Nagyon sok gyártótól van már 1/64-es méretarány közeli Porsche kisautóm és hiába szebb némelyik, nekem mindig is a Matchbox Porschéi lesznek a kedvenceim. Ezért is próbálom belőlük a lehető legtöbb variációt begyűjteni - ami a blogot elnézve is látszik rendesen -, ami mostanában kicsit döcögősebb, hiszen minél több van már, annál nehezebb olyat találni, ami még nincs meg és meg tudom fizetni. A számos variáció tizennégy modellre oszlik szét - 910, 911 (930) Turbo, 914, 928, 935, 944, 959, 911 (996) Cabriolet, 911 (996) Turbo, 911 GT1, 911 GT3, Cayenne, Boxster -, amelyikből a legújabb, a Panamera még nem szerepelt e hasábokon. Szerencsémre az eddig megjelent mindhárom színvariációt sikerült belőle begyűjtenem, így eddig ez a legteljesebb sorom.
Négyajtós 911-es
Négyajtós Porsche először 1967-ben készült, igaz annak még semmi köze nem volt a Porsche gyárhoz, azt leszámítva, hogy onnan gördült ki az a 911-es modell, amit átépítettek. Egy texasi Porsche kereskedő - Dr. William Dick - szeretett volna a feleségének karácsonyra egy különlegességet. A kaliforniai Troutman-Barners nevű cég vállalta, hogy megépíti a kívánt modellt. Egy alap 911-est vágtak ketté, majd toldották meg, hogy hátul is kényelmesen el lehessen férni. A hátsó ajtókat fordítva beépített első ajtókból oldották meg egy kis átépítés után, amikhez természetesen a B oszlopot is át kellett faragni, valamint szükség volt egy C oszlopra is. A Fuchs felnik helyére pedig acél keréktárcsákat szereltek, ami jobban elbírja a plusz súlyt és komolyabb, szedánosabb megjelenést kölcsönöz az autónak, amivel egyet tudok érteni.
Mrs. Dick négyajtós Porsche 911-ese
Azért Fuchs-al sem csúnya
Nekem nagyon tetszenek a szembe nyíló ajtók
Impozáns és egyben fura látvány
989
A Porsche mérnökei a nyolcvanas évek második felében kezdtek el dolgozni egy négyajtós modellen, melynek 989-es lett a belső kódja. A 928-as modellhez hasonlóan ez is V8-as orrmotorral készült, 300 lóerős teljesítménnyel. Formailag egy nyújtott 911-est rajzoltak a tervezők, így hasonlóan fest, mint az 1967-ben készült autó. Sajnos a cég akkori anyagi helyzete miatt 1992-ben leállították a munkát, azonban egyes elemeit viszont láthatjuk a későbbi 911-es modelleken - az első lámpák a 993-ason köszönnek vissza, míg a hátsó fertályhoz hasonlóra sikeredett a 996-os kódjelű típusé.
Hasonló arcot kapott a későbbi 993-as kódjelű 911-es
Klasszikus 911-es forma, nem tűnik orrmotorosnak
Itt már klasszikus módon nyílnak az ajtók
Panamera
Miután a Boxster megmentette és a Cayenne újra felvirágoztatta a Porsche gyárat, újra napirendre került egy orrmotoros, négyajtós kupé elkészítésének terve, főleg, hogy a legtöbb luxusautókat készítő cég kínálatában már fellelhetőek voltak hasonló modellek, amik szépen is fogytak. Végül a 2009-es kínai autószalonon mutatkozott be először a Panamera. Nem volt könnyű dolguk a tervezőknek, hiszen egy olyan modellt kellett megalkotniuk a semmiből - egyedül a V8-as motor volt meg a Cayenne-ből -, ami azért illeszkedik a cég aktuális kínálatába és a hagyományos Porsche sportkocsik karakterét is magán viseli. Végül egy közel ötméteres, 1,8 tonnás, lapos és széles autó kerekedett ki belőle, ami hasonlóan elődeihez, egy megnyújtott 911-esre emlékeztet. Műszaki szempontból is teljesen saját fejlesztés minden, ugyanis a V6-os motort nem a Cayenne-ből vették át - az VW konszern motor -, hanem a nyolchengeresből csináltak 3,6 literes, 300 lóerős hathengerest. A V8-as motorok 400, 500 és 550 lóerős teljesítménnyel kerültek át ide. A leggyengébb motor azonban már VW fejlesztés, 250 lóerós, V6-os és dízel. Igen, megéltük, hogy egy Porsche-t már öngyulladós motorral is meg lehet venni, köszönhetően a szigorodó környezetvédelmi előírásoknak - persze utóbbi jó dolog, csak nehezen összeegyeztethető egy sportautókat gyártó céggel. Sikerült azonban egy még alacsonyabb emissziós értékkel bíró Panamera-t is összehozni hibrid hajtással. Ebben egy Auditól származó kompresszoros V6-os motor dolgozik 340 lóerővel, amit 48 lovas villanymotor támogat a benzinspórolásban.
