A
sors már csak ilyen. Megkínált egy karosszériadarabbal.
Alkatrészturkálás közben a romraktárban megakadt a szemem egy
furgon karosszéria maradványon. És ihletet kaptam. Egy korábbi
gondolat nyomán beindult a fantáziám. Mi lenne ha...? A gondolatok
a hetvenes-nyolcvanas évek versenypályáinak hangulata körül
jártak. Régi formák, régi hangulatok, régi vagy kevésbé régi
járgányok. Mindjárt szebben láttam a kezembe került
spiáterdarabot. Én már csak ilyen vizuális fantáziával
rendelkezem, hogy egy fémdarabban meglátom a felmatricázott szervizautót ami egy klasszikus versenygépet húz maga után a
tréleren. Ez az! Ezt meg kell csinálni! Miniatűrbe kell
szoborkodni a víziót vagy ha jobban tetszik a gyerekkor, versenypályán begyűjtött élményeit.
Ahogy megihletett
Mercedes-Benz T1/TN
Az
eredeti Merci furgon mindig is tetszett, legtöbbet mentőautóként - esetleg szerencsésebb helyeken
nyugatról idekerült tűzoltóként - láthattuk annak idején, aztán meg főképpen a „zőcségesek”
és kőművesbrigádok rogyasztották porba amíg csak mozdulni
tudtak. A furgon eredeti neve T1 volt hivatalosan, de a TN (Transporter Neu) névre is hallgat. Sikeres ősökkel rendelkezett, így olyan rossz modell nem születhetett már. Sokféle kóddal
(207-407, 208-408) jelölték, de végső soron a forma szinte
ugyanaz volt mindegyiknél. Az autós sikertörténetekre jellemzően
rengeteg variációban gyártották, a különleges
buszfelépítményektől kezdve a lakóautón át egészen a
billencsig és a speciális céljárművekig. Meg a mentőkig, hiszen az egyik
etalon alaptechnika volt és ma is az a mentőfelépítményekhez.
1977-1996-ig gyártották Brémában, 2,3-2,9-es dízelmotorokkal szerelték őket. Többféle tengelytávval, kerékvariációval, teherbírással, fülketípussal készült, ezért a hosszú modelltörténet alatt rendkívül sokféle verzió és kombináció létrejött. A Cobra 11 rajongók sem úszták meg, több részben is törték a típust rendesen, de még művészeket is megihletett.
(Közbe kell szólnom! Egyrészt most már hivatalos, a Matchbox Memories szerzőgárdáját megfertőzött Vanitiszt egyértelműen elkapta wmormo is! Másrészt az itt tárgyalt gépjármű közel sem újdonság e lapokon, kettő a Matchbox értelmezések közül megtekinthető ITT és ITT, de a gyanúsan hasonló Welly gyártmány és a teljesen civil MC Toy is szerepelt már nálunk. Sam. Joe)
Az alkotás folyamata
Az
alkatrészt kezembe vettem és nézegettem. Mit is kell
tulajdonképpen elkészíteni hozzá? Egy alvázat, a hozzá tartozó
futóművel, vonóhorgot, egy tetőmagasítást, az új ablakokat,
mögéjük az új belsőt, a dekorációs matricát, a festést.
Ennyi. Az utánfutó már szerencsére készen volt és versenyautók
között is válogathatok immár. Lássunk munkához, amíg tart a
lendülete a szinte nulláról indított projektötletnek!
Készükl a tetőmagasítás
Festéktelenítés,
tervezés, polisztírol csíkok, ragasztások, próbálgatások,
síkok alakítása, illesztése, (kis ábrázolós emlékek),
alkatrészkeresés az alváznak valóhoz. Van egy kicsit nagyobb
darabom, valami Mazdáé lehetett, de a tengelytáv stimmel. Ez már
megvan, levágtam a nagy részét és elkezdtem reszelgetni,
illeszteni.
Egy másik kisautó alvázának igazítása az új kerekekhez és a kész vonóhorog
A
tetőmagasítás is megindult. A kiindulást az eredeti kék műanyag
tető adta, amiről levágtam a fölöslegesen kilógó dolgokat.
Mivel ez egy „járható tető„ volt, így ezt is síkba hoztam a
műanyaglappal. Az oldalát kellet kétoldalt és hátul kivágni és
fölragasztani először. Miután stabilan állt és a próbálgatások
nyomán illeszkedett is a meglévő karosszéria fém fölső
keretéhez és a tetőmaradványhoz is, föl lehetett ragasztani,
hogy hozzá lehessen illeszteni a szpoilernek is funkciónáló íves
homlokelemet.
Festéshez készítve
Amikor már körben jól állt minden, némi
tapaszolással tömítettem a réseket, és tulajdonképpen a bódé
készen is állt. Mivel matrica lesz rajta, a karosszéria oldalán és
hátulján levő panelosztások, ablakdomborítások és hátul a
lámpa és egyéb – többé-kevésé helyes – rücskök így
feledésbe kerültek és a nagyon kiállókat le is csiszoltam.
A festés letudva
Készült új beltér is
Levonó
A
dekoráció itt egy kicsit nagyobb munka volt, mivel egyben szerettem
volna elkészíteni az egész oldalt befedő képet. Van ahol így
csinálják ezt mostanában már igaziból is, így a sok kis
ragasztgatás helyett, egy nagy grafika az egész oldal. A matrica egy
fantázia szülte csapatra utal. A valóság benne a két hátsó
lámpa, ami az eredetinek a képe bemontírozva a helyére. Az egész
elképzelés a hetvenes-nyolcvanas évek hangulatát idéző,
valójában már a mában játszódó dolgot próbál mutatni. Ezt
hivják Historic rallinak. Itt lehet látni a gyerekkorunk
versenyautóinak egy részét ismét vagy akár először élőben.
És persze a hozzá tartozó dolgokat, mint például a szervizbuszt
A jobb csapatoknál a kiszolgáló autópark is azt az időt idézi.
Én egy jobb csapatot képzeltem el, így került a képbe egy BMW 2002
versenyautó és egy Mercedes szervizkocsi.
Kétségtelen,
hogy nagyon átalakult a Merci furgon, de viszont így létrejött a
Matchbox berkein belül egy új alváltozat. A kiindulási anyag nem
csak a valóságban jó alap az átalakításhoz vagy a speciális
felépítményekhez hanem kicsiben is. Az arányai, a jellegzetes
törései mindig ugyanazt a kocsit juttatják eszünkbe. És a kort amelyben tulajdonképpen ezen kocsi fehér színű, kékvillógós változata képviselte a nyugati technikát sokáig mifelénk.
Indul a csapat
Hella ködlámpákkal sportosítva
A szervizbusz
BMW és Mercedes, itt jól megférnek együtt
Érdekes a valóság és a dekoráció párhuzama
Az arányai is mint a valóságban
6 megjegyzés:
WOW
Nagyon profi!És a matricázás!!!
Tulajdonképpen vérig vagyok sértve, hogy a csapat neve nem Matchbox Memories Historic Racing Car Team! 8-))) Kezdek kifogyni a jelzőkből, hogy kifejezzem mennyire jó lett!
Ígérem, rövid időn belül kárpótollak. Csak a jó idő jönne már a fotózáshoz...
Amúgy meg mindig kell valami személyeset belecsempészni egy-egy átalakításba, nos ez a csapatnév is ilyen.
A WP Engineeringet, meg a hátfalra festett versenygép rendszámát én észleltem ám! ;-) Az NPV-t azért még kicsomagolhatnád nekünk!
Állati jó verda, gratulálok! Ezt a műanyagfarigcsálós firmányságot meg kell tanulnom... :))
Megjegyzés küldése