Az embernek
vannak álmai. Autós álmok is számosan. Gyors, erős, lapos autók.
Vagy nagy, behemót mindent eltipró, kinek-kinek emocionális
kódolása alapján. Aztán vannak olyanok is akik a nyitható tetejű
autókra, a kabriókra esküsznek, azokat gondolják a világ autós
tetejének. Hááát, a mi kertünkben is - többek közt -, áll egy ilyen
kocsi lehajtott vászontetővel.
Valamit levágunk, valamit hozzáadunk
A sikermodell
A Ford már az
előző Escortból is létrehozott kabriót. Az sem volt rossz, de
arányaiban ez az 1994-es évjáratú – az ötödik generációhoz
(1990-2000.) tartozó - szerintem sokkal szebb, nyúlánkabb. Az előzőhöz képest a lekerekített karosszéria a kor európai középkategóriás ízlésének (lásd F Astra, Toyota Corolla) megfelelő, de még nem az agyondizájnolt, használtszappan formájú gömbölyűség. Talán
hosszabb is egy kicsit a karosszéria, meg talán alacsonyabb is mint elődje.
Ilyen apróságokon sok múlhat. A tető hiánya miatt ez az arány a kabriónál még jobb, már-már valódi kétajtós roadster jellegű. Ehhez hozzáadódik konkrét példányunk esetében egy mérsékelt ültetés és egy kissé szélesebb, peres gumi. A lehajtott vászontetőt szinte
teljesen el lehet tüntetni a hátsó ülés és a csomagtartó
közötti üregben, csak egészen jelképesen jelenik meg a teteje. Kézzel nyitható, rugós és gázrugós tagok segítik a nyitást, csukást, hogy akár egy ember is el tudja végezni a műveletet. Tapasztalatom szerint - még lecsukva is - tulajdonképpen egyfajta biztonságérzetet is ad a hátul ülőknek még akkor is amikor körülöttük süvít a menetszél. Ugyanis hátul is teljes értékű ülések vannak, mi több, ötszemélyes a kocsi. Ott is nagyon
kényelmes és élvezetes a tető nélküli utazás. És ami nem lényegtelen: van csomagtartója (akkora ami már nem csak darabra van meg, hanem pakolható is).
Változatosan, 1,3 (HCS), 1,4 (CVH), 1,6 (Zetec), 1,8 (Zetec), 2 (Cosworth YBT) literes benzines és 1,8 literes Endura dízelmotorokkal szerelték
az Escortokat. Orrkerék meghajtás, orrmotor ötsebességes váltó, elöl (a sportosabb verzióknál hátul is) tárcsafék. Három, négy, ötajtós, kombi és dobozos karosszéria, XR3i sportváltozat, Cosworth motoros ralliverzió alkotta a kasznipalettát és C, CL, CLX valamint Ghia neveken voltak kaphatók a különböző felszereltségi szintek. Motortól függően 59 lóerőtől 224 lóerőig mindenki megtalálhatta ebből a típusmátrixból a saját ízlésének megfelelőt. Erre különösképpen az egyes alkatrészek kiválasztásánál kell nagyon odafigyelni, mert miért is lenne egyforma egy adott alkatrész az összes változat összes évjáratában.
Fénykorában rengeteg cég vásárolta a kombikat az üzletkötőik számára, de még a magyar rendőrség is használta egy ideig őket. Sikeres modellnek mondható ebben a kategóriában. Az 1,8 literes benzinesünk pedig ráadásul nagyon haladós járgány is. A szerelőm viszont tudna mesélni a fordos megoldásokról, amit például egy hasonló német autónál egyszerűen csak megoldanak, az itt egy komoly szerkezet, komoly szerelési igénnyel, furcsa elvekkel, szerszámokkal. A kombimban nagyon tetszett például, az első ülésről nyitható csomagtartó ajtó, amely megoldás itt hiányzik. Van viszont lehetőség tetőcsomagtartóra amit szerintem elég kevés kabrió tud. A kocsi szerintem hasonlómerevségű, mint a hagyományos karosszériás társai, hiszen itt plusz acélok vannak a szükséges helyekre odavarrva. És hiába gondolnánk, hogy ez egy kis könnyű autó, éppen a merevítések okán van súlya rendesen (1140 kilogramm önsúlyú).