Váltók tekintetében A dupla kuplungos PDK váltókat kapjuk, de rendelhető start-stop automatika, vagy igény esetén lecserélhetjük nyolcfokozatú Aisin gyártmányú, hagyományos automata váltóra. Természetesen összkerekes változatot is kérhetünk, ám ekkor meg kell elégednünk a turbó nélküli benzinmotorok egyikével. Praktikusság tekintetében nem nyújt sokkal többet egy hagyományos Porschéhoz képest, ellenben kényelemben igen, igazi luxuskörnyezet várja a bent ülőket, akik egyszerre csak négyen lehetnek. Csomagtartó tekintetében 440 literrel kell beérni, ami egy kompakt átlagautónak felel meg, persze a sportosabb modellekhez viszonyítva nem rossz. A Lipcsében készülő típus meghozta a cég számításait, a magas ár ellenére keresett modell lett, másfél év alatt 23 ezer darab talált gazdára, melynek közel fele a V8-as, összkerekes Panamera 4S modellből került ki.
Matchbox Panamera
A Matchbox 2010-ben készítette el a saját Porsche Panamera modelljét, melyet először - és eddig utoljára - 2011-ben dobott piacra 33-as számozással. A premier darab lila színt - miért!? - kapott, amit szerencsére gazdagon elláttak extra festéssel. Kipingálták a lámpákat, az emblémákat és még rendszámot is kapott. A második variánsa zöld színt kapott, ami azért sokkal értelmesebb, ám itt már elhagyták a LED sor és a rendszámok kifestését. A harmadik változat piros színt és az elsőhöz hasonló mennyiségű extra kifestést kapott.Kerekek tekintetében mindhárom a húszküllős kerekeket kapta, sajnálom, hogy egyik alá sem pakolták be az új ötküllősüket, biztosan jól mutatna alatta. Persze azért annyira nem bánkódom, hiszen egy igencsak arányos és részletgazdag kisautót kapunk a Matteltől, még ha ezt a kicsit vastag festék helyenként próbál eltakarni. Jó ötlet volt a hűtőrács kivágása, aminek rácsozatát az alvázból alakították ki, illetve hátul is kibukkan az alváz a lökhárító alját megformázandó, mint az igazin. Természetesen - ez nem Hot Wheels - tükrök kerültek rá, amint tetőablak is. Sajnos az ablakok kicsit sötétítettek, cserébe az első kettő le van engedve, hogy megnézhessük az elfogadható mértékűen kidolgozott belteret. Egyedül szépségfoltja szerintem a C oszlopnál az ajtók felső vonala, ott nem igazán adja vissza az eredeti ívet, az amúgy meglepően kicsire sikerült Matchbox. A hátsó sárvédő ellenben szerintem rendben van, pedig az sem egyszerű forma. Összességében teljesen elégedett vagyok vele, élőben nem hat olyan drasztikus a vastag festék, mint így a képeken, így ennek tudatában nézegessétek azokat - na jó, meg persze elfogult is vagyok, mint ahogy azt a bevezetőben is írtam.
Szép, részletes kisautó lett belőle
A lényeges dolgokat kipingálták
Ez a kerékszett szinte mindenek jól áll
A zöldről már lespóroltak egy pár dolgot
Az ajtók tetővonala nem a legtökéletesebb
Tetszik ez a hűtőrács megoldás
Hasonló rendszámunk már volt korábban
Matchbox MB-33 Porsche Panamera
Matchbox MB-33 Porsche Panamera
Panamera nagyban
A legkelendőbb típusa
A hátsó kis ablak formája már nem a 911-é
2 megjegyzés:
Szép munka ez a post! Nekem eddig fel sem tűnt, hogy a 77-es átépítés hátsó ajtajai, szembe fordított 911-es ajtók!
Nem hittem volna, hogy a 911-esből beletoldással készült négyajtós értelmesen tud kinézni, erre ez az egyik legszebb autó, amit valaha láttam.
Megjegyzés küldése