A
fagyisautó mifelénk nem volt jellemző még az elmúlt évtizedekben
sem, gördülő fagyis alkalmatossága Bagamérinek volt utoljára.
Ezért nem meglepő, hogy ez a kisautó csodálkozást vált ki. Mert
bizony Nagy-Britanniában nem kis hagyománya van az ilyen-olyan
többé vagy kevésbé a megfelelő célra átalakított kocsiból
árult hot-dognak, fagyinak, pizzának. Érdekesség,
hogy a XX. század elején jelentek meg az első motorizált
fagyiskocsik Angliában fölváltva a korábbi lovaskocsi alapú,
jéghűtésű egységeket. A mi Commer járgányunk eredetije - ahogy a video is bemutatja - azonban a hatvanas-hetvenes években vált az angol gyerekek
kedvencévé és az angliai kisvárosok utcáinak tartozékává.
A múlt
A gyár múltja szintén a század első éveire nyúlik vissza, amikor is egy Linley nevű tehetséges mérnök egy új, recsegésmentes és egyszerűen kezelhető négyfokozatú sebességváltót alkotott meg, amit sikeresen építettek be egy-egy teherautóba. A jól sikerült sebességváltó sikerén felbuzdulva egy üzletember, Julian Harford egy teherautót terveztetett köré, és megalakította Dél Londonban a Commercial Car Company-t. A történet innentől kezdve nem túl érdekes, gyártottak teherautókat, buszokat és megmaradtak a szigeteken belül, szerényen, kitartóan. A hatvanas évek közepén jelent meg a kínálatukban a BF sorozatú furgon, amit előszeretettel építettek át fagyiskocsivá, de használták számos egyéb célra is, a polgári védelmi mentőautótól kezdve kisbuszon át a pénzszállítóig. Később a céget megvette a Chrysler, majd a francia PSA konszern, végül ami megmaradt belőle, azt 1981-ben a Renault.
Máshol
nemigen terjedt el a furgon és a márka de a szigetországban a mai
napig ismert. Fórumjai vannak a neten és hiába vannak már
modernebb fagyisfurgonok egy-egy szebben restaurált példány
igencsak sok elismert von maga után. A
hátulról Nysa mikrobuszra elölről Renault Estafette-re hasonlító
furgon számos angol filmben feltűnik a jellegzetes formájával.
Régi idők fagyija
A
Matchbox a hősi kort idézi kis Regular Wheels kerekeivel, melyek
meglepően jól bírták a kiképzést és egyáltalán nem tágultak ki az átvezető lukak. Sajnos a kocsi többi része már nem volt
ilyen szerencsés. Az alkotóvágy hatalmaskodott a szülői intelem
és a józan ész felett, aminek az eredménye a fullosan
(tetőablakot is beleértve) átfestett kocsira filctollal felvitt
fekete bevonat. Ezután – gondolom nem kis erőfeszítés és
szerszámhasználat következtében – a fagyisember is kitörött a
kocsi eladóteréből. Ezt mondjuk nem annyira bánom, mert a kutya még hagyjám, de egy mozdulatlan ember egy kocsiban, az már nekem
sok egy kicsit. Attól nem lesz életszerűbb, viszont – tudom,
hogy - a gyerekek meg esetleg ezt értékelik jobban. Amikor ez a
kocsi terveződött valószínűleg nem gondol(hat)tak az ötven
évvel későbbi felnőtt gyűjtők igényeire.
Hát, nem valami nagy színdesign
A
karosszéria – az eredetiről készült fotók alapján - pontos
kivitelezésű a kaszni rácsainál, éleinél, a részleteknél.
Érdekes viszont, hogy a vezetőfülke eléggé elnagyolt, mert bár
hatalmas ablakokon lehet belátni, nem találni benne kormányt, csak
egy ülésszerű bakot. A hátsó, kiszolgáló résznél némi
pultszerűséget és a hozzá való eszközöket is kialakítottak.
A
felújítás során a festésen túl új ablakok, tetőablak és
dekoráció készítése volt a feladat. Az érdekes ebből csak a
tetőablak, mivel úgy gondolom, hogy az eredetivel ellentétben
ennek célszerű színesnek lennie, mivel a napfény (nyár van a
fagylaltosztáskor) igencsak felfűtené a fagyis munkahelyét, meg
napszúrást is kaphatna a nagy ablakok alatt. Ezért kerestem
egy átlátszó de színes műanyagdarabot és abból alakítottam ki
a színezett üveg imitációt. Szerintem így még hangulatosabb is
lett az elárusító rész, mert a nagy fehérségbe belejátszik az
átszűrődő halványzöld fény.
Ez itt a fagyireklám helye
Matricatervezéshez egy oldalkép
Megjött a fagyis!
Hideg szürkéskék alapon, vidám apró színforgácsok
Ez itt a fagyireklám helye
A
matricánál az eredetit figyelembe véve, de annál sokkal
részletesebb – igazságokon alapuló de fantázia szülte -
dekorációt készítettem. Ez megint inkább csak nekem volt
élvezetes első körben, mivel még talán a fotókon sem
látszik tisztán a kinyomtatott szöveg. Természetesen ott van, és úgy
gondolom, ha nem is olvasható pontosan, hogy mi van odaírva a kocsi
oldalára, a szöveg struktúrájából betűméretből azért
kikövetkeztethető például egy árlap képe, ami az imitáció
lényege. Jöhet
a nyár, a fagyiskocsi felújítva készen áll a sok-sok fagyi
kimérésére!
4 megjegyzés:
Azt hiszem nem túlzó azt mondani: világszínvonalú felújítás! Gratulálok hozzá, a téma alapból tetszik, s amit kihoztál belőle, tökéletes!
Köszi az elismerést!
Több észrevételem lenne:
Tényleg kiköpött Nysa! Köcsög angolok, szemérmetlenül másolnak! 8-]
Az autókba szerkesztett figurákból engem egyedül csak a sofőr nem zavar, szóval egyetértek. Talán nem véletlen, hogy számtalan és egy, személyzetétől megfosztott Police Launch-al találkozni.
De a legfontosabb: "- Te! Adj már nekem is egy tölcsért. - Tutti frutti, karamell, vanília. - Pisztácia. - A pisztácia kifogyott. Van vanília, tutti frutti, karamell, rumos dió, kávé. - Oké! Akkor legyen vanília pisztáciával. - A pisztácia kifogyott! Van vanília, karamell, tutti frutti, rumos dió és kávé! - Oké. Akkor... Legyen mondjuk... Tiszta csokoládé... egy kis pisztáciával. - Mondd, te süket vagy? A pisztácia kifogyott, csokoládé nem is volt! - Azért ne kapd fel mindjárt a vizet. Hát, ha nincs, nincs. Szóval, akkor mi a választék? -Van vanília, tutti frutti, karamell, rumos dió és kávé! - Megjegyeztem. Akkor...mondjuk, legyen egy kicsi mindből. Tutti frutti, karamell, vanília, rumos dió és kávé... Ja csak ne spórold ki a pisztáciát!"
Ez a felújítás nekem is nagyon bejön, grat!
Megjegyzés küldése