2013/05/28

Átalakítás: Hot Wheels Toyota 2000GT

Már előre félek, hogy néhány kollégától mit kapok azért, amit ezzel az autóval műveltem. Azonban van pár jó és kevésbé jó mentségem arra, hogy miért is csináltam azt amit. Kezdem a leggyengébbel. Az első, hogy amikor kibontottam a csomagolásból az oldalán két helyen is le volt pattanva a festék és a hátsó szélvédőnél volt egy kis extra fém. Mivel így nem tökéletes állapotú volt, adta magát, hogy ha már úgy is átalakítást tervezek belőle, akkor pont ez legyen az.
A második, hogy bár egyenlőre úgy tűnik, hogy egyedül az én gyűjteményemben van belőle ez az egyetlen darab, bízom benne, hogy hamarosan elárasztják az országot a 2000 GT hegyek ugyanis fejben már készen van mellé még másik kettő is. és itt ebben a szent pillanatban megígérem, hogy azokon egy darab festéklepattanás és rozsdafolt nem lesz. A többit majd akkor mesélem el.
A harmadik kifogásomat leginkább azok fogják díjazni, akik kedvelik a rozsdát. Ugyanis most először sikerült rávennem magam arra, hogy végig dokumentáljam az egész folyamatot. Igaz volt már szó a blog hasábjain, hogy hogyan is kell rozsdázni, ez azonban egy azóta kissé továbbfejlesztett technika. Ez van. Mindig kutatom a jobb megoldást.

Elbántam egy Toyotával
Miután egy viszonylag terjengős bevezetést sikerült kerekítenem, a típusismertetőt így megspórolnám. Cserébe viszont itt van egy remek, szenvedélyes írás Csikós úrtól. Én inkább egyből az átalakításra térek.
Azt hiszem ennél az autónál volt a legnehezebb dolgom, hogy hogyan is néz ki rozsdásan, ugyanis a kis darabszáma miatt nem igazán van elhalmozva az internet a bomló Toyotával. Egyetlen egy képet találtam, ami már át is esett a ló túloldalára. De abból is merítettem ötletet. 
Először azonban kezdjük a rozsdával. Itt az átalakítás iskola összes technikájának legjobb pontjait gyűjtöttem egy autóba. Több színű a rozsda. Úgy alakítottam ki, hogy olyan legyen mintha a festék alól jönne fel. Emellett csináltam pár lefolyást is. Ezt utólag nézve kissé eltúloztam. De ha valaki megérti a lényegét szerintem a végeredménnyel elégedett lesz.

Út a pusztulás felé
Első lépésként mindenképpen fémtisztává kell varázsolni a kasznit. Itt a különböző festékoldók nagyon jó barátaink tudnak lenni. Ebbe most nem is nagyon mennék bele.

Az első lépés, hogy a kasznin kiválasztjuk, hogy pontosan hol is akarunk rozsdát látni. Itt célszerűbb azokat a pontokat kijelölni, ami a valós autóknál is gyenge pont. Az első színt itt is a naranccsal kezdtem. Az egyenletlen felülethez a festékbe belemártom a szivacsot és "felpamacsolom" a felületre. Érdemes ezt egy kicsit nagyobb felületen véghez vinni, mint amekkorára szeretnék a későbbi foltot. A következő lépésekben kiderül, hogy miért.

 Első lépés a narancs szín. Igyekeztem a való életben is  legkritikusabb helyekre felvinni. 

A második lépés majdnem megegyezik az elsővel. Csak a szín változik. Itt már egy sötétebb rozsda árnyalatra van szükség. Én ezt narancsból feketéből és barnából keverem ki. Ha van itthon piros még azt is szoktam hozzá adni, de ez változó. Az így kapott sötétbarna színt ugyanúgy szivaccsal visszük fel a felületre, Nem feltétlenül kell újra friss szivacsot vágni, megfelel a narancssárgához használt is. A barnát ugyanazokra a helyekre vigyük fel, ahova a narancsot is, de úgy, hogy látszódjon alatta az előző szín is. Ezt meg lehet több átmenettel is még ismételni, hiszen minél több színt használunk annál élethűbb lehet.

Fent a sötétebb rozsda szín. Én itt a narancson kívül még kétféle árnyalatot használtam.

A Harmadik lépés a maszkolás. Furcsának tűnhet, de a kép a végén mindent megértet. Ez azért szükséges, hogy a festés után a lemaszkolt részeket felszedve valóban a szín alól tűnik elő a rozsda. A maszkoláshoz én a sima barkácsoláshoz is jó maszkolószalagot használom. Apró darabokat tépek le belőle. A lényeg, hogy ne szabályos forma legyen.

