplő, fényhidas –
változatokat is így nevezik. Majd ezeknek is kifundálok valamilyen
spéci nevet, amint a történetben eljutunk addig.
Ami jelen
post tárgyát, az 1974-ig regnáló tűzoltóparancsnoki verziót
illeti, ebből bizony kismillió verzió létezik, annak
függvényében, hogy milyen alkatrészeket használtak fel hozzá. A
Matchboxnál ugyanis az új változathoz felhasználták a korábbi
Mercury Park Lane rendőrségi változatából és a Ford Galaxie
tűzoltóparancsnoki verziójából megmaradt alkatrészeket is! Bár
a karosszériát a széles Superfastokhoz szabták át, létezik
keskeny kerekű verzió is, de széles kerékből is többféle.
A
matrica fronton meg totális a káosz! Egyrészt használták a
Galaxie-ról megmaradt jelzéseket, ezeket keverték is a későbbi,
már csak a Mercuryn láthatókkal, illetve az teljesen változó
volt, hogy megkapta-e mind a három matricáját! (Egy a
motorháztetőn, kettő az első ajtókon.) Állítom, hogy ez úgy
lehetett, hogy műszak közben kifuthattak a komponensekből, a
műszakvezető góré meg mondta, hogy ne foglalkozzanak vele, jut
ahogy jut. Meg sem kísérlem leírni a verziókat, tessenek
kedvesek lenni elfáradni Falkensteiner úrhoz és nála szemügyre
venni ezeket!
Az én Mercurym
Az én verzióm első ránézésre
makulátlan és gyönyörűséges, sőt még doboza is van. (A
gyerekkori verzióm is megvan valahol, mint szégyellnivaló roncs,
bemutatásra alkalmatlan állapotban.) Matrica csak egyetlen jutott
rá a motorházának tetejére, ami teljesen legitim változat.
Viszont a belteret sikerült rosszul beszerelnie a futószalag
mellett ülő hölgynek, vagy úrnak, a műszerfal egészen
becsúszott a motortérbe, amitől a bent ülő – rendőrsapkás,
merthogy a beltér az ugyan az, mint a korábbi, rendőrségi
változatoknál – tűzoltók úgy tűnnek, mint akik egészen a
szélvédőre tapadva néznek valamit.
(Ez a post sokkal előbb is létre jöhetett volna, ha a Digi szolgáltatta internetünk nem megy el már megint több órára!)
"Te Bajusz! Látod ezt? Látom Tibi! Godzilla!" A belteret sikerült rosszul beszerelni, a műszerfal becsúszott a motortérbe. Amúgy makulátlan. Szerintem az elmúlt 42 évben ki sem vették a dobozából.
A széles kerekű Superfast verzió lejjebb ül, mint a vékony kerekű.
Jól látszik, hogy a hátsó kerékjárati ívet átszabták a regular wheel-hez, illetve a transitionalhoz képest, de valahogy ezen az autón ez nem zavaró. Vagy csak az én agyamba égett bele így még gyerekként.
Itt is jól látszik a magasságkülönbség a kettő közt. A piros még jobban kiemeli a Mercury feliratot a csomagtérfedélen.
A rendőrségi, transitional verzió alváza.
A széles kerekű Superfast, tűzoltóparancsnoki verzió alváza. Hoppácska!
Dobozfétis.
Versenyfelfüggesztés, könnyűfém felnik és tesztelt. Nem piti.
A Mercury sztori eddig megjelent részei:
1968
Mercury Cougar (Regular Wheel)
Mercury Park Lane Police Car (Regular Wheel)
Mercury Commuter (Regular Wheel)
1969
Mercury Park Lane Police Car (Superfast)
1970
Mercury Cougar (Superfast)
1971
Rat Rod Dragster (Mercury Cougar)
Mercury Park
Lane Fire Chief (Police) – Ezt a postot olvasod most.
2 megjegyzés:
Ezektől mindig megvadulok... Szerencsére ez már megvan, így nem kell tartanod a következő találkozónktól, hogy túszul ejtelek vagy ilyesmi... :-P
És ez még csak a kezdet! 8-]
Megjegyzés küldése