Az
érdekes és olykor hihetetlen formájú Matchbox modellek őseit,
eredetijeit kutató sorozatunk újabb példányához érkeztünk.Ez a
kocsi zavarba ejtő, tulajdonképpen egy fából vaskarika. Már a
neve is eléggé ellentmondásos. Road Dragster. A dragsterek utcai
változatára utalna talán?
Nem
hiszem! Különösen azért nem, mert olyan nincs. Streetrod van a Hot Rod-ok alfajaként, de az teljesen más, sokkal épeszűbb dolog.
Inkább csak arról lehet szó az elnevezésben, hogy a
dragster építőknek is néha elgurult a gyógyszerük és poénból
vagy a szabadidő hasznos eltöltése céljából, teljesen hétköznapi
autótípusok karosszériáit - Rolls-Royce-tól a VW T1 kisbuszig -
mintázták meg vékony műanyag héjból. Nyilván nem ezek nyerték
a versenyeket, mert itt is nagyon számít a méret, az arány, a
súlyeloszlás, a motor helye és mérete. Amiből pedig az
következik, hogy a kulcsszempontok összeadása után egy hosszúkás
rácsszerkezet jön ki, elöl egy ordenáré nagy motorral és
virsligumikkal, hátul pedig valamiféle rácskuckó a bátor
hajtónak és két hatalmas úthengerkerék. Vannak persze kivételek
is.
Nem kimondottan szélcsatorna-orientált
Amikor bohémabbra veszik a figurát
Talán az egyik ilyen kivétel ihlette meg a Matchbox tervezőit
is amikor létrehozták a Road Dragster-t. Én csak Tommy Ivo hasonló jellegű, 1961-es dragsterét találtam a kutatásaim során, ami
valamennyire hasonlít a Matchbox kocsira. Az ő kocsija egy
négymotoros, nitrometán üzemanyagos szerkezet volt. Négy darab,
egyenként 454 köbinches Buick motort szerkesztett egybe egy 100
hüvelykes (2,54 méter), króm ötvözetű alvázra. A nagy, első kerékre jutó
tömeg miatt – a társaival ellentétben – ennek autónak az eleje
nem is igen emelkedett el az aszfaltról. Ez azért is volt így
megkreálva, mert a kocsi összkerék hajtású(!) volt, így négy
gumi okádta a füstöt a közönség felé induláskor. Így az sem csoda, hogy ez volt a valaha
létezett legnehezebb dragster.
Ez nem az a dragster, de ez is Tomy Ivo, ez is mind a négy kerekét hajtja és bemutatja a négykerekes burnoutot!
Talán lámpaimitáció lenne az a két kis téglalap a miniputtony két oldalán?
Ez lenne-e az?
Ha
nem is ezt mintázták meg, de a hasonlatosságok a fent említett
valóságbeli példánnyal elgondolkodtatóak. A nagy motoron kívül
– itt is – valamilyen széles és lapos fülke van hátul és a
kerekei is jobban hasonlítanak az utcai autókon megszokott
arányokhoz, mintsem a dragsterek végletekig funkcionálissá
torzított kerekeihez. Elöl is valamiféle karosszéria-kezdeménnyel
indul a kocsi, a homlokfalon még hűtőrács is van rajta, ami
szintén nem dragsteres jellemző. Viszont a hátulját elnézve le
sem tagadhatná a műfaji hovatartozását: ott a fékezőernyő csomagocskája. Ez meg ugye nem az utcai autók kötelező és
hasznos tartozéka.
A
fenti kis eszmefuttatás után nincs is igazán mihez hasonlítani a
kisautónkat, így inkább csak önmagában kerül megmérettetésre,
elmélkedésünk alanyává.
Sajnos a füstöt nem tudtam imitálni
Történetileg boncolgatva
A
Matchbox 1970-ben jelent meg először, piros színben, nyolcas
matricával. Később egy bordómetálos kiadás is megesett ami
ritkaságnak számít a leírások szerint. A braziloknál a
legváltozatosabb színekben is kiadták. Több színárnyalat, több matrica és ezek kombinációja adja a kihívást a hangyányi eltérésekre és érdekes kombinációkra utazók számára. Érdekességük a
jelentősen különböző és eltérő méretű első és hátsó
kerekek. A fülke is inkább utcai a nagy kárpitokkal és a középső,
egy szem, hatalmas fotellel. Bár a kormány nem középen van, tehát
lehet, hogy két személyre tervezték a kuckót? Elgondolkodtatóak
a sehova sem látó visszapillantó tükrök és az ablaktörlők,
melyek köszönőviszonyban sincsenek a sofőr helyével és a
dragster funkciójával.
Nem gond, elvégre játékról van szó elsősorban, a kekec gyűjtők meg bosszankodjanak! A motor hatalmas, de láthattunk már ilyet
a valóságban is. Több motor fantasy kombinációjaként jöhetett
létre ez a valószínűtlen összeállítás. A kisautó nagyon
látványosra és stabilra sikeredett. Köszönhető ez talán annak
is, hogy nincs rajta semmi kiálló, semmi extra, semmi mozgó, csak
egy nagy tömbnyi autó, ami viszont jól gurul. Megemlítik a
leírások a keresztben felrakott nyolcas rajtszámot, mint egy rövid
és vitatott széria jellemzőjét. Vajon direkt rakták így, vagy
véletlenül? A dobozán mindenesetre elölről olvashatóan áll.
Ha
nem is lehetünk száz százalékig biztosak abban, hogy mi is volt
ennek a kisautónak az eredetije vagy ötletadója, abban
mindenképpen biztosak lehetünk, hogy utcainak nagyon dragsteres,
viszont dragsternek meg nagyon utcai. Talán nem jutottunk előrébb
az őskutatásben ebben az esetben, viszont találtunk egy nagyon hasonló jellemzőkkel bíró dragstert, ami akár a minta is
lehetett egykoron.
Elölről egészen utcai
Nagy motor, jó sok minden elfér benne
Egészen pontosan megmintázott fékezőernyő-csomag
A dragstersofőr mellé is bőven befér még valaki
1 megjegyzés:
Az az igazság, hogy sohasem szerettem ezt a kisautót. Talán nincs is ilyenem, nem tudom. De most hogy tudom a sztoriját - merthogy szerintem EZ, bizony AZ a dragster - egész megjött hozzá a kedvem. Szép munka volt kikutatni az eredetét!
Megjegyzés küldése