A Matchbox, Major Pack
széria ritka vendég mifelénk – egészen konkrétan két
ilyen szerepelt itt fennállásunk óta, ez és
ez
itt – egészen egyszerűen azért, mert a
benne megjelent darabok ára messze északra terül el a józan
észtől. (Jöhetnék azzal az átlátszó kifogással, hogy a Major
Packok jó része nem is feltétlenül az a méretarány, amit mi
halmozunk, de nyilvánvalóan nem ez az igazi ok.) Persze ez nem
csoda, ami ilyen koros az szükségszerűen drága is, ha gyűjthető.
Márpedig az 1957 és 1967 közt forgalmazott széria a maga 56-46 év
közötti életkorával kisautóból bizony koros és hát kisautó,
naná hogy gyűjthető! Még a nemzetközileg ismert, „nagyfiúk”
is tartanak egészen levitézlett darabokat is a gyűjteményükben,
mert az ilyen korú holmikból egyre kevesebb a tökéletes(közeli)
állapotban megmaradt darab és az árakról ezeknél szó se essék!
A hosszas bevezető annak szól, hogy újabb Major Pack landolt nálam
és – a korábbiakkal ellentétben – ez bizony sajna közel sem
tökéletes állapotú, amire a fentebb említett okokat tudom
felhozni mentségnek.
Igásló
Angliában
a Bedford teherautók valami olyasminek számítanak, mint nálunk a
Csepelek. Igáslovak, amik lehettek a maguk idejében jók-rosszak,
de mára már mindenképp valamiféle szeretetteljes aura lengi körül
őket. A TK sorozatot 1959-ben vezették be a szigetországban és
egészen a nyolcvanas évekig gyártották – sejtésem szerint
köszönhetően leginkább a katonai megrendeléseknek. Minden
elképzelhető felépítménnyel és kivitelben készültek,
tűzoltószerek, katonai járművek, lószállítók, dömperek,
tartálykocsik, „cseresznyeszedők”, platós és dobozos
teherautók és nyergesvonatók is megtalálhatóak voltak a
szériában.
A
TK-val kapcsolatban érdekes, hogy bár a fülkéje a motor előtt és
felett volt található, az össztömegét tekintve 4-22 tonna
közötti járművek kabinja fixen volt szerelve és nem volt
előrebillenthető, hogy jobb hozzáférést biztosítson az
erőműhöz. Apropó motor! Azt sikerült kitúrnom, hogy a
kínálatban soros négy- és hathengeres benzines és dízel
erőforrások is voltak, de hogy ezek milyen teljesítményt
nyújtottak, és mekkora volt a hengerűrtartalmuk, arról a kevésnél
is kevesebb információt leltem. Állítólag a hathengeres,
ismeretlen méretű dízel 103 pacis ménest rejtett.
Bedford TK nyergesvontató. A típust nagy számban és sok változatban alkalmazták a brit fegyveres erők, mind a hadsereg, mind a haditengerészet. (Forrás: http://miliblog.co.uk/?cat=85)
Maga felé
A
Matchbox korai éveire jellemző volt, hogy maguk felé hajlott a
kezük, sokat mintáztak meg a brit ipar termékei közül és
szerintem ez természetes egy brit gyártótól. A Major Pack
szériában a Bedford TK nyergesvontató 1961-ben debütál. Magából
a szerelvényből – már ha jól tudom – olyan nagyon sok
változat amúgy nincs, mindössze öt. Ezen belül is kétféle
eltérő festés van. Az első a narancssárga vontatós,
szürke/ezüst félpót a Davies Tyres felirattal, narancssárga
raktérajtókkal és szürke műanyag kerekekkel a premiermodell, ezt
követi ennek a fekete kerekű változata – képünkön. Az eltérés
aprócska a megjelenésben, de árban a szürke kerekű 18-as
karikás. Ezt követi egy ezüst vontató, gesztenyebarnának
mondott, de szerintem már inkább bordós árnyalatú félpót, LEP
feliratokkal és fekete kerekekkel. Ebből három verzió szalad, a
gesztenye alvázú és ajtajú félpótos – ez a legértékesebb –,
a fekete alvázú, de narancssárga ajtajú – gondolom ez úgy
keletkezhetett, hogy az első leosztásból megmaradt egy csomó ajtó
–, illetve a fekete alvázú és ajtajú. (Na, pont ezek a
leheletnyi eltérések, amik egyáltalán nem izgatnak fel, nekem egy
közel tökéletes állapotú, Davies Tyres és egy LEP verzió bőven
kielégítené a felhalmozási vágyam.) A dobozverziókat meg ne is
birizgáljuk, a dobozok sohasem izgattak.