Fénykorában rengeteg cég vásárolta a kombikat az üzletkötőik számára, de még a magyar rendőrség is használta egy ideig őket. Sikeres modellnek mondható ebben a kategóriában. Az 1,8 literes benzinesünk pedig ráadásul nagyon haladós járgány is. A szerelőm viszont tudna mesélni a fordos megoldásokról, amit például egy hasonló német autónál egyszerűen csak megoldanak, az itt egy komoly szerkezet, komoly szerelési igénnyel, furcsa elvekkel, szerszámokkal. A kombimban nagyon tetszett például, az első ülésről nyitható csomagtartó ajtó, amely megoldás itt hiányzik. Van viszont lehetőség tetőcsomagtartóra amit szerintem elég kevés kabrió tud. A kocsi szerintem hasonlómerevségű, mint a hagyományos karosszériás társai, hiszen itt plusz acélok vannak a szükséges helyekre odavarrva. És hiába gondolnánk, hogy ez egy kis könnyű autó, éppen a merevítések okán van súlya rendesen (1140 kilogramm önsúlyú).
M1:1
Letépi a fejedet a szél?
Aki kabriós az tudja, hogy valójában egy ilyen autóban nem annyira a sebesség élvezete a lényeg a nyitott tetővel való utazásnál. Bár egy ilyen autónál megtehetnénk, és a motor 104 lóerős teljesítménye lehetővé is tenné, úgy kell megválasztani a sebességet, hogy az még kellemesen borzolja az ember haját. Vagy sapkát-kendőt köt és akkor nincs ilyen gond. Alapfelszerelése egy kabriónak a napszemüvegen és fejfedőn túl a napkrém is, hiszen a nap tűz, a menetszél hűt és észre sem veszi a kezdő kabriós (és tisztelt valamint kegyben részesített utastársai), hogy már le is égtek. Itt még nem volt a fejtámlák mögé illeszthető szélterelő, de furcsa is lenne egy ilyen elválasztó a hátsó sorban élvezkedő utasok számára. Az üléspozíció nagyon mély és ez nagyon jó érzés. A sportkipufogó (szolid) dörmögése egyből a fejünkön landol. A bukókeret egyáltalán nem zavaró, sőt a hátulról való kicihelődésnél még akár segítség is lehet (bár eléggé hátranyúlik az ajtónyílás). A keret nélküli ablak meg csak az elitre jellemző megoldás (beleértve a szoci elit Skoda 110 R-jét is). Ha minden ablak leengedve van akkor teljesen átjár (a napfényen túl) a levegő. Ez igazi krúzoláshoz alkalmas verzió. De ha akarom akkor minden ablakot föltekerek és akkor valóban csak a tető hiányzik. Ez meg már egy targatetős (BMW) megoldásra emlékeztet.
És ha esik?
Ez egy teljes értékű autó, abban az értelemben, hogy egész évben lehet használni. Mármint nyitva is, ha nem esik, süt a nap, van rajtad kabát és kesztyű. Amúgy meg fűtés is van benne, amit ilyenkor ravaszan a lábra kell irányítani és a fázásmentes látvány szolgáltatói lehetünk egy-egy őszi délutánon is a Mecsek szerpentinjein. Ez a lábra fűtés akár még kora nyári éjszakai csillagnézős, "kettesbenelmenős" kiruccanásoknál is nagyon hasznos tud lenni. Ha meg nem lenne elég ennyi hő a lábra akkor fölhajtjuk a tetőt. A többrétegű vászontető (már erősen csereérett a sok foltozástól) pedig szintén teljes értékű. Nem rosszabb a hőszigetelése mint egy fémtetőnek. Talán a rések száma egy kicsit több, de ezt a fűtésszabályozó további egy fokos eltekerésével ellensúlyozni lehet. Tehát a kabrió télen is autó tud lenni. Még a hátsó ablaka is ezt támasztja alá, hiszen kellően nagy és fűthető(!). A tetőcsomagtartóra pedig a síléc is felerősíthető ha úgy adódik. A gyári tetőcsomagtartóval szerelve a tető még kinyitható a prospektusok szerint, azonban ezt még nem próbáltuk ki. Figyelni kell a különböző gumikéderek jó állapotára, mert ha ezek nem töltik be feladatukat teljesen akkor bizony beázás lesz a vége. Sokkal hamarabb mennek tönkre mint maga tető.
Indul a miniflex
Aki kabriós az tudja, hogy valójában egy ilyen autóban nem annyira a sebesség élvezete a lényeg a nyitott tetővel való utazásnál. Bár egy ilyen autónál megtehetnénk, és a motor 104 lóerős teljesítménye lehetővé is tenné, úgy kell megválasztani a sebességet, hogy az még kellemesen borzolja az ember haját. Vagy sapkát-kendőt köt és akkor nincs ilyen gond. Alapfelszerelése egy kabriónak a napszemüvegen és fejfedőn túl a napkrém is, hiszen a nap tűz, a menetszél hűt és észre sem veszi a kezdő kabriós (és tisztelt valamint kegyben részesített utastársai), hogy már le is égtek. Itt még nem volt a fejtámlák mögé illeszthető szélterelő, de furcsa is lenne egy ilyen elválasztó a hátsó sorban élvezkedő utasok számára. Az üléspozíció nagyon mély és ez nagyon jó érzés. A sportkipufogó (szolid) dörmögése egyből a fejünkön landol. A bukókeret egyáltalán nem zavaró, sőt a hátulról való kicihelődésnél még akár segítség is lehet (bár eléggé hátranyúlik az ajtónyílás). A keret nélküli ablak meg csak az elitre jellemző megoldás (beleértve a szoci elit Skoda 110 R-jét is). Ha minden ablak leengedve van akkor teljesen átjár (a napfényen túl) a levegő. Ez igazi krúzoláshoz alkalmas verzió. De ha akarom akkor minden ablakot föltekerek és akkor valóban csak a tető hiányzik. Ez meg már egy targatetős (BMW) megoldásra emlékeztet.
És ha esik?
Ez egy teljes értékű autó, abban az értelemben, hogy egész évben lehet használni. Mármint nyitva is, ha nem esik, süt a nap, van rajtad kabát és kesztyű. Amúgy meg fűtés is van benne, amit ilyenkor ravaszan a lábra kell irányítani és a fázásmentes látvány szolgáltatói lehetünk egy-egy őszi délutánon is a Mecsek szerpentinjein. Ez a lábra fűtés akár még kora nyári éjszakai csillagnézős, "kettesbenelmenős" kiruccanásoknál is nagyon hasznos tud lenni. Ha meg nem lenne elég ennyi hő a lábra akkor fölhajtjuk a tetőt. A többrétegű vászontető (már erősen csereérett a sok foltozástól) pedig szintén teljes értékű. Nem rosszabb a hőszigetelése mint egy fémtetőnek. Talán a rések száma egy kicsit több, de ezt a fűtésszabályozó további egy fokos eltekerésével ellensúlyozni lehet. Tehát a kabrió télen is autó tud lenni. Még a hátsó ablaka is ezt támasztja alá, hiszen kellően nagy és fűthető(!). A tetőcsomagtartóra pedig a síléc is felerősíthető ha úgy adódik. A gyári tetőcsomagtartóval szerelve a tető még kinyitható a prospektusok szerint, azonban ezt még nem próbáltuk ki. Figyelni kell a különböző gumikéderek jó állapotára, mert ha ezek nem töltik be feladatukat teljesen akkor bizony beázás lesz a vége. Sokkal hamarabb mennek tönkre mint maga tető.
Indul a miniflex
Arra emlékeztem
még, hogy a Bburagonak van egy Ford Escortja. (A Matchboxnak is van
de azt nem alakítottam volna át.) Némi netes vadászat után
begördült az asztalomra egy ilyen kisautó. Célzottan azért, hogy
elkészítsem a ház előtt álló kocsi mását 1/43-ban. A donor
állapota nem számított igazán, de azért sikerült egy kevésbé
karcos ablakút találni. Első feladat a tető levágása volt. Itt
arra figyeltem leginkább, nehogy a megmaradó – és így már
vékony és egyedülálló – első szélvédőkeret bármilyen
sérülést szerezzen vagy deformálódjon. Az így kapott utastér
nyílást hátul, egy sávban be kellett fedni. Konkrétan a csomagtartófedél
síkjában illesztettem be egy sztirollemezt, egészen a hátsó
üléssor háttámlájáig. Ez a rész valójában nem fog teljesen
látszani, mert az összecsukott ponyvatető lesz rajta, de azért el
kellett készíteni, hogy ne legyen rés az illesztéseknél.
A
karosszériamunkához tartozott még az eredet RS változat
jellemzőinek eltüntetése: ilyenek voltak az első lökhárító
nyílásai, a motorházfedélen levő légbeszívók, az első
sárvédő szélesítés szögletei. Tapaszolásra mindenképpen
szükség volt, mert az új elemek illesztésén és a lukak
eltüntetésén túl a csomagtartófedél hátsó élén is ki
kellett alakítani finoman azt az alig látható kis felfelé
görbülést.
A fémtető már nem játszik többé
Ne bukjunk, de
azért …
Az Escort
cabrióra jellemző, hogy a „B” oszlop helyén vagy az helyett
egy bukókeret van beépítve. Első ránézésre zavarónak tűnik,
de néhány lépésről nézve már semmit sem vesz el a kocsi
laposságából és a cabrió érzésből. És előnyei is lehetnek:
van benne lámpa, kapaszkodó, lehet rá például tetőcsomagtartót
szerelni ha éppen biciklit vagy szörföt vinnénk a nyaraláshoz. A
biztonsági célokról nem is beszélve. Sok tető nélküli autó
egy nagy vászonpúp+sátorvasak, semmi finomság nincs bennük. Ezzel szemben ez egy
nagyon arányos, lapos kocsi, ráadásul ha ültetve is van, még
inkább ott van az optikai hatás. Arról meg nem is beszélve, hogy
az eredeti üléspozíciók is nagyon mélyen vannak. A bennülők
ezért nagyon földközeli élményben részesülhetnek, mindezt tető
nélkül. A hátul ülők oldalablaka is teljesen leengedhető, így
ablakmentesen is lehet használni. Visszatérve a bukókeretre, azt
is sztirolból készítettem el, rétegenként összeragasztva, ezzel
is pontosan utánozva az eredeti vastagsági változásait.
Ez csak egy szimpla lökhárító, ezért történt a foltozás
Kész a bukókeret
A leengedett és összehajtogatott ponyvatető
A beltérnek
csak egy autentikus festésre volt szüksége, mivel a cabrió
beltere megegyezik a háromajtóséval. Az ablakpanelből (amin az
első lámpák is rajta vannak egy nyúlvány segítségével), csak a
szélvédőt tartottam meg, hogy a legszabadabb kialakítást
mutathassam meg a lehetséges változatok közül. Nagyon vékony
kialakítású - még a kisebb, 1/64-es méretarányú Matchboxokhoz képest is - ez az átlátszó panel, így rendkívül óvatosan
vágtam le a fölösleget.
Az üvegpanel. Az indexek színét később visszavettem egy kicsit szinte teljesen
A lehajtott
vászontető papírmaséból alakult ki, finom szobrászkodással
és folyamatos méréssel, alakítással. Tulajdonképpen ennyi a
történet arról, hogy miként válik egy raliautó tető nélküli
élményautóvá. Jöjjenek a képek!
A motorikus titkokra is fény derül
Black is black
A kárpit színe milyen hasonló lett!
Igen, poros volt a nagy
Nyúlánk lapos forma, tetszik
A hivatalos definíció
Elég combos bukókeret van benne
Ha rázoomolnál: akkor kép a képben
A tágas belső tér több lány szállítását is lehetővé teszi egyidőben
4 megjegyzés:
Nagyon jó!
Annyit fűznék hozzá hogy 110-nél még bőven utazható nyitott tetővel, csak fel kell hangosítani a zenét :D
Gratulálok mind két darabhoz :).
Templair
Külön köszönet Zsombornak, az eredeti méretű gép rendelkezésre bocsájtásért.
Nagyon szép átalakítás. Gratulálok! Ez igen!
Megjegyzés küldése