Volt már szó e lapokon
az
első generációs Ford Mustangról – és lesz is még egészen
biztosan –, számtalan
és még
egy kisautógyártó értelmezésében, mi több Matchbox
márkanevűt is láttunk már többet is, de a legeslegelső
Matchbox értelmezés eddig kimaradt. Eddig.
Különleges
Az
eredeti autó történetét úgy érzem teljesen jogosan ugorhatom
át, mert
arról már részletesen értekeztünk, ezért nem is pocsékolnám
rá a biteket. Mai szeánszunk tárgya ugyanazt a fastback Mustangot
mintázza, mint amit az a verzió is, amivel az egész Mustang
történetet elkezdtük elmesélni még 2010-ben. Hogy a pár évtized
korkülönbség mit tesz, azt majd eldöntitek ti és egy szavazás
képében – remélem ezúttal jól fog működni a szavazógép,
wmormo kolléga postjánál valamiért összedőlt a múltkor, pedig
sohase csinált még ilyet – ki is fejezhetitek tetszéstek, vagy
nem tetszéstek.
A
Matchbox palettán legelső Mustang 1966-ban debütál és 1969-ig
regnál változatlan formában. Ez a
Regular Wheel éra vége, így egyértelmű, hogy miért változik
meg az 1970-es évben, hogy aztán 1971-ben már másik legyen a
nyolcas számú az 1-75 szériában. A Mustang a gombkerekűek közt
is különleges. Egyrészt fém keréktárcsái voltak, rajtuk gumik,
ami
nem példa nélküli, de nem kimondottan gyakori. Másrészt az
első kerekeket kormányozni lehetett a bal oldali ajtón kikandikáló
kis pöcökkel. Ha a pöcköt előre toljuk, akkor az első tengely
jobbra fordul, ha az autó hátulja felé húzzuk, akkor balra. (Így
leírva talán bonyolultan hangzik, de a képek majd egyértelművé
teszik a dolgot.) Ez a megoldás sem ez előtt, sem később nem
bukkant fel, teljesen egyedi, csak erre a kisautóra jellemző. Arra,
hogy miért ez a járgány kapta meg ezt az extrát, miért csak ez
az egy, arra nem tudom a választ és valószínűleg sohasem fogjuk
megtudni, de arra a kérdésre, hogy miért nem lett később több
ilyen, tudható a megoldás: Beütött a
Superfast éra, a gyorsan gurulás tulajdonságát fontosabbnak
tartották bármi másnál.
A belső borító az 1967-es katalógusból. Ott a pöcök a baloldali ajtó alatt!
A
kisautó kidolgozottságát tekintve minden olyan tulajdonságot hoz,
mint amit a korszak egyéb Matchboxai. A részletek a karosszéria
anyagából vannak kidolgozva – és ott figyelnek,
kilincsestül-hűtőrácsostul, emblémástul – és az egész holmi
masszív, csak a beltér és a tengelyforgató mechanizmus készült
műanyagból. Fogalmam sincs, hogy hogyan festhet egy ilyen belülről,
de úgy van kimódolva a szerkezet, hogyha a tengelyt és a pöcköt
szándékosan egymás ellen erőltetjük, akkor a szerkezet átugrik,
nem törik. A beltérre ráfoghatjuk, hogy elnagyolt, de a korszak
mércéjével az, a kormány itt sem pizza – szemben sok más
kortárs, meg
közel kortárs kisautóéval.
Olyan
sok változata nincs, van ez a fehér, ami alapból sem a legolcsóbb
RW Matchbox - nem valószínű, hogy egyhamar nekem lesz ebből egy szebb, esetleg dobozos változatom -, illetve a narancssárga, melynek az ára amerikai
dollárban kifejezve háromjegyű és nem egyessel, vagy kettessel
szokott kezdődni.
Szerelem
Elfogult
vagyok, mert gyermekként is ez volt az egyik legkedvesebb kisautóm
– míg egy B. K. monogramú osztálytársam el nem tulajdonította
alsó tagozatban, de vele kapcsolatban a legutolsó hír amit
hallottam, hogy valami közepesen nagy disznóságért
börtönbüntetését tölti –, és felnőtt gyűjtőként is
remeknek gondolom. Volt itt már sokféle, szebbnél-szebb – mint
azt fentebbi linkek bizonyítják – Mustang, amik gyűjtői
darabként lepipálják ezt az – atyaég! – 47 éves pónit, de
mint játékszer szerintem ez a király. Persze a jelenlegi „meg
kell védeni magától a gyereket” szabályok, meg a „muszáj
olcsónak lennie” gúzs miatt nagyon valószínűtlen hogy hasonlót
fogunk látni az 1:6x méretarányban.
Jajj, az a nózi! Minden a helyén és nem csak festve!
A krómozott felniken ülő gumi kerekek nem példa nélküliek a Regular Wheel érában...
...de az így kormányozható kerekek már annál inkább! Ha háta húzzuk a pöcköt, akkor balra fordul,...
...ha előre toljuk, akkor jobbra.
Az elmaradhatatlan vonóhorog.
A beltér tulajdonképpen elnagyolt. A kormánykerék nem pizza és a műszerfal két, jellegzetes púpja is megvan, de nagyjából ennyi lelhető fel az eredeti jellegzetes belteréből.
10 megjegyzés:
hja' a szívem... Ácsingózok már egy (jó) ideje egy ilyenre, nagyon szép darab. Biztos, hogy kell ez Neked? :)
A szélvédő felett van rajta egy jókora festékhiány, kb akkora, mint a jobb oldalon a B-oszlop előtt-felett. Szóval közel sem olyan szép, mint ahogy a fotókon látszik, csak sikerült - tök véletlenül - így lefotózni...
Én korábban felújítottam egy példányt, ebben a posztban lehet is olvasni róla:
http://matchboxesmas.blogspot.hu/2010/07/mb-08-ford-mustang-felujitva.html
Itt vannak képek szétszedve a belsejéről, illetve videó a kormányzás működéséről is.
Hű, köszi! Pedig ez aztán egy emlékezetesen jól sikerült átalakításod és akkor rá is csodálkoztam, hogy mennyire egyszerű a szerkezete.
Köszönöm szépen! Egyszerű, de nagyszerű. :)
Az én példányomat még nem sikerült megtalálni, de vadászom rá. Akár felújításra is.
Bár úgy gyűjtöm a Mustangokból, hogy lehetőleg még az évjáratokból is csak 1-1 jellegzetes típus legyen, ezt akkor is bezsákolnám.
Nekem is nagyon tetszik, megértem, hogy miért a nagy "szerelem"....
A későbbi Mustangok nekem annyira nem jönnek be (Lee Iacocca írta, hogy olyanok lettek, mint minden nem első szériás amerikai típus, felhizlalt disznók... :)), és arányait nézve talán ez a legeltaláltabb a '65-ös fastback kisautó.
Nagyon jó gép. Bog Zoo példánya nálam! :)
Azóta van egy enyhén tuningolt is:
http://imgfrm.index.hu/imgfrm/8/7/9/6/BIG_0010748796.jpg
Meg egy nem felújított kopottasabb darab.
Az alvázakat nézzétek, itt nem rég fény derült némi variációra:
http://imgfrm.index.hu/imgfrm/1/3/8/5/BIG_0011211385.jpg
G.
Na igen, ez az a fajta módosítás, amin az ember masszívan elgondolkodik, hogy próbálja meg leszedni, vagy ne. Nálam is maradna, mert tulajdonképpen nem rossz.
Megjegyzés küldése