Ami
a minőséget illeti, a korszak Matchboxait hozza. A részletek mind
a karosszéria és az alváz anyagából vannak. Masszív és
elnyűhetetlen, csak a kerekek és a szélvédő készült
műanyagból, szóval még az a fajta Matchbox, amire ha rálépsz
mesztéláb, akkor nyolc napon túl gyógyulsz.
„York napsütése
rosszkedvünk telét...”
Hogy
felrúgjam a szokásos sorrendet, a kisautóról szóló rész utánra
iktattam be a létező és valós félpótkocsiról szóló sorokat.
Tettem ezt azért, mert nem sokat tudok elmondani az eredetiről. Már
eleve az nagyon érdekes, hogy a megnevezésre került a dobozos
félpót gyártója, illetve maga a termék is: York Freightmaster. A
gyártó cég ma is megvan. Könnyű volt azonosítani őket,
mert az emblémájuk nem sokat változott 1961 óta – ott ékeskedik
a doboznak a vontató felé néző oldalán, ami külön tetszik –,
és nem lettek cukorkagyártók, bőséggel vannak
nálunk mindenféle félpótok a kínálatban.
Matchbox
reinkarnációjáról egy dolgot hiányolok, nevezetesen a
kitámasztólábat, ami a szegről-végről utódjának tekinthető
Twin
Pack nyergesvontatókról is hiányzik és csak
a Convoy sorozaton jelenik meg. Masszív darab ez is, ami a
vontatóról úgy választható le, hogyha derékszögben jobbra
elforgatjuk a vontatót – ezt egyébként az
M-9 is így csinálja. Nem mértem össze őket, de emlékezetből
nagyjából azonos méretaránynak tippelem őket. Sohasem voltam jó
az ilyesmi megbecsülésében, de talán picivel kisebb, mint az
1:100 körüli Convoyok.
A York Freightmasterhez legalábbis nagyon hasonló félpót egy Bedford TK mögött. (Forrás: Ez a remek stream a http://www.flickr.com-on)
Sajna
az én darabom a születése óta eltelt évtizedek során
elveszítette az ajtajait és kapott jó pár plezúrt is, de hogy a
matricái javarészt megvannak, az egészen meglepő. Arra nem
számítok, hogy belátható időn belül ennél jobb állapotú
darab kerül a birtokomba, úgyhogy ennek a közepesen viharvert
példánynak is nagyon örülök.
Nagyon részletes kidolgozás, ahogy a regular wheel korszak modelljeitől megszoktuk. Beltér nincs, ennek szól az erősen színezett szélvédő. Viszont a félpót gyártóját és típusát hirdető matrica megvan a vontatmánynak a Bedford TK traktor felé néző részén.
A vontatmányról csak a kitámasztó lábakat hiányolom.
Masszív darab, csak a kerekei és a szélvédője műanyag. Ha egy ilyenre rálépsz, biztosan nyolc napon túl gyógyulsz!
Sohasem voltam jó a méretarányok megbecslésében, de az biztos, hogy kisebb, mint az 1:100 körüli Convoy. (A háttérben porsche kolléga kitűnő Peterbilt átalakítása látható.)
Sajnos az én példányom elvesztette az évek során a hátsó ajtajait, de még ilyen viharvert állapotban is nagyon örülök neki! A raktérbe Convoy kerekeket rejtettem.
2 megjegyzés:
Ez a kocsi így is nagyon rendben van. Más esetben pont ilyenre avittasítják, hogy élethű legyen az igásló.
SZIA ! NEKEM VAN EGY HASONLÓ DE PÓT NÉLKÜL ACÉL KEREKEKKEL. NEM TUDOD KI AZ AKI GYŰJTENÉ ? ACÉL KEREKES. ELVILEG FENT VAN A VATERÁN MERT ÉN NEM VAGYOK GYŰJTŐ . AHOVÁ KÖLTÖZTÜNK, OTT TALÁLTAM S NÁLAD TUDTAM MEG MI IS EZ. VÁROM VÁLASZODAT, MERT ITT FÉLEK ELKALLÓDIK. i.vastag@freemail.hu
Megjegyzés küldése