 
Az apró cafatok nem is kell ,hogy pontosan fedjenek. A lényeg itt is, hogy élethű helyekre kerüljön.
Itt látszik is, hogy lényegesen kevesebb helyen lesz nyoma később, mint amit eredetileg fölfestettem.

A következő lépés a fényezés. Ezt lehet sprayvel vagy ecsettel is végezni. Én most itt az előbbit használtam. A fehér festéket úgy is nehéz felvinni ecsettel. Sikerült egy olyan festéket találnom, ami 10 perc alatt teljesen megszárad, így utána fel is lehet szedni a papírt. Furcsának tűnhet ,de itt jól is jön ki, ha a maszkolópapír felszedi a festéket, mert így egyenletlen peremet ad, és talán a vastagsága is látszik a festéknek.

 
Festés után. A leszedett papírok alól szépen kikandikál a rozsda.
Fentebb ugyan nem írtam, de itt az alváz eleje is végig ment ugyan ezen a metóduson, mivel az is fém a való életben.

Az utolsó lépés a megfolyás. Itt talán velem picit elszaladt a ló. Legalábbis a képeken. A való életben jobban néz ki. Ehhez megint a narancs festékre van szükségünk. A festékbe óvatosan úgy, hogy csak a épphogy bele érjen, belemártom egy papírzsebkendő hegyét és a foltok alá kis csíkokat húzok. Itt ügyeljünk arra, hogy minél vékonyabb a csík annál szebb lesz a végeredmény. Ha van még türelmünk hozzá ezt megismételhetjük sötétebb színekkel is, de azoknak még vékonyabbnak kell lenniük.

A végeredmény. Itt kissé túlzónak tűnik a lefolyás, de a való életben nem ennyire brutális. 
A tükrökről utólagosan tűvel kapartam le a festéket.

Remélem aki megpróbálkozik vele, elégedett lesz a végeredménnyel. Azonban itt még nem ért véget a pusztítás.

Már mindenkinek feltűnhetett az első képnél, hogy az egyik lámpa helye ki van fúrva. Ennek az az oka, hogy a tervem az volt, hogy az egyik bukólámpa felnyitott állapotban lesz. Ezért először fúróval egy lyukat fúrtam bele, majd tűreszelővel formára tágítottam a rést. A  hiányzó részt sztirollapból kivágtam és befaragtam úgy, hogy pontosan illeszkedjen. A lámpatestet végül fültisztítóból alakítottam ki, de most utólag rájöttem, hogy egyszerűbb, ha egy rozzant Ford A modell vagy hasonló korú autó külön álló lámpáját levágom és azt helyezem bele. Szebb is, gyorsabb is.

Az utolsó lépés a kerekek kicserélése volt. Itt csak egy megfelelő tengelytávú donorra volt szükség, amit egy Mini Panel Van szolgáltatott. Kicsit megtörölgettem őket alkohollal, hogy ne csillogjanak annyira. A beltérhez most nem nyúltam, így csak az összeszerelés maradt a végére.

Lepukkant ritkaság.
Fél szemére vak.
Trailerezés előtt.
Úton a jobb élet reménye felé.

5 megjegyzés:

wmormo írta...

A maszkolás+festkszélfeltépés eredménye nagyon jó lett. Én a kerekeken még avittolnék egy kicsit, nehogy már egy helyen is megcsillanjon a rozsdás kaszni alatt.

alecwolf írta...

Már kezdik elárasztani, szerencsére találkoztam egy különítmény 2000 GT-vel magam is :)
Nem vagyok a rozsdásítás híve, de jól sikerült és egyedi darab lett, a pislogó bukólámpa különösen nagy dobás!
A kerékcsere is jót tett az autónak. Központi anyás MB Tri-Spoke kereket nem próbáltál alá?

Andrew0807 írta...

A gyűjteményleépítés miatt most akad pár kerékdonor. Nem ez az egy, amit tervezek építeni. Csak még sehol nem láttam nagyobb számban.

Andrew0807 írta...

U.I. Ha valaki figyelmesen megnézi a képeket a végén, amikor már a trailerrel együtt készültek a fotók, kicsit kevesebb lett rajta a rozsda. Utólag egy kis vegytiszta alkohollal visszatöröltem a festékből.

Sam. Joe írta...

Olyan, mintha éppen most találták volna meg valami elfeledett pajtában. Jó lett, de Andristól már nem is várunk mást, na. 8